štvrtok 15. decembra 2016

Starostlivosť o oblečenie začína praním...

Na prvý pohľad sa môže zdať, že pracie prostriedky nie úplne zapadajú do témy tohto blogu, avšak opak je pravdou, keď sa zamyslíme nad názvom tohto príspevku. Ono totižto naozaj starostlivosť o oblečenie začína už praním a tak čo je logickejšie ako zvoliť kvalitné, no zároveň šetrné pracie prostriedky? A čo tak prať kvalitne a pritom neškodiť životnému prostrediu? Ja napríklad periem často, a tak bolo len otázkou času, kedy začnem nad touto témou uvažovať. Aj preto mi perfektne padla k úžitku výzva na stránke blogerky.cz v spolupráci s www.bez-chemie.cz., kde sa súťažilo o balíček ekologických pracích prostriedkov ULRICH natürlich. Samozrejme som ani na okamih nezaváhala a s nadšením som sa zapojila. Nemám šťastie na výhry, a tak ma veľmi prekvapilo a zároveň potešilo, že jeden z testovacích balíkov som získala práve ja, čím som dostala príležitosť prostriedky vyskúšať. Ak vás zaujíma, čo všetko balíček obsahoval, o akú značku ide a predovšetkým, či dostala mojim očakávaniam, čítajte ďalej!=)

Spoločnosť ULRICH natürlich (skrátene UN)
Spoločnosť sa zaoberá výrobou pracích a čistiacich prostriedkov, ktoré sú nielen znovuobnoviteľné ale aj bilogicky obdúrateľné. Podľa oficiálneho popisu neobsahujú fosfáty, ropné tenzidy, optické zosvetľovače, vonné látky a farbivá, konzervačné látky, kyseliny atď. Všetky výrobky tejto značky  sú certifikované inštitútom Eco-Control podľa štandardu Nature Care Products Standard.
Hlavnou ideou pracieho systému UN je "stavebnicový systém", inak povedané jednotlivé zložky sa navzájom dopĺňajú.
Okrem toho, prostriedky by mali byť koncentrované, a tak ich stačí použiť menej ako bežného pracieho prostriedku. 
No a keďže dbajú o prostredie, v obchode predávajú aj "náhradné náplne", ktoré vylejete do pôvodnej nádoby. V zásade to nie je zlý nápad a chápem ich logiku, ale aj samotná náhradná náplň k vám z e-shopu príde v nejakom obale! Najideálnejší spôsob by bolo spraviť akúsi "výčapnú" stanicu, kam prídete s prázdnym obalom a sami si "načapujete". Takéto riešenie je však na dlhšiu diskusiu a riešenie.... prejdime teda k testovaciemu balíčku a k samotnému testovaniu.=)

Testovací balíček
Testovací balíček obsahoval prací gél (1 liter), dve vzorky soli na škvrny (2x50g), dve vzorky žlčového mydla (2x30ml) a dve vzorky odstraňovaču škvŕn s mydlokorom (2x30ml). Poďme si ich jednotlivo rozobrať.

Prací gél
Prací gél s obsahom 1 liter sa dá kúpiť na vyššie uvedenej stránke. Podľa oficiálneho popisu obsahuje zmäkčovač, pranie aktivujúce látky z kokosového oleja, rastlinné mazľavé mydlo a pravotočivú kyselinu mliečnu. Je vhodný pre všetky typy prania a stupne tvrdosti vody.
Zmienené zložky ako rastlinné mazľavé mydlo a pravotočivá kyselina mliečna znejú celkom prírodne, no samotné slová mi toho veľmi nehovoria, a tak som skúsila zapátrať na internete po nejaké bližšie vysvetlenie, čo to vlastne je alebo akú úlohu vlastne plnia.
Kokosvý olej - nenašla som žiaden zdroj, ktorý by mi lepšie objasnil o aké látky sa presne jedná, ale pravdepodobne to budú tenzidy, ktoré znižujú povrchové napätie vody a umožňujú ľahšie prenikanie. Tenzidy sú súčasťou práškov, šampónov, saponátov, mydiel, pien na holenie atď. Ich úlohou je "uvoľnenie" špiny od povrchu.... celkom zaujímavý článok a lepšie vysvetlenie k tomu je TU. V každom prípade, ak som to správne pochopila a podľa toho čo píše UN, tak ich tenzidy sú rastlinného pôvodu, teda z koksoového oleja. 
Mazľavé mydlo je prírodný produkt nakoľko sa skladá z živočíšneho tuku alebo rastlinného oleja a hydroxidu sodného. Mazľavé mydlo má dezinfekčné účinky, je však citlivé na tvrdosť vody - v mäkkej vode lepšie pení a rozpúšťa sa, naopak v tvrdej sa zráža do vločiek. Podľa zdroja sa takéto mydlo rozloží v prírode na vodu, soli a oxid uhličitý - teda všetko pre prírodu prirodzené látky.
Kyselina mliečna, podľa toho čo píše oficiálna stránka, vyrovnáva hodnotu pH a zabraňuje usadzovaniu vodného kameňa. 
Cena litrového balenia (bez poštovného) je 189 českých korún, čo je necelých 7 eur, pričom jedno takéto balenie by malo pokryť 33 praní. Cena je podľa mňa porovnateľná s bežnými pracími prostriedkami, ktoré kúpite v obchodoch. Napr. 30 gélových kapsulí Persil stojí cca 7 eur a 80 centov. Gélový prací prostriedok som v 1 l balení nenašla, takže porovnať neviem. V každom prípade ak premýšľate medzi eko-prostriedkom a klasickým prostriedkom, cena je porovnateľná, takže to nie je rozhodujúci faktor.;)

