piatok 6. januára 2017

10 krokov ku krajšej pleti alebo kórejská starostlivosť o pleť

Odkedy som začala pozerať kórejské seriály a "fičať" na kórejskej hudbe, otvoril sa mi úplne nový svet v oblasti starostlivosti o telo, tvár, ale aj v oblasti kozmetických výrobkov ... skrátka starostlivosť o seba nabrala úplne iné rozmery. Myslím, že nebudem preháňať, keď poviem, že Kórejky sú doslova posadnuté starostlivosťou o svoje telo, najmä o krásnu bezchybnú pleť a popravde, pri takom výbere, marketingu a tak rozkošných baleniach sa im ani nečudujem. Za všetkým je však skrytá celá filozofia, totižto Kórejky berú čas, kedy sa o seba starajú ako prirodzenú súčasť života - niečo v štýle ak sa o seba staráte, máte sa dobre, ak sa nestaráte nemôžete sa mať dobre (veľmi zjednodušene povedané =D). No a samozrejmosťou je potom to, že takáto starostlivosť by mala byť zaujímavá, zábavná a v neposlednom rade efektívna. 

Niet sa potom prečo čudovať, že túžbe po krásnej pleti som prepadla aj ja... najmä preto, že moja pleť nebola nikdy ideálna, no vždy som ju ideálnu mať chcela. Tak som teda sadla k počítaču (nie prvý raz kvôli tejto téme) a začala pátrať a čítať, až som natrafila na starostlivosť o pleť v 10 krokoch podľa Charlotte Cho. Tá o tom napísala celú knihu, k nej som sa však nedostala. Avšak popis jednotlivých krokov nájdete aj na stránke Sokoglam, ktorú spoločne s manželom založila. Stránka vám ma okrem iného pomôcť zorientovať sa v kórejskej kozmetike, starostlivosti o pleť atď. No a ja by som sa v tomto článku rada pozrela na jej 10 krokov, vyskúšala ich a zhodnotila. 

Kým sa dostanem k jednotlivým krokom a k prípravkom, ktoré som použila ja pri svojej starostlivosti, poviem vám aspoň niečo málo o svojej pleti, aby ste mali predstavu s čím som začínala a tiež o svojej pôvodnej rutine. 
Moja pleť trpí asi každým nedostatkom, na ktorý si spomeniete. V oblasti T-zóny sa priveľmi mastí, naopak okolo kútikov pier a nosa je začervenaná a podráždená, často sa u mňa vyskytujú drobné vyrážky a výrazné póry sú celoživotnou súčasťou. Bio kozmetiku a prírodnú kozmetiku som vylúčila už dávno, lebo som sa z nej permanentne vyhadzovala (naposledy to bola napr. ružová voda), miesto toho si u mňa našla miesto micelárna voda od Biodermy, čistiace mydlo od Cetaphil (momentálne) a krém, opäť od Biodermy + raz za čas maska od My Beauty Diary. Takáto rutina drží moju pleť v stave, kedy sa ani nezhoršuje ani nezlepšuje... skrátka stále má svoje neduhy ... ale nie je to najhoršie. 
Vďaka bohu, na mojej pleti je ale aspoň jedna skvelá vec - netrápia ma a vlastne ani ma nikdy netrápili tmavé kruhy pod očami ani vačky.=D
Čo sa týka postupu, tak tieto spomínané základné kroky rozšírim o tie ostatné, ktoré spomína Charlotte Cho. Až na esenciu od značky Missha, použijem také výrobky, s ktorými mám už skúsenosť (až na Cetaphil, k tomu sa vyjadrím neskôr) a viem, že k mojej pletí sadnú... rozdiel je akurát v tom, že som ich doteraz nepoužívala takto cielene - v určitom poradí a naraz. Takže poďme si to všetko jednotlivo rozobrať a zhodnotiť.;)

