piatok, 7. júla 2017

Slečna Vintageová ... alebo malé zamyslenie sa nad slovenskými vintage obchodmi

Musím povedať, že voči slovenským "vintage shopom" či sekáčom som bola vždy skeptická, no tento rok začínam objavovať úplne inú dimenziu nakupovania v takýchto obchodoch. Popravde, nikdy som nemala rada nakupovanie v sekáčoch - vadil mi ten "použitý" pach, ktorý sa miešal s jemnou zatuchlinou oblečenia odložené v roku X a znovuobjaveného v roku Y. A hlavne prišlo mi, že výber je slabý, sústredený skôr na začiatok 21. storočia a "úžasné" 90. roky. Slovo vintage som chápala skôr ako výsmech, než príjemnú realitu... Tieto dôvody ma samozrejme nikdy neodradili od toho, aby som raz za čas do týchto obchodov nezavítala, no len výnimočne som si niečo odniesla (vlastním asi tak cca 5 "vintage" vecí) a len som sa utvrdzovala v mienke, že Slovensko na to pravé vintage ešte nedospelo.

V poslednej dobe mám však pocit, že ručička pomyselných váh sa akosi presúva v prospech vintage obchodov či sekáčov... ak to teda porovnám s tým, čo ponúkajú mainstreamové značky v obchodných domoch, kde si mesiace a mesiace naozaj, ale naozaj neviem nič vybrať. Je fakt, že štýlovo som úplne mimo toho, čo sa momentálne nosí, ale nemyslím si, že to je hlavný zádrhel toho, že si neviem nakúpiť. Skôr by som povedala, že tie ponúkané veci sú skrátka hrozné. Že móda preberie siluetu 90-tych rokov... dobre. Ale že preberú aj tie hrozné vzory a materiály, ktoré mali ostať minulosťou... tomu naozaj nerozumiem. Navyše je všetko z príšerného materiálu (áno, viem, ja a moja posadnutosť "zlým" materiálom =D) a k tomu príšerne ušité! A ešte na túto príšernosť nacapia najprv cenovku 40 eur, aby ste o pár mesiacov kúpili tú istú vec za 20 eur. 
Z týchto dôvodov, ale aj pre to, že pri momentálnej práci mám naozaj obmedzený rozpočet, obraciam doslova každé euro, ktoré chcem utratiť na oblečenie. Dokola v hlave omieľam, či mi to je treba alebo ak si to chcem kúpiť pre radosť, naozaj to vynosím? Spĺňa to moje "materiálové" a dĺžkové kritériá? Viete, nie raz, si nechávam oblečenie odložiť a nechám si celú kúpu prejsť hlavou do ďalšieho dňa. Moc nad tým uvažujem? Tiež si myslím, ale v mojom veku, krátko pred 30kou, chcem svoju skriňu prepchávať nadčasovými a kvalitnými kúskami, ktoré budú mať istú hodnotu aj za niekoľko rokov a nie handrami, ktoré vyperiem za pár mesiacov a potom vyhodím.

Doslova šokovaná som ostala minulý týždeň, keď som zavítala do viacerých obchodných domov v Bratislave a videla tie letné mega výpredaje a ľudí obťažkaných kilami a kilami handier. Prvé čo ma napadlo bola otázka - čo preboha sa bude robiť s toľkým zlacneným oblečením???? Veď to sa všetko nerozpredá (lebo niektoré kusy sú ozaj ohavné!). Najmä Zara bola viac ako desivá - drahé veci pohádzané kade-tade, veci popadané z vešiakov na zemi... čisto apokalyptický obraz. A to nechcem obviňovať predavačky, ktoré nestíhajú po ľuďoch upratovať! Len skrátka nechápem, kam toto všetko smeruje .... 

Takže moja fantázia, ktorá kedysi pracovala v obchodných domoch sa postupne úplne mení a pracuje v sekáčoch/vintage obchodoch. Tieto obchody si totižto, podľa mňa, istú dávku fantázie vyžadujú, najmä v prípade, ak nechcete chodiť ako panoptikum niektorej éry, ale naopak, chcete dať veci, aspoň trošičku modernejší, nositeľnejší ráz. Tak som našla aj tieto kockované letné šaty.... medzi bavorskými dirndlami.=D Letného oblečenia mám dosť, no chcela som nejaké nové, skutočne letné, ľahké, veselé - len jedny jediné nové šaty na leto!.... Obchodné domy, ako som písala, mi však neponúkli nič, a tak jeden deň cestou do práce som zavítala do vintage obchodu na Františkánskom námestí v Bratislave - Vintage shop by Textile House. Že veď pozriem čo majú, v práci som aj tak mala byť až za necelú hodinu... a tak som sa išla prehrabkávať, mimo iné aj novou kolekciou. Ak by som mala byť detailista, nová kolekcia vintage až tak nebola. Bola skôr sekáčová, pretože pozostávala najmä z čínskych tradičných šiat - tzv. qipao... pričom ja vlastním presne také isté - doniesla som si ich z Hong Kongu za pár eur. Ale ocenila som, že cena za šaty nebola vôbec zlá!