Soľ na škvrny
Soľ na škvrny slúži na odstránenie škvŕn a na bielenie bieleho a stálofarebné prádla. Podľa oficiálnej stránky obsahuje perkarbonát sodný, čo je chemická zlúčenina uhličitanu sodného a peroxidu vodíka (zdroj). Má formu bielych kryštálikov, ktoré sú rozpustné vo vode (už pri 20 stupňoch) a spôsobujú bielenie. Soľ funguje aj pri nízkych teplotách (pod 60 stupňov), čo dáva celkom zmysel s ohľadom na to, že je rozpustná už v pri 20 stupňoch, avšak v tomto prípade je potrebné nechať prádlo namočené až niekoľko hodín a  až potom ho dať klasicky vyprať. Tiež som našla, že sa odporúča skladovať ju dobre uzavretú, no v dobre vetranej miestnosti a pracovať s ňou keď tak s rukavicami. (Pozn.: Ja som vyberala prádlo z vody holými rukami a nestalo sa mi nič, takže ak máte rukavice použite, ak nie... nemusíte sa báť.=))
Kilogram tejto soli stojí (bez poštovného) 199 českých korún  až 245 českých korún v plastovom kýbliku, čo je 7,36 alebo 9,1 eura, čo sa mi zdá neuveriteľne predražené s ohľadom na fakt, že na slovenských e-shopoch viete kilogram perkarbonátu sodného zohnať za menej ako dve eurá (bez poštovného).

Žlčové mydlo
Žlčové mydlo sa tiež používa na odstraňovanie škvŕn, avšak na rozdiel od soli nemá bieliacie účinky. Podľa oficiálneho popisu je zložené z pranie aktivujúcej látky z kokosového oleja, mazľavého mydla a koncentrátu žlče z vola (z biologického chovu). Ani tu sa mi nepodarilo dopátrať čím je žlč výnimočná, že sa do pracieho prostriedku pridáva. V každom prípade mydlo sa používa tak, že sa ním potierajú škvrny ešte pred praním. Je dobré vyskúšať si účinok mydla na malom kúsku látky, ktorý nie je vidno predtým, než ho aplikujeme na celý odev.
Žlčové mydlo sa potom predáva v 250 ml balení za 149 českých korún, čo je 5,51 eura, čo cenovo približne zodpovedá inému tekutému žlčovému mydlu Sonett dostupného v našich e-shopoch. Osobne by som však uprednostnila značku Ulrich a to najmä kvôli zloženiu, ktoré je v porovnaní so Sonettom jednoduchšie a "čistejšie".


Odstraňovač škvŕn s mydlokorom
Odtraňovač škvŕn s mydlokorom je !vegánska! alternatíva ku žlčovému mydlu. Na obale dokonca píšu, že je možné použiť ho aj na jemné materiály ako hodváb a vlnu.
Ako prísada sa uvádza kokosový olej a výťažok s mydlokoru. Mydlokor je rastlina (počujem o nej prvý raz =D), pričom dôležitá časť sa nachádza vo vnútornej kôre. Tá obsahuje penivé saponiny, chemické zlúčeniny z prírodných zdrojov, a tak sa táto rastlina využíva ako prírodné mydlo (zdroj).