Krok 1: Odmaľovanie tváre pomocou odličovača na olejovom základe
Podobne ako všetky ženské magazíny či kozmetičky, aj Charlotte odporúča ako prvý krok odmaľovať sa - zbaviť sa make-upu a nečistôt, ktoré sa v priebehu dňa na tvári "usadili". Konkrétne odporúča odličovací olej resp. odličovač na olejovom základe. 
Ja som si v tomto prípade vybrala odličovací olej Lierac Démaquillant. Môžno sa zdá nelogické dávať na mastnú či problematickú pleť olej a aj som sa dosť bála niečo také kupovať a používať, ale som rada, že som tomuto "strachu" nepodľahla. Toto je moje druhé balenie a som s  ním spokojná. Celkove odličovací olej mi príde príjemnejší na použitie ako drhnutie tváre pomocou tampónu a micelárnej vody. Pleť nemám tak podráždenú, je lepšie odmaľovaná a pocitovo aj viacej hydratovaná.
Olej od Lierac je podľa popisu vhodný pre všetky typy pleti. Obsahuje probiotiká, a exktrakt z yakonu - ak sa nepletiem, to je ten žltý zemiak, ktorý Kórejci tak radi jedia s kimchi, podobá sa na batát, len ten je vo vnútri naopak oranžový; ďalej obsahuje makadamiový a jojobový olej.
Krok 2: Čistiaci prostriedok "na vodnom základe"
Charlotte presadzuje tzv. double-cleanse - čo znamená, že druhý krok je opäť o čistení. V tomto prípade odporúča pleť dočistiť pomocou čistiaceho prostriedku, ktorý sa nanesie na pleť, a potom zmyje vodou. Ide o rôzne čistiace gély, peny, mydlá atď.

Ja aktuálne používam Cetaphil EM čistiacu micelárnu emulziu. Túto značku sledujem už pár rokov a má skvelé hodnotenia, ale dostala som sa k nej až teraz, keď som bola v Poľsku... a hneď na to som zistila, že je dostupná už aj u nás. V každom prípade, z tohto konkrétneho výrobku mám trošku zmiešané pocity a druhý krát si ho už nekúpim. Na jednej strane oceňujem fakt, že pleť mi nevysúša, ale na druhej strane ju ani nečistí. Veľa ráz je tampón ešte stále špinavý od make-upu, hoci som sa predtým odlíčila micelárnou vodou a Cetaphil emulziou ... Viacej sa mi osvedčili čistiace gély od Biodermy.

Krok 3: Exfoliácia
Charlotte považuje exfoliáciu za rozhodujúci krok smerom ku krásnej pleti. Keď sa totižto zbavíte odumretých buniek, pleť príjme lepšie výživné a hydratačné zložky, ktoré sa aplikujú v ďalších krokoch. Exfoliáciu pomocou exfoliantu alebo peelingu odporúča aspoň dva razy do týždňa, záleží od toho ako veľmi máte citlivú pleť.

S týmto bodom musím naozaj súhlasiť. Nech už podstupujete akúkoľvek exfoliáciu - vo výsledku vám vie pleť naozaj, ale naozaj zlepšiť. Ja sa v tomto spolieham na "matku prírodu" - používam obyčajnú mletú kávu, ktorú rozriedim s troškou teplej vody, nanesiem na tvár, premasírujem a zmyjem.=D

Inak čo sa týka "vytláčania pórov/vyrážok" - podľa mňa je to účinejšie ako použiť len peeling sám o sebe (aspoň u mňa to funguje). To však treba tiež vedieť, lebo inak vám ostane tvár posiata drobnými jazvičkami a pigmentovými škvrnami, preto nie je na škodu zveriť sa do rúk kozmetičiek. Chcela som však napísať, že u Kórejek som si všimla, že vyrážky si nevytláčajú... Nie raz som stretla mladé dievča, ktorej sa takéto "nešťastie" vyhodilo na tvári, ale nerobila s tým nič, len s tým chodila, kým to celé nezmizlo. Nevytláčala, neprekrývala korektorom, náplasťami, ničím... prečkala všetky, aj tie naozaj nepekné štádiá... a hotovo. Zasa mala peknú pleť.=D


Krok 4: Toner aka softener alebo refresher

V tomto kroku odporúča Charlotte použiť toner, ktorý vyrovnáva pH pleti, zásobuje pleť istou dávkou hydratácie a zároveň pripravý pleť na absorbciu ďalšej starostlivosti. Podľa nej je pleť ako špongia - je ťažké ju rehydratovať ak je už suchá; naopak lepšie to ide ak je už trochu vlhká.