V každom prípade, pár zaujímavých kúskov som našla, avšak žiaden taký, čo by kričal - to sme my, tvoje letné šaty!!! Opäť vo mne narastala vlna skepticizmu... avšak trocha som pookriala pri dvoch stojanoch s bavorskými krojmi. Mali tu totiž krásne bavlnené zásterky, ktoré zháňam... nie do kuchyne, ale ku šatám. Aby som však neodbočovala, poviem len, že inšpirácia je od Ulyany Sergeenko a vrátim sa k žltým šatám a dirndlom. 
Šaty som teda našla medzi dirndlami a vlastne aj tieto sú šité na taký štýl. Sú však z bavlneného materiálu, majú bohatú sukňu a nafufňané rukávy, tak si hovorím, že aspoň si ich skúsim, možno prevapia, napokon nič čo by sa viac približovalo mojej predstave som zatiaľ nenašla. A oni naozaj prekvapili... najprv negatívne, lebo v páse boli o malinký kúsok väčšie a vyzerali tak... dirndl.... avšak! Zapojila som svoju fantáziu! =D Dala som na seba čierny opasok, ktorý inak úplne zbožňujem - je to ten najuniverzálenjší doplnok aký som kedy vlastnila.... a zrazu som už videla pod tou sukňou spodničku, rukávy skrátené a kvetinkové gombíky vymenené... k tomu slamený klobúčik a mám dokonalý letný look. Skrátka tieto šaty - to som JA!=D Tak som sa hneď otočila na predavačku so slovami či berú aj kartu a utekala som rovno k pokladni! Priznám sa, že tak rýchlo som nekúpila ešte žiadna šaty.=D 

Šaty stáli nejakých 16 eur a pár centov, avšak mali akciu, pri ktorej mi strhli niečo vyše dvoch eur a nakoniec som platila 14 eur. Gombíky som nakoniec nemenila, ale rukávy som dala skrátiť na polovicu - predsa len nechcem budiť dojem, že chodím v dirndlu... to ma stálo 12 eur, takže celkove ma šaty vyšli na 26 eur. 
Pôvodne som mala vyhliadnuté nové šaty z internetu za 41 eur, takže som ušetrila celkom dosť, navyše mám kúsok, ktorý v Bratislave asi naozaj len tak nenájdem.=D
Slamený klobúčik je potom z Forever21, no veľmi podobný, len s menšou strieškou som našla rovno vo vintage shope. 

Čo sa potom týka priestorov obchodu, sú naozaj veľmi pekné, v obchode sa dá celkom dobre pohybovať, je priestranný, čo napr. v druhom vintage obchode v Starom meste - Nox - chýba - teda ten priestor... Ponuka je tiež zaujímavá, najmä v období, keď im chodí "nová kolekcia". Nedá mi však nenapísať o správaní istej dámy v tomto Vintage shope na Františkánskom nám. Ona ma totižto prekvapí vždy, keď tam zavítam... žiaľ, vždy v negatívnom zmysle. Neviem akú funkciu vrámci obchodu má, ale jej hlas je neodignorovateľný a jej poznámky... miestami pohoršujúce. Prvý raz sa táto pani "ukázala", keď v obchode nakupovali Aziati a flochla na ich adresu dosť nemiestnu a urážajúcu poznámku. Bohužiaľ, v centre BA to nie je prvý raz, čo sa  s takýmto správaním stretávam. Pri mojej poslednej návšteve si zasa išla zapáliť von, pričom so sebou brala aj nejakú ďalšiu ženu, ktorej šibalským tónom , a nie zrovna potichu, hovorila o tom, akoby v jej veku už mala vedieť "fajčiť, a že ona jej povie ako. Neviem prečo, ale celý rozhovor mal dosť sexuálny podtón. Osobne nemám nič proti blbým vtipom, sama som expert na nepatričné vtipy v naozaj nepravý čas, ale skrátka v obchode čakám ako zákazník inú úroveň... a od ženy jej veku aj nejaké vystupovanie.