Čo sa týka dávkovania, spolu s nimi prišiel aj letáčik, kde je v tabuľke rozpis jednotlivých produktov, na čo sú určené, či sú vegan a dávkovanie.
Výrobky majú síce nemeckú etiketu, tá je ale prelepená českým prekladom, kde sa píše o aký prostriedok ide a návod na použitie s dávkovaním. Nemusíte mať teda strach, že by ste lúštili nemecký text. 
Odporúčanú teplotu prania som nenašla, tá očividne záleží na individuálnych potrebách.=)

Výsledky prania
Test č.1 
Ako prvé som skúsila soľ na škvrny. Nosené biele pančuchy, bielu použitú utierku a biele tričko s klasickým žltým "prepoteným" fľakom som namočila do 4 litrov teplej vody, do ktorej som pridala 4 čajové lyžičky soli na škvrny (podľa dávkovania na etikete). Prádlo som nechala namočené 3 hodiny. Po troch hodinách som dala veci prať na funkciu "express" (moja najobľúbenejšia a najpoužívanejšia) - to jest 30 minút prania pri 40tich stupňoch. Do bubnu som dala polovicu odmerky/vrchnáku pracieho gélu (1 vrchnák je na 4,5 kg suchého prádla a také množstvo som ja nemala, preto teda len polovičná dávka). Bez aviváže.
Výsledok:
Celkovú spokojnosť s vypraním by som, na stupnici od 1 (najlepšie) do 5 (najhoršie), hodnotila číslom 3 - teda úplný priemer. Pančuchy sa vyprali na 90 percent - keď človek vie, kde tie fľaky boli, vie ich aj po vypratí stále identifikovať hoci sú omnoho slabšie; tričko sa žltých fľakov nezbavilo takmer vôbec... jediné, čo ma milo prekvapilo, bola utierka. Utierka sa v kuchyni intenzívne používala a do 100 percentnej bieloby ju nevyperie už žiaden prášok. Na druhej strane aj pri takto krátkom programe sa zbavila väčšiny špiny a fľakov - povedala by som, že 90 percent nazbieranej špiny je preč, zbytok sú už fľaky, ktorých, ako som spomínala, sa nedá zbaviť.
Vľavo sú veci pred pravím, vpravo po praní. V poradí - tričko, pančuchy, utierka.

Test č.2
K tomuto testu som si musela vyrobiť testovací materiál.=D Na farebnom tričku som vyrobila škvrnu od kávy, oleja, kečupu a džemu... nechala zaschnúť. Potom som na jednotlivé škvrny aplikovala malé množstvo žlčového mydla, látku som trošku "pošúchala" medzi rukami a nechala pol hodinu odpočívať. K tomu som pridala župan, ktorý je v oblasti krku nielen od farby na vlasy ale aj od potu,... ale nesúďte ma podľa toho =DDD - skrátka som tri týždne čakala na pracie prostriedky a počas čakania som si "vyrábala testovací materiál" =DDD Tieto škvrny som tiež potrela žlčovým mydlom...
Ďalej som k tomu pridala uterák, ktorý používam na sušenie mojich farbených čiernych vlasov, takže je celý posiaty čiernymi šmuhami. Na tie som aplikovala odstraňovač škvŕn s mydlokorom a nechala 30 minút pôsobiť. Zatiaľ, čo žlčové mydlo je takmer bez zápachu, mydlokor dosť výrazne smrdí takým zvláštnym kyselkavým zápachom. Nie je to však niečo, čo by vyslovene vadilo... zápach sa nešíri, len keď doslova privoniate, je to cítiť.
Nakoniec som tričko, župan a uterák hodila do práčky; zapla práčku na 40 stupňov (pranie cca hodinu a pol) a pridala jednu odmerku pracieho gélu. Bez aviváže. 
Výsledok:
Zistila som, že žlčové mydlo sa nedá použiť na tak rozsiahlu škvrnu aká bola na župane - skrátka prostriedok nerozotriete. Prirovnala by som ho ku korektoru, viete si s ním zamaskovať drobné nedokonalosti, ale ako make-up na celú tvár sa použiť nedá. Podobne to bolo aj u mydlokoru. Tu to však beriem s rezervou, pretože normálne sa predáva v spreji alebo vo forme pera, takže aplikácia je ekonomickejšia a efektívnejšia. Ja mám len vzorku a tá je tekutá, vo fľaštičke bez aplikátora či rozprašovaču.
Aj toto pranie však dopadlo podobne ako v prvom teste. Niečo sa vypralo lepšie, niečo horšie. Tričko so škvrnami sa vypralo naozaj biedne - škvrny tam ostali ... a to na prádle ani neboli obzvlášť dlho aby sa stihli zažrať. Župan sa vypral tak na 50 percent - golier je na niektorých miestach stále špinavý. Najlepšie dopadol uterák. Samozrejme nevyprali sa všetky čierne šmuhy, ale mám dojem, že je to aspoň o polovicu lepšie. Napokon, ani som nepredpokladala, že sa vyperie úplne.
Inak ešte malý poznatok, na fotke vyššie môžte vidieť, že žlčové mydlo má naozaj intenzívnu okrovú farbu, ale po teste môžem povedať, že na bielom župane nezanechal žiadnu farebnú stopu.