Toner som vo svojom živote používala len raz a áno, niečo na tomto kroku naozaj je. Ak ho máte v pláne kúpiť, tak určite neváhajte. Ja ho však momentálne nemám, preto som miesto neho použila micelárnu vodu Bioderma Sébium H2O. Mala som totižto neustáli pocit, že najmä po exfoliácii, treba pleť ešte dočistiť. Napokon ďalší krok mi to vynahradí, hoci ako som vravela, toner časom tiež určite pribudne.=D

Krok 5: Esencia
Esencia je totižto akýsi hybrid medzi tonerom a sérom - má dodať pokožke hydratáciu, napomáha pokožke hojiť sa a obnovovať bunky. Podľa slov Charlotte Cho je esencia srdcom kórejskej starostlivosti o pleť.
Esenciu som preto nevynechala ani ja a kúpila som vysoko hydratačnú esenciu Missha Super Aqua Water Supply Essence (mílujem kórejské názvy =D). Podľa popisu upravuje hydratačnú rovnováhu v pokožke a vytvára tak jasnú  pleť pomocou elementov Active Water. Obsahauje roztok kryštalickej vody pre hebkú a vláčnu pleť. Oligo GGH - cukrové elementy obsiahnuté v cukrovej trstine, droždí, melase, kapuste a fazuli, majú vynikajúce hydratačné schopnosti. Trehalóza, tiež nazývaná ako hubový cukor, znižuje stratu hydratácie vypnutím a posilnením všetkých vrstiev pokožky. Extrakt z kamélie zabraňuje problémom s pleťou a má antioxidačný efekt (zdroj).
Táto esencia sa rýchlo vstrebe. Nezanecháva taký hydratačný pocit ako napr. toner alebo emulzia od Charmzone, ktorý som kedysi mala. Na druhej strane pleť je okamžite po aplikácii jemnejšia a dokonca sa mi zdá aj matnejšia. Veľmi sa mi páči aj jemná, nevtieravá vôňa prípravku. Esencia je balená v sklenenej fľaštičke s pumpičkou ... veľmi elegantné. Aj to je ďalšia vec, ktorá sa mi na kórejskej kozmetike páči - dávajú si záležať na baleniach - hravé, cute, elegantné, luxusné, praktické... viete si vybrať podľa svojho gusta. 
Krok 6: Sérum, booster alebo ampulky
Všetky spomenuté prípravky sú v zásade ako koncentrovaná esencia, pričom treba si vyberať podľa toho aký problém vás trápi - chcete pleť rozjasniť, trápi vás akné, vrásky, pigmentové škvrny???? 
Tento krok som vynechala z toho dôvodu, že väčšina sér alebo ampuliek, ktoré som našla v ponuke slovenských e-shopov sú určené na boj proti starnutiu, proti vráskam, na vypnutie pleti. Nie že by ma už drobné vrásky netrápili, ale myslím si, že aspoň ešte také tri roky nebudem nad prípravkami proti starnutiu uvažovať. Okrem toho tieto produkty sú super malé a super drahé. 
Update: na "svoj problém" som našla, pre mňa zaujímavé, len jedno jediné sérum za 60 eur a aj to si vyžadovalo týždeň hľadania =D... Časom teda určite pribudne, ale momentálne na to nemám.=D Ide o Estée Lauder Clear Difference.

