streda 16. novembra 2016

Vinted, recyklovanie oblečenia a môj malý "dobročinný" projekt

Už nejaký čas sa snažím zbaviť oblečenia, ktoré mi visí v skrini. Dôvodov je nespočetne veľa: buď mi je niečo veľké alebo naopak, malé, nevhodné do práce, ide o darovanú vec, ktorá sa mi nepáčila, veľká väčšina je už opozeraná a chce to niečo nové... skrátka človek sa mení a s ním sa mení aj jeho šatník. Avšak ten najhlavnejší dôvod, prečo sa chcem vecí zbaviť je to, že si chcem proste kúpiť niečo nové, čo viacej vystihuje a zapadá do môjho aktuálneho životného štýlu. A tak nosím veci napr. na bazár alebo najnovšie ich nahadzujem na stránku Vinted.cz. Prečo konkrétne českú a prečo práve túto... netuším. Skrátka ma napadla ako prvá a chcela som sa vyhnúť Bazoš-u.


Takže mám kopec vecí, ktorých sa chcem zbaviť. Je mi však ľúto hodiť ich len tak do smetného koša, pretože mám pocit ako keby som vyhodila veľký kufrík plný peňazí. Miesto toho som za recykláciu - ponúknem to na predaj za zlomok sumy alebo vymením - šaty si nájdu novú, spokojnú majiteľku a šťastné budeme obe... V konečnom dôsledku, mám množstvo vecí, ktoré sú nenosené, teda najmä moja mama má takýchto vecí plnú skriňu, a tak "odľahčujem" aj ju, alebo nosené, ale ešte nie sú v stave na vyhodenie. Nehovoriac o tom, že ja som neskutočný škrečkovací typ a len ťažko sa niečoho vzdávam. Možno to tak nevyzerá, ale aj veci, ktoré nenosím aj pár rokov, aj tej sa vzdávam naozaj ťažko... lebo stále mi znie v hlave: ale čo ak ich ešte budeš potrebovať??? ČO AK??????!!!!! ... Tak som sa rozhodla ísť na to metódou, že čo aktuálne nenosím alebo nenosím dlhšiu dobu, ide preč.


Navyše si myslím, že teraz je také pekné obdobie - teda pred Vianocami, kedy ľudia zháňajú darčeky. Tak ma napadlo, že ak sa vám niečo zapáči, kúpte to pod stromček. Viem, neznie to ako niečo, čo by ste chceli dostať, oblečenie po niekom druhom... ale skúste sa na to pozrieť z tej "recyklačnej" stránky. Nikto vám nehovorí, že sa musíte hrdiť, že je to fungl nové a ako veľa ste za to minuli... Je to pekný spôsob ako neustále obnovovať či už svoj šatník alebo šatník niekoho blízkeho.=)

Takto som teda začala rozmýšľať a pár dní dozadu aj realizovať. Na stránku som nahrala už pár vecí, ktoré sú v rôznych veľkostiach. Ako som naznačila vyššie, do ponuky dávam aj mamine veci, ktoré majú väčšiu veľkosť, nie je to teda len pre štíhle "modelky". Ohľadom veľkosti odporúčam: pýtajte sa! Napr. šaty z H&M sú veľkosti 34... ale sadnú na veľkosť 38... skrátka tie veľkosti nie sú jednotné, preto ak si nie ste isté, pýtajte sa, premeria sa to raz-dva.
Ponuku budem v najbližšej dobe ešte rozširovať, tak priebežne sledujte ak máte záujem... Keďže teraz je dobré svetlo akurát tak do tretej, nedá sa všetko nafotiť a vyinzerovať okamžite a naraz.
Sumy sú uvádzané v českých korunách, pretože ide o český portál, ale pre slovenského zákazníka bude samozrejme platiť euro. A kto býva v Bratislave a v okolí, má možnosť osobného prevzatia tovaru bez poštovného.=)

