utorok 20. decembra 2016

Staré rodinné fotografie alebo zoznámte sa s mojimi praprarodičmi a inými príbuznými =)

Ja viem... je čas Vianoc, mala by som písať o tom ako vešiam vianočné ozdoby, tlačím sa koláčikmi na sto spôsobov, popritom sa sťažovať ako mi kysne zadok a medzitým lemriť na pohovke pre telkou a bla bla bla... Lenže tento rok ide celá vianočná atmosféra úplne mimo mňa, a tak ani nemám nejak chuť či inšpiráciu na vianočný článok, čo ste si asi mohli všimnúť - tento rok je blog bez článku s vianočnou témou. Miesto toho sa pochválim s pár skvostmi, ktoré som našla u babky. Ja totižto milujem staré fotografie, a presne o tom tento článok aj bude, pričom som si až doteraz myslela, že u nás doma žiadne staré fotografie neexistujú. Oni ale existujú! Samozrejme, že väčšina je z doby, keď môj otec vyrastal čiže od ´59 - dedko bol totižto náruživý fotograf... ale sú tam aj fotky mojej babky, deda, prababky ... a množstvo svadobných fotografií z rôznych období, tiež rôznych krojov a podobne. Nechcem vám však kaziť vaše určite lenivé rozpoloženie, preto bude tento článok viacej vizuálny ako textový. Ak vás ale nejaká otázka napadne, neváhajte sa spýtať v komentároch, určite vám odpoviem.=)
Prababka Marína a pradedo František
Jednou z najstarších fotografií aké som našla je táto svadobná fotografia mojich praprarodičov z dedovej strany. Prababka sa volala Marína, pradedo František. Fotografia nie je datovaná, ale podľa toho čo mi hovoril otec, mala vzniknúť dakedy po r. 1918. Ja by som ju datovala až kamsi do druhej polovice 30-tych rokov 20. storočia s ohľadom na to, kedy sa narodil môj dedo, ich syn. V každom prípade je naozaj stará. Fotografia je inak podlepená hnedým "kartónom" a máme ju v troch vyhotoveniach - dve čiernobiele a jedna kolorovaná... ale teda dosť zle.=D Na druhej strane "kartónu" je potom pečiatka fotografického ateliéru E.A.Hollub, ktorý sa nachádzal v Stupave.
Na porovnanie pridávam nižšie fotografiu seba v tom istom kroji, len v modernejšej verzii. Fotka je z februára 2012.=D
Ja v kroji
A v tom istom kroji je aj moja babka Agneša, o ktorej sa ešte zmienim nižšie. Je to tá slečna v strede, v hornom rade. A vlastne je to nevesta prababky Maríny. Fotografia je na živo čitateľnejšia, skener bielu farbu trocha "prepálil". Môžte si však všimnúť aspoň zásteru a výrazné, balónové rukávy, ktoré sa inak vypĺňajú veľkým množstvom papieru. Ten drží tvar, ale zároveň je dostatočne ľahký.=) Obliecť celú túto parádu zaberie aspoň hodinu s tým, že vy len stojíte a dve ženy okolo vás behajú a obliekajú vás. Mimochodom, vycpávanie rukávov je hotová tortúra.=D Tie musíte držať rozpažené, kým sa rukávy nevycpú do správneho tvaru a to sa vám zrazu každá sekunda vlečie ako týždeň pred výplatou, bolia vás ruky, začínate sa potiť a chytajú vás mdloby.=D Nepreháňam.... ale musí sa nechať, že výsledok je pôsobivý.
Tiež som si inak myslela, že tieto kroje sú lev v bledunko modrej farbe, takú akú mám oblečenú ja, ale na starých, už farebných fotkách som si všimla, že sú/boli aj v marhuľkovej alebo výraznej petrolejovej... a všetky tri farby sú skutočne krásne.=)
Svadobná fotografia z Toronta, Kanada
Už si nepamätám kto presne je na fotografii, hoci babka mi to aj hovorila... Ale teda fotka prišla z Toronta z Kanady. Opäť je nedatovaná ... ale podľa môjho úsudku by som ju zaradila tak do 40-tych rokov 20. storočia. Nemá žiadnu pečiatku, len vzadu je vidno že bola na niečom nalepená a neskôr z toho strhnutá... predpokladám, že tiež asi podlepená nejakou tvrdou podložkou, "kartónom".