Krok 7: Sheet masks alebo látkové masky
Ako hovorí Charlotte, ak je esencia srdcom starostlivosti, maska je jej duša. Nepoznám nikoho, kto by neprepadol tomuto ošiaľu. Skrátka látkové masky sú pohodlné a efektívne. Túto spomienku opakujem stále dokola, ale keď som bola na Taiwane, zvykli sme si s kamarátkami dávať masky každé tri dni a krajšiu pleť som v živote nemala. Teraz vzhľadom na to, že pre mňa tieto masky nie sú až tak dostupné, aplikujem ich len raz za týždeň, čo je aj podľa Charlotte optimálne (1-2krát za týždeň). Najviac sa mi osvedčili masky značky My Beauty Diary Mask. Za prvé naozaj fungujú, za druhé dobre ich znášam - nevyhadzujem sa z nich a majú ich v strašne veľa variáciách. S láskou napr. spomínam na kombináciu jahoda-jogurt, lebo maska voňala ako miska jahôd.=D
Krok 8: Očný krém
Pokožka okolo očí je veľmi delikátna a treba sa o ňu starať. Charlotte odporúča, ale nie len ona, používať očný krém, ktorý do pokožky vklepkávame prstenníkmi.... nikdy pokožku nešúchame a nenaťahujeme do rôznych strán.
Tu som na tom podobne ako v prípade kroku č. 6. Očný krém zatiaľ ešte nepoužívam, len niekedy si pretriem pokožku trochou bambuckého masla ... či to funguje, to vám nepoviem, ale určite mi to neublížilo.=D
Krok 9: Hydratačný krém
Opäť sa dostávame k hydratácii.... len ona vám zaručí tú krásnu "orosenú" pleť, ktorá je aktuálnym ideálom každej Kórejky. Môžte použiť hydratačný krém, avšak čím ľahší tým lepší. Už to nemusí byť žiadna hutná emulzia, mlieko či gél. 
Ja som ostala pri svojej Bioderme. Je pomerne hutná, ale nakoľko som vynechala toner a sérum, myslím si, že si môžem dovoliť aj niečo hutnejšie. Konkrétne ide o Bioderma Sensibio AR, ktorý hydratuje a zjemňuje pleť a je špeciálne zameraní proti začervenaniu pleti. 
Krok 10: Opaľovací krém
Tento krok samozrejme treba aplikovať ráno, večer to už nemá význam.=D Charlotte zdôrazňuje, že opaľovací krém treba nanášať aj keď idete len vyniesť smeti, pretože vás chráni pred UV žiarením a teda napr. aj pred starnutím. 
Osobne ale považujem tento krok za úplne zbytočný. Predpokladám, že väčšina žien, podobne ako aj ja, si ráno dá BB krém alebo make-up, pričom väčšina týchto výrobkov už má v sebe dosť vysoký ochranný faktor. Takže zaťažovať pleť ešte krémom na opaľovanie je podľa mňa zbytočné. Ale teda musím dodať, že veľa blogeriek, ktoré sa zaoberajú ázijskou kozmetikou a celkove Aziatky tento krok, napriek vyššie spomínanému dôvodu, aj tak aplikujú.
Samozrejme som úplne za natierať sa, keď trávite čas vonku - toto naozaj nikdy nepodceňujem a samozrejme, ak si nedávam BB krém a tvár vystavujem slnku, tak áno, vtedy si ju natriem... ale pod make-up mi to príde naozaj zbytočné. 
A hoci viem, že Aziatky sú posadnuté bielou pleťou, je škodlivé úplne sa vyhýbať slnku. Vďaka slnku sa nám totižto tvorí veľmi dôležitý vitamín D. Viem o čom hovorím, lebo ja ho mám trošičku menej ako by som mala mať a beriem ho umelo, v kvapkách, na predpis, od doktorky.... Takže ochrana áno, ale tak ako pri všetkom... s mierou a rozumom. Trocha slnka neuškodí.... veľa naopak áno.=)
Ako vidíte, nie všetky kroky sa dajú použiť každý deň alebo aj ráno, aj večer - napr. masku použijete len pár krát do týždňa, čistiaci olej zasa len večer, po celom dni, nie ráno, keď ste vlastne nenamaľovaná atď... Podľa mňa si z toho treba zobrať tú klasiku, že treba sa vždy odlíčiť - najlepšie dvojfázovo a potom hydratovať, hydratovať a hydratovať. Ako píše Charlotte Cho - dôležité je vrstvenie a záleží len od vaších potrieb či vaša starostlivosť bude mať 3 kroky alebo 10. Ja som bola doteraz zástancom minimalizmu v zmysle čím menej chémie na tvár dám, tým lepšie, ale ako hovorí Gilles Lipovetsky: len hlupák nemení svoje názory.=D
Tak som zvýšila svoj základ a zo spomínaného odlíčenie-čístenie-dočistenie micelárnou vodou + sem-tam krém a maska na tvár som prešla na odlíčenie - čistenie - exfoliácia (v pravidelných intervaloch) - dočistenie micelárnou vodou - esencia - hydratačný krém (pravidelne!) + maska. Tak som skúsila fungovať od 7.12. do 28.12.2016. No a nižšie sú moje pocity a postrehy. Zhrnutie som však písala ešte o ďalší týždeň neskôr.

