nedeľa 12. februára 2017

My Iconic Dress #5: Aristide Maillol a žena so slnečníkom

Poznáte to... listujete si nejakou knihou a zrazu BUM! To sa ozvala inšpirácia vo vašej hlave pri pohľade na nejakú fotografiu. Aspoň mne sa to presne takto stáva - pozerám, listujem stranu za stranou, a zrazu z ničoho nič to príde... ročné obdobie, strih, látka ... všetko to vidíte a cítite. Skrátka toto všetko som mala v hlave pri pohľade na malý obrázok, ktorý som našla v knihe od Ludmily Kybalovej: Doba turnýry a secese. Ani nie tak samotný tvar šiat ma zaujal, ako vzor látky... ľahký, jemný, trepotajúci sa v letnom vánku a hovorím si - to sú jednoducho dokonalé letné šaty. Tak sa poďme bližšie pozrieť na to, čo ma to tak vlastne zaujalo.;)


Celý tento môj ošiaľ spôsobila maľba od pána menom Aristide Maillol. Hoci som vyštudovala dejiny umenia, musím sa priznať, že tento umelec mi nie je vôbec známy a musela som sa trocha rozhliadnuť, čo o ňom vie aspoň internet. Tento pán Aristide (no nemá to ale krásne meno???!!!) sa narodil vo Francúzsku v r. 1861 a bol maliar a sochár. No a dielo, o ktorom sa budeme baviť vzniklo v r. 1895 a nesie názov Žena so slnečníkom. Na živo si ho môžte pozrieť v Musée d´Orsay.

Hlavným motívom tohto obrazu, ako môžme vidieť, je mladá žena vyobrazená na pobreží v letný deň. Sviežo modré more na pozadí sa jemne vzdúva pod náporom letného vetra, ktorý rozvial aj stuhy na šatách ženy, a kvôli ktorému si mladá žena musí pridržiavať slamený klobúčik. Inak slamený klobúčik bol nevyhnutnou súčasťou odevu počas pobytu pri mori, rovnako ako slnečník a rukavičky, Správna žena tých čias zbytočne nevystavovala slnku ani kúsok nahej kože.
Ako píše Kybalová, žena má oblečený jednoduchý model pre pobyt pri mori, ktorý len voľne sleduje líniu turnýry. Šaty naozaj nie sú nijak nazberkané, komplikovane a umelo riasené, nie sú zdobené záplavou čipiek ... Naopak ozdobou je tu vzor látky - jemný kvetinový motív na ružovom podklade, stuha, ktorou je žena prepásaná v páse a čipkovaný golier. Hoci celkový výjav pôsobí trochu stiesnene, čo podľa mňa spôsobuje primálo voľného priestoru okolo ženy... nie nadarmo sa hovorí, že keď človek fotí (alebo aj maľuje? =D), mal by nechať nad hlavou foteného objektu voľný priestor zhruba vo veľkosti ananásu.=D ... v každom prípade, celkový výjav na mňa pôsobí veľmi nežne, idylicky a ... letne. Asi ako nedeľné popoludnie strávené prechádzkou po pláži, nie? =D
Zdroj: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aristide_Maillol_-_La_Femme_%C3%A0_l'ombrelle.jpg
Inak samotná silueta šiat s datovaním obrazu veľmi nekorešponduje. Nie, že by som chcela byť odvážna a nadhodiť, že tento obraz určite nemohol vzniknúť v závere 19. storočia, kedy boli v móde mohutné nafufňané rukávy, esovitá silueta a tzv. holubičia hruď. Naopak, chcem upozorniť na to, že maliar sa nechal inšpirovať módnou siluetou cca 70. rokov 19. storočia. Aj samotná Kybalová potvrdzuje, že sa jedná v otázke módy o dobu "turnýry" - sukňa je vpredu rovná, plochá, vzadu naopak zdôraznená a zdvihnutá pomocou konštrukcie, rukávy sú úzke.