No a teraz môj "dobročinný projekt". Dnes som sa totižto rozhodla, že tomuto celému "zbavovaniu sa handier" dám trošku hlbší rozmer. Rozhodla som sa, že z každej veci odložím 1/3 (ak je kúpna cena nad 10 eur) až 1/2 kúpnej ceny (ak je cena nižšia ako 10 eur) bokom. Našetrené peniaze potom odovzdám na nejaký projekt. Samozrejme nebude to závratná suma, za ktorú vybudujeme nemocnicu alebo čo... ale skôr som myslela, že by som zašla do útulku a spýtala sa čo potrebujú .... očkovanie, granule, podstielky??? Skrátka do niečoho by som to investovala a následne odovzdala. Nechcem to robiť formou, že pošlem peniaze na účet a reálne neuvidím ich využitie.... skôr by som po diskusii kúpila čo treba a to potom odovzdala. 
Nemám ešte vybranú žiadnu konkrétnu organizáciu či združenie, ale ak máte s niekým skúsenosť, budem rada ak mi odporučíte. A je jedno či to budú granule pre psíkov alebo školské obedy pre nejaké dieťa. 
Samozrejme, bolo by krásne darovať niečo rovno na tieto Vianoce, ale bohužiaľ, nie som taký optimista a nemyslím si, že sa nejaký obnos vyzbiera behom mesiaca..... Ale dúfam, že začiatkom budúceho roka sa už bude dať niečo zrealizovať.=)

Aby som ale bola úprimná... nikdy som nič takéto nerobila, možno na to idem štýlom "a pre všetkých chcem svetový mier", teda naivne, ale mňa táto myšlienka naozaj teší - že niekomu pomôžem... hoc aj jednorázovo. Skrátka idem si rozbehnúť svoj dobročinný miniprojekt... nie preto, že neviem čo s peniazmi... ale preto, lebo chcem, lebo ma to teší... a skrátka chcem zažiť ten krásny, tak trochu sebecký pocit, že som spravila dobrý skutok.=) 
Tak držte palce nech sa darí a ak náhodou chcete niektorej mojej veci nájsť nový domov, nakupujte TU.=)

Z vašej strany by ma samozrejme zaujímalo či ste sa už do podobného projektu zapojili (oficiálneho aj neoficiálneho) prípadne či robíte nejaké dobrovoľnícke práce. A ohľadom oblečenia, čo hovoríte na aktuálny trend "recyklovať oblečenie"? Obliekli by ste si niečo "secondhandové"?
BB


4 komentáre:

  1. To je úplne krásna myšlienka! ja by som aj zobrala obálku a dala do ruky nejakému bezdomovcovi...vieš, keď niekedy máš aj prehľad v tomto o svojom okolí a vieš koho vídaš s čučom a kto za pár drobných kupuje rožky a vodu, tak tomu by som dala obálku, že doprajte si.
    a ty prečo dávaš preč tie super retro gate? si schudla?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vieš no, kedysi sme rozdávali radosť prostredníctvom cupcakes a chýba mi ten pocit spokojnosti, že som úplne neznámemu človeku spravila radosť. A určite nebude na škodu sústrediť sa aj na iné veci ako len na seba a svoje starosti.=D A to už ani nehovorím o tom, že komunikácia s ľuďmi je vždy komplikovaná, takže toto je pre mňa skvelá motivácia nevzdávať sa.=D ...skrátka mám milión dôvodov, prečo to chcem spraviť.
      A nohavice sú mi dobré, schudnúť som určite neschudla. Skôr ešte musím dať dole to, čo som nabrala od leta.=DDD Len ich skrátka nenosím. Tie tmavomodré široké nohavice z Manga mám radšej, tak tieto šedé chcem posunúť ďalej.

      Odstrániť
  2. jééééj no užaj ťa sledujem na vinted :) ak by si mala záujem niečo pomeniť budem len rada, keďže máš rovnaký štýl, len škoda, že máme dosť odlišné veľkosti..
    Super nápad s tým projektom, my sme nedávno fotili dobový kalendár s útulkáčmi, bude o tom čoskoro aj článok :)
    Drew's Beauty

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Sem-tam, si myslím, ma napadnú celkom fajn nápady.=DDDD Tak som spojila príjemné s užitočným.=D
      Na článok sa teším, som zvedavá na podrobnejšie info a nejaké "behind the scenes foto".=D

      Odstrániť