Výsledok

Rada by som najprv upozornila, že môj foťák bohužiaľ nie je najlepšej kvality - ťažko pri ňom nájsť správne svetlo aby zachytil všetky detaily ... alebo aspoň nejaké.... takže aj tie porovnávacie foto sú... také aké sú, ale myslím, že by to nebolo ono, nedať ich sem vôbec. Takže ich berte s trochou rezervy.=)
Poctivo som aplikovala všetky kroky, ktoré som si zaumienila. Je to veľmi zábavné, voňavé a nezaberá to toľko času, ako by sa mohlo zdať. Druhý týždeň pribudla do mojej starostlivosti ešte termálna voda Avén Eau thermale, ktorú som zaradila za micelárnu vodu a pred esenciu, ráno aj večer... .=D 
Prvé "výsledky" som si všimla asi po troch dňoch - pleť bola na dotyk o niečo jemnejšia - veľa spravila v tomto prípade exfoliácia a peeling pomocou mletej kávy. Aj pocitovo je to príjemnejšie - žiadne štípanie, pocit suchej pokožky či pnutia. 
Pôvodne som inak používala exfoliáciu dva razy do týždňa a peeling raz, ale popravde každé stačí spraviť raz s odstupom aspoň dvoch troch dní. Pleť má čas sa upokojiť. 
Póry sú o máličko čistejšie, hoci veľkosťou sú asi rovnaké. Zlepšenie je vidieť, keď si dám make-up - na hladšej a hydratovanejšej pleti ukáže omnoho lepšie ako keď je šupinatá, suchá a nerovná.

Inak podobne ako som sa bála pri olejovom odličovači, tu som sa bála vrstvenia toľkých prípravkov najmä ak je každý inej značky a podobne. Myslela som si, že to bude pre pleť priveľa, bude mi to ucpávať póry .... na začiatku sa mi spravili presne dve výraznejšie vyrážky, ale potom pleť akoby si na také množstvo kozmetiky zvykla a bolo to o.k. Napokon vyrážka pre moju pleť nie je naozaj ničím novým, takže takéto množstvo ma naozaj nerozhodí.=D 
Problematické zóny sú ale v podstate stále rovnaké - nie je to tak, že by bola moja pleť zrazu zázračne bezchybná - bez pigmentových škvrniek a jazvičiek po akné...  skôr je to o tom, že celkove pôsobí menej podráždene a mám pocit, že sa aj oveľa menej mastí. Treba však brať do úvahy aj to, že výrobky, ktoré používam sú zamerané skôr na čistenie, hydratáciu a výživu, než na boj s nedokonalosťami.=D
Čítala som inak viaceré takéto "testy" s 10 krokmi a niektoré autorky článkov (napr. TU) deklarujú viditeľné zmeny už po týždni. Ak vás trápi podráždená, začervenaná pleť... teoreticky by som aj verila, že takáto výdatná starostlivosť spraví svoje... ale ak vás trápia jazvičky, pigmentové škrvny, rozšírené póry, akné, mastná pleť a podobne... no, ja som trošku skeptická a neverím v tak rýchle  a zázračné výsledky. V zlepšenie áno, ale v zmenu o 360 stpupňov nie ... už len s ohľadom na to, že obnova pleťových buniek trvá 21 dní... čo je trikrát dlhšie ako spomínaných 7 dní. Celkove som postrehla výraznejšiu zmenu až !po mesiaci! takejto rutiny. Tiež by som sa na výsledok pozerala skôr komplexne v zmysle: vyzerá vaša pleť zdravšie? Ja by som si napr. odpovedala, že áno. Je sviežejšia ...
Z môjho laického pohľadu som teda spokojná a v takejto starostlivosti budem pokračovať s tým, že doladím ešte výber výrobkov, pričom verím, že aj z dlhodobého hľadiska to prinesie svoje ovocie Veď nie nadarmo sa hovorí, že hydratovaná (ale aj mastnejšia =D) pleť stárne pomalšie ako suchá. Takže berte to ako investíciu do budúcnosti. 

Na úplný záver som ešte raz zhrnula výhody a nevýhody týchto 10 krokov:

Výhody 
- je to zábavné a príjemné
- pri správnej exfoliácii čistejšie póry
- menej "čiernych bodiek"
- hladšia pleť - na pohľad aj dotyk
- pocitovo aj výzorovo hydratovaná pokožka
- bez pocitu podráždenia pleti a štípania
- ideálna rutina pre kozmetické maniačky =D
- možnosť používať rôzne typy a značky prípravkov, najlepšie tie, ktoré korešpondujú s vašim konkrétnym problémom
- predpokladám pozitívny efekt na pleť z dlhodobého hladiska