Podobnú siluetu a ľahkosť materiálu majú aj tieto "skutočné" odevy z bavlny s potlačou, datované do r. 1872 a 1875, hoci svojím spracovaním sú o niečo zdobnejšie.
Tieto róby "zdvihnutých zadkov" ako ich niekedy nazývam ja, sú tiež odkazom na módu 18. storočia a tzv. robe á la polonaise. Takýto odev mal bohato nariasenú vrchnú sukňu, ktorá vytvárala podobný efekt - vid obrázky nižšie datované do r. 1770-80.

Na záver tejto rubriky väčšinou vždy pridám nejakú svoju kreáciu inšpirovanú daným obrazom či fotografiou, ale tentokrát by som asi len okopírovala to, čo som už videla a konkrétne na fotke nižšie. Pretože ak by som zo šiat na obraze mala spraviť "modernejšiu" či "nositeľnejšiu" verziu, vyzerala by presne takto - veľmi ľahká látka, vzdušná a príjemná, akurát na letné dni; voľná sukňa a úzke rukávy. Takže ak ma obraz od pána Maillol-a k niečomu inšpiroval, tak k tomu, aby som sa opäť vrátila k tejto fotografii a k týmto šatám... len možno nebudú v nežnej bielej... ale napr. v staroružovej s florálnou potlačou?... kto vie? =D

A k čomu inšpiroval tento obraz vás? =)
BB

Zdroj obrázkov: Pinterest

5 komentárov:

  1. Stále rozmýšľam, kde som tento obraz videla...ale určite som ho už videla a určite si ho pamätám práve kvôli tým skvelým šatám. Ja neviem, ale mne takéto vzdušné šaty vždy evokujú svetlé farby.
    A keby som mala napísať takýto podobný článok, tak je asi zložený zo šiat s fidží... som ním posadnutá a v živote som ho nevidela v modernej verzii. Ale dala by som život za úzke šaty s širokým hranatým výstrihom s fidží xD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja mám práveže pocit, že ten obraz som videla úplne prvý raz.=D A aj tá látka mi príde taká...letná - to robia asi tie drobné kvietky =D... skúšala som aj nájsť niečo podobné na nete - nejakú skutočnú látku, ale žiaľ nepodarilo sa.=D
      A myslíš fiží? To čo máš na tej "broskyňovej" blúzke? Lebo to je fakt, že okrem tej blúzky a nejakých gothic obchodoch som to nevidela nikde použité. Resp. keď sa bavíme o modernej verzii, tak fakt len na tvojej blúzke.=D

      Odstrániť
    2. Asi áno, popravde - vídam to písané vo verzii fidži aj fiží (a som taká chorá, že mi je ďaleko ísť po tú knihu o móde xD).. ale ty vieš lepšie, takže fiží.
      A nie, to na broskyňovej blúze je žabó (aj podľa tej knihy... fiží je rozpojené (inak to mám tiež overené z tej knihy o móde). Je to na tej tretej fotke v článku ... tie kvietkované šaty s takou akoby šatkou v dekolte.

      Odstrániť
  2. Je to blbé, popsalas tu mnoho věcí, které jsem nevěděla, ale.. Já se zasekla u ananasu nad hlavou a nad tím budu přemýšlet při dalším focení :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak ak si sa dozvedela niečo nové, som naozaj rada. To je presne mojím cieľom.=) A teda ten komentár o ananáse pobavil.=D Akože pointou je, aby si pri fotení nejakej osoby/veci nechaja nad jej hlavou dostatok miesta ... lebo inak to pôsobí stiesnene. Jedine teda, že by si tú stiesnenosť chcela mať zámerne.=D Aspoň tak som to ešte kedysi dávno čítala - skrátka nechať nejakú medzeru a imaginárny ananás má takú celkom akurátnu veľkosť.=D Ale som len laik, takže treba všetko brať s rezervou.;)

      Odstrániť