Osobne mám teda dojem, že ponuka takýchto typov obchodov sa na Slovensku zlepšuje, čomu sa naozaj teším. Takéto nakupovanie je dobré ale aj z toho hľadiska, že šetrí vašu peňaženku, robí váš štýl originálnejším, hlavne však podporuje tzv. slow fashion alebo recyklovateľnú módu, teda módu, ktorá je šetrnejšia po mnohých stránkach. Jediné na čom je treba naozaj popracovať, je prezentácia a komunikácia ako tých, čo sa o obchod akýmkoľvek spôsobom starajú, tak aj tých, ktorí tam nakupujú - zákazníkov. Toľko z mojich posledných nakupovacích postrehov.=)

Klasicky ma na záver zaujíma aj váš názor. Chodíte nakupovať do sekáčov či "vintage obchodov"? Máte vyhliadnutý nejaký naozaj skvelý (názov nemusíte aj môžte napísať =D)?
BB


6 komentárov:

  1. Anna zo Zeleného Domu :D ... to je kompliment! musíme si niekdy dať spoločnú tour de vintage obchody BA...niekedy, keď budem mať nejaké peniaze :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. =DDD Ďakujem, aj to beriem ako kompliment. Koniec 19. storočia, kedy sa Anna "odohráva" je náhodou jeden super štýl.=D
      Inak na šatách je štítok so značkou... tak som zo srandy pozrela na net. A táto značka predáva dirndle...čo je celkom logické. Lenže jeden taký stojí resp. tento typ predávajú v e-shope v priemere od 179 eur.=D Akože celkom dobrý kauf.
      A jasné - učrite zbehneme, hlavne, keď budú mať novú kolekciu.=D Mali tam inak aj nejaké korzety... niektoré dokonca s kovovými kosticami!

      Odstrániť
  2. Anna zo Zeleného domu....alebo možno Heidi, dievčatko z hôr? :D
    Tieto konkrétne môj štýl nie sú, ale k tebe sa to totálne hodí - aj keď ťa osobne nepoznám, mám dojem že si ťa v konfekcii naozaj neviem predstaviť.
    Sama mám s reťazcami veľký problém, a to zo všetkých tých dôvodov, ktoré píšeš vyššie. A to, že nám teraz cpú tie strašné 90s - až sa mi ježia chlpy.
    Mám už docela problém nakupovať inde ako v sekáčoch. Keď občas prídem do reťazca, zdá sa mi nehorázne platiť toľké peniaze za niečo tak málo využiteľné a nekvalitné.
    Ale bohužiaľ, len na sekáčoch si asi nikdy nevybudujem taký štýl, aký by som chcela. Nuž, zatiaľ sa tiež snažím obracať každú korunu, veď toľko oblečenia aj tak nepotrebujem....a potom, možno, raz, bude aj na tie kvalitné a nadčasové kúsky :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Heidi je tiež super.=D Mala som (možno ešte mám) jedno vydanie - veľmi pekne ilustrované. Ako decko som sa dokázala dívať hodiny na tie obrázky.=D
    Som rada, že nie som jediná zdesená tou hrôzou, čo sa v obchodoch predáva. Ešteže máme možnosť voľby a môžme nosiť, čo chceme.=D Hoci nie vždy sa dá všetko zohnať podľa vlastného gusta. To zrovna kolegyňa, už staršia pani, spomínala ako za socíku nosili všetky to isté, a keď nedajbože nie, tak dotyčnú považovali za divnú.=D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Och ty vyzeráš úplne rozkošne!!!! No, to si bola v mojom najobľúbenejšom bratislavskom sekáči :) dlho som tam veru nebola, lebo mi aksik nevychádza čas a úprimne, chodím tam keď už na zľavy, keď sú aspoň 50%. Nejako stále odmietam platiť za sekáčové veci viac ako 10eur :D second handy sú vždy o šťastí, ako píšeš, väčšinou pozostávajú z handričiek z 90tych rokov, zažmolkované a ničím zaujímavé, ale občas som si takto kúpila ručne šité šaty či bavlnené šaty a počula som, že chudučké baby majú sekáče rady najmä na rifle. Lebo sú tam ešte v kvalitnej riflovine :)
    Drew's Beauty

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak ja som stále ušetrila na týchto šatách.=D Ako som písala už o nejaký komentár vyššie, tak podľa štítku resp. značky na štítku stoja šaty takéhoto strihu cez 100 eur.=D Ale chápem čo máš na mysli ...len darmo, raz už keď som niečim úplne ohúrená, na cene (až tak veľmi) nezáleží.=D
      A ďakujem za tip - nie som veľmi riflový tip, ale stále sú dni, kedy nie je nad rifle... tak skúsim nabudúce pozrieť.=)

      Odstrániť