Nevýhody
- môže to byť finančne náročná zábavka - väčšinu prípravkov kúpite tak raz za pol roka až rok... ale ak to kupujete všetko naraz, a drahé prípravky, vie to nabúrať rozpočet
- pleť môže byť po exfoliácií niekoľko dní podráždená
- treba hľadať a kombinovať výrobky, ktoré vám sadnú na vašu pleť - a to nemusí byť jednoduché
- pre "lenivé" to môže byť úkonovo náročné
- prvé výsledky sa určite nedostavia za týždeň

A aká je vaša rutina v starostlivosti o pleť? Minimalistická či takto "rozmarná"? Používate výrobky jednej sady/značky alebo kombinujete rôzne? 
Teším sa na vaše komentáre.
BB

4 komentáre:

  1. Zaujimavy clanok. S cistiacou a odlicovacou sekciou sa stotoznujem, no cast o starostlivosti o plet sa mi zda az prilis. Zladit vyrobky tak aby si navzajom neprekazali musi byt tazke. Nevies ci existuju aj cele 10 krokove sady od jednej znacky?
    Kaviareň u mačky

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To je veľmi zaujímavá otázka a priznám sa, že som nad ňou nerozmýšľala.
      Od jednej značky si vieš nakombinovať 10 výrobkov, to nie je problém, pretože majú naozaj široké spektrum.
      Avšak z jednej rady si všetkých 10 produktov nakombinovať asi nevieš. Máš väčšinou radu čistiacich výrobkov, ktoré sa dopĺňajú a radu starostlivosti o pleť, ktoré sa dopĺňajú.... Ale s kompletnou "10 krokovou" sadou, ktorá je zámerne vytvorená pre takýto typ rutiny som sa nestretla.
      Napr. spomínaná stránka Sokoglam sety predáva, ale obsahujú rôzne výrobky rôznych značiek. Aj vlogerky, ktoré som videla, a že ich nebolo málo, vždy používali rôzne značky. Skrátka nie, so sadami som sa zatiaľ nestretla.
      To, že taká sada neexistuje (?ak sa mýlim, pokojne ma niekto opravte), je určite z časti aj tým, že ide o marketing. Napokon povedzme si úprimne - tá žena vedie e-shop s kozmetikou... ako navýši predaj? Vyvinie rutinu o 10 krokoch!!! A to ešte nie sme ani pri make-upe.=D
      Druhá podstatná vec je podľa mňa tá, aspoň mne tak príde ázijská starostlivosť o pleť, že každý krok má bojovať s iným problémom ... prakticky sa nemusia dopĺňať, podstatné je, že sa spolu nebijú. A tak na každý problém iný výrobok.=D

      Odstrániť
  2. Ja to veľmi nepreháňam so starostlivosťou o pleť, áno, je dôležité starať sa o ňu, ale netreba to preháňať, môžeš si skôr ublížiť. Každý večer si odlíčim make up, vyčistím si pleť mojou obľúbenou micelárkou od Biodermy, niekedy si dám peeling alebo gél a 2x do týždňa masku:)

    Giveaway o balíček produktov v hodnote 100€

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Chápem, ale ako som už písala v článku - nie všetky kroky sa dajú aplikovať ráno aj večer a každý deň a tiež, to zdôrazňuje aj autrka tejto rutiny, nie každý musí používať všetky kroky - každému ako vyhovuje. Ja ráno napr. pleť len vyčistím a nakrémujem hydratačnou esenciou. Večer zasa pridám odmaľovanie a k esencii aj krém. Esencia, sérum a podobne sú zložením veľmi ľahké... navyše sérum je zbytočné používať bez krému, čiže ono to má svoju logiku. Ale ako píšeš, určitú mieru treba mať a ja ešte teda dodám, že aj miešať kozmetiku treba opatrne. Ja mám so spomínanými výrobkami dlhšiu ako len týždňovú skúsenosť, takže viem, že moja pleť na ne reaguje dobre samostatne ale aj keď sú pokope.=)
      Inak kamarátka napr. používa len niveu. nič viac,nič menej. Ja som skúsila svoju pleť zaťažovať čo najmenej a adekvátnymi výrobkami k môjmu typu pleti... ale skrátka, potrebujem viacej - pravidelný peeling/čistenie pleti, dôkladné odmalovanie ale aj dostatok hydratáce... pre mňa napr. neexistuje ísť spať neodmalovaná =D
      Inak Biodermu používam aj ja a som s ňou maximálne spokojná.

      Odstrániť