Záverečné vyhodnotenie
Čo sa týka zloženia, z môjho laického pohľadu, nemám s ním problém. Neprišlo mi tam nič extra podozrivé,a podľa môjho názoru je takýto prací prostriedok stále menším zlom ako bežná klasika. Navyše na svoje si prídu aj vegáni. Ja však vegán nie som, takže ani v článku som sa zámerne nevenovala nejakým súvislotiam medzi zložkami a vegánstvom.
Výhradu mám ohľadom balenia - to som ale načala už v úvode ... najlepšie je zriadiť výčapovňu. Pokiaľ viem, u nás funguje jedna taká "výčapovňa" - Ecoterra... ale osobnú skúsenosť zatiaľ nemám. Určite to však beriem ako veľké pozitívum a mám v pláne vyskúšať raz aj tú. Jedna prevádzka je v Petržalke, čo pre niekoho môže byť trocha ďalej, ale napokon pracie prostriedky sa nekupujú každý deň. Stačí si spraviť výlet raz za čas nie? =D Ale späť k prostriedkom UN.
Ďalšia vec, ktorá by ma zaujímala je vplyv týchto eko pracích prostriedkov na práčku. Že vraj čím menej chémie dávate do práčky, tým je to pre ňu lepšie aaaaa celkom to dáva zmysel =D... ale čo napr. usádzanie vodného kameňa a podobne? Ak má niekto skúsenosti resp. technické skúsenosti s fungovaním a kazením práčky, budem rada ak sa o ne podelí, ja za tak krátky čas neviem posúdiť tento vplyv a ani nie som znalec ohľadom fungovania práčok.=)
Napokon samotné pranie a výsledky. Tu zaujmem vyslovene diplomatický postoj nakoľko niečo sa vypralo lepšie a niečo zasa horšie. Slabšie škvrny tieto eko-prostriedky vyperú, tie výrazné a farebne "bohatšie" treba zveriť silnejším, hoci aj nie ekologickým prostriedkom... skrátka chémii. Osobne využijem tieto pracie prostriedky pri oblečení, ktoré nie je špinavé, len ho treba krátko preprať (osviežiť) ... a takého mám vyslovene najviac. Tiež si viem predstaviť prať v tomto prostriedku obliečky (to už ale samozrejme pri vyššej teplote).
Veľmi oceňujem to, že oprané prádlo je bez vône ale aj zápachu.
Aby som to zhrnula - za mňa áno, ale len na určitý "typ" špinavého prádla. V konečnom dôsledku, aspoň ja razím takú teóriu, ak znížitie používanie "zlých pracích prostriedkov" aspoň o tretinu... stále je to lepšie ako nič... no nie? =)

Od vás by som sa ešte, milí čitatelia, rada dozvedela či máte nejakú skúsenosť s eko-praním alebo či plánujete pranie s eko-prostriedkami niekedy vyskúšať.
BB

3 komentáre:

  1. Hm...pamätám si, že sme si s kolegyňami raz objednali tu praciu guľu...tuším plastovú... čo sa má používať bez prášku...je to eko? :D výsledky prania boli katastrofálne:D. A práčka sa bežne prečistuje aj kyselinou citrónovou,nie?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, keď to berieme z toho uhlu, že sa vyrobili tisíce plastových pracích gúľ, pričom plast sa dlho rozkladá, a ktoré vlastne neperú, takže sú zbytočné.=D Tak to eko asi veľmi nie je.=D Ale pamätám si o čo ide, tiež som to chcela vyskúšať, keď to reklamovali.=D Ale to bolo už dosť dávno, nie? =D
      A toto popravde netuším - viem, že niečo do práčky dávame - aby sa prečistila a zbavila zápachu... ale to je tiež kupované v obchode. Ty používaš tú kys. citrónovú?

      Odstrániť
    2. Áno, to tam vysypeš a preperieš naprázdno...ale skôr je to na odvapnenie.

      Odstrániť