Moja babka s rodičmi a bratom
Na rodinnej fotografii je vyobrazená babka, mama môjho otca, Agneša. Stojí najvyššie a na čiernych šatách má biely golierik. Pod ňou stojí brat Jozef a po stranách ich rodičia. Prababku a pradeda si ešte pamätám z veľmi skorého detstva. Dožili sa naozaj celkom úctyhodného veku. Pamätám si ako pradedo vždy sedával za stolom a prababka zatiaľ veľmi kolísavou chôdzou odišla do špajzy po koláče. Vždy mala neuveriteľnú zásobu domácich a chutných koláčov... asi ako každá správna dedinská žena zo starej školy.=D
K tejto fotke patrí ešte spoločná fotografia babky s bratom. Obe fotky pochádzajú z roku 1955, takže babka by tu mala mať 16 rokov.
Babka Agneša s bratom Jozefom
Babka ako družička
Tu je babka odfotená ako družička v krásnych dlhých saténových šatách. Fotka pochádza z roku 1956. Podľa popisu na zadnej strane fotky (očividne tieto fotky už raz niekto triedil a popisoval), posielala túto fotku spolu s listom dedovi, ktorý bol v tom čase na povinnej vojenskej službe.
Aj táto fotka má svoju dvojičku, tentokrát aj s nevestou.
Babka v kroji
Vpravo je opäť moja babka v kroji. Existuje celá séria fotiek v tomto kroji. Je mi ľúto, že skener to nevie až tak kvalitne naskenovať, pretože naživo je fotografia ostrejšia, a tak aj kroj vynikne omnoho viacej. Nanešťastie nie je ani jedna z fotografií datovaná, a nie je tam ani miesto... vedel by niekto odhadnúť z ktorej oblasti by tento kroj mohol pochádzať?
Babka ako nevesta
Toto by mala byť svadobná fotografia mojej babky. Za muža si brala môjho deda Fabiána.=D Perfektné mená, nie? Marína, Agneša, Fabián ... =D Inak kompozícia je rovnaká ako tá, kde je babka za družičku, vid o jednu fotku vyššie.

Ešte mám pár fotiek rodinných príbuzných zo 60.-70. rokov ... ale nakoľko som sa ich nepýtala na súhlas, nechcem ich tu len tak zverejňovať.
V každom prípade, dúfam, že ste sa aspoň trochu ponorili do nostalgickej atmosféry. Ja som za tieto fotky nesmierne vďačná a veľmi sa z nich teším. 
Na záver prajem krásne sviatky, užite si nadchádzajúce voľno a pekné chvíle s rodinou. Tiež ďakujem každému čitateľovi, ktorý sa na mojom blogu tento rok zastavil a zanechal tu nejaký komentár. =) 
Šťastné a veseléééééé!!!! =D
BB

4 komentáre:

  1. aký krásny nostalgický článok...všetky svadobné šaty na fotkách sa mi veľmi páčia. A ten kroj ti sedí, vždy som si chcela vyskúšať nejaký kroj, ale zatiaľ mi to nebolo dopriate xD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. =D A to ich zopár ešte doma mám - tých svadobných fotografií. Ale to máš tak, keď žiješ na dedine a máš tam všetkýh príbuzných a je ich aj dosť veľa.=D Z každje svadby máš potom aspoň jednu fotografiu.
      Veru, ten kroj je ozaj krásny. Môj otec má pánsku verziu, dokonca má k tomu aj také echt čižmy! Ja by som tiež nepohrdla vlastným krojom, hoci netuším k čomu presne by mi bol...=D Hlavne, musí to byť finančne dosť nákladné, keďže má veľa častí. Pánsky nemá toľko komponentov, musí byť podstatne lacnejší - len nohavice, košeľa, vesta a klobúk ak si dobre pamätám.=D A samozrejme čižmy, tie vyzerajú byť najdrahšie.=D
      Inak škoda, ešte ako decko si pamätám, že po jednej prababke sme vypratávali dom ...a proste doteraz si pamätám ako zo skrine mama vyberala rôzne krojové sukne - ale teda také tie na bežné denné nosenie =D Nič viac si z toho vypratávania nepamätám, len ten pohľad na veľkú starú skriňu, ktorá mala na spodu šuflík(y) a v ňom boli na sebe naukládané sukne. Naozaj škoda, že sa to všetko povyhadzovalo.=/

      Odstrániť
  2. Neuveriteľné, aj moja babka sa volala Agneša (len si to písala po francúzsky ako Agnes - narodila sa vo Francúzsku) a tiež z otcovej strany, haha! :D

    Aj ja ľúbim staré fotky! Navodila si nostalgickú atmosféru! Páči sa, koľko krojovaných foto tam máš, u nás v rodine - hoci som dáke staré fotky tiež našla, sa kroje moc nenosili... Ale ja mám fotky max. babky a dedka (nie pra pra rodičov) - u nás vedú tie svadobné, všetky sesternice a bratranci a kto vie aká rodina kedysi vždy posielala svadobnú fotku. XD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Wauuu, ty máš babku z Francúzska? To potom perfektne vysvetľuje tvoju prirodzenú gracióznosť.=) Máš to skrátka v krvi.=D Ja nemám asi žiadneho zahraničného predka/príbuzného pokiaľ viem, hoci na základnej som dlho dúfala, že sa nejaký objaví a ja pôjdem k nemu v lete na prázdniny.=D
      Ano, tých krojových je dosť veľa, ale tak na dedine to je asi celkom prirodzené.=D Dokonca, keď som bola dieťa, hádam každá kamarátka z dediny mala kroj.Ja som sa prisťahovala na dedinu z BA, takže ja som nemala, len som obdivovala.=D Aj ten, ktorý mám oblečený hore na fotke je len požičaný.

      Odstrániť