utorok, 20. septembra 2016

Piran

Fanúšikovia Simpsonovcov si určite spomenú na diel, v ktorom Bart leží znudene na gauči, keď si odrazu uvedomí, že je koniec leta a on nestihol nič zo svojho "TO DO" zoznamu. Už si nepamätám, čo všetko na zozname mal, ale zatiaľ čo on ešte rýchlo bežal v ústrety letným zážitkom, za chrbtom ho pomaly dobiehala jeseň. No a tak nejak sa cítim ja po svojej "letnej" dovolenke. Bola rýchla, bola krátka, chvíľku letná a hneď zasa jesenná.... kalendárne mi však stále vyšla ešte ako letná a tak sa teoreticky nemám na čo sťažovať.=D 

Inými slovami, s priateľom sme chceli využiť voľné dni, ktoré sa minulý týždeň nakopili a tak sme sa rozhodli, že sa pôjdeme okúpať k moru do Slovinska. Mali sme to krásne naplánované - v stredu po práci vyrazíme smer Piran, čiže celý štvrtok budeme mať na kúpanie. V piatok malo byť ešte pekné počko, tiež sa budeme kúpať. V sobotu malo trošku popršať, tak pôjdeme pozrieť jaskyňu v Postojnej a hrad v Predjame, nech si aj chlap niečo užije. Odtiaľ to potiahneme do Ľubľany, kde prespíme. Nedeľu sme chceli stráviť behaním po Ľubľane a okolo druhej-tretej sme chceli ísť  domov, smer Slovensko. Aký dokonalý plán, poviete si. Stihneme si oddýchnuť, nasať trošku morského vzduchu, pozrieť pamiatky.... Avšak aby som sa zbytočne nerozpisovala, prvé dva dni vyšli viac-menej ukážkovo. V sobotu sme  sa aj odviezli do Postojnej, ale tak husto lialo, že sme sa neodvážili ani prejsť ku vchodu do jaskyne. Miesto toho priateľ navrhol, že sorry láska, ale to nemá význam, poďme domov. Samozrejme som sa odula, lebo toto nebola moja predstava romantickej letnej dovolenky ... ale nemalo význam ísť kamkoľvek, ak lialo... tak ako lialo. A tak sme sa ešte zastavili v Celje na celkom fajn hamburger a fičali sme domov.... nebol hrad, jaskyňa ani Ľubľana. Ale bol aspoň Piran a ten sa mi ozaj rátal, tak vám niečo málo poviem aspoň o ňom.=)


Piran totižto zosobňuje moje ideálne dovolenkové mesto. Je malé, staré, s úzkymi uličkami a leží pri mori. O čo viacej vás navyše takéto mesto prekvapí, keď doň idete bez akýchkoľvek očakávaní. My sme dorazili okolo jednej po polnoci, zaplatili sme tri eurá za vstup do mesta a vošli sme do úplne iného sveta, v ktorom by som pokojne mnohé domy a domčeky datovala aj do stredoveku. Iné boli zasa renesančné a klasicistné, no všetky tak nejak ošarpané... jednoducho malo to atmosféru. Samozrejme našli sme aj jednu novostavbu, ale aj tá svojim výzorom úplne zapadala do miestneho koloritu.


Čiže prišli sme do mesta, híkali sme a ochkali aké je to tu staré, úzke a krásne. Potom sme zistili, že aj my budeme bývať v jednom z tých starých úzkych domov s prekliate strmými schodmi, z ktorých vás bolia kolená a s dreveným stropom, ktorý vŕzga, keď ľudia bývajúci nad vami chodia po svojom byte. A potom sme híkali, keď sme zistili, že máme marínu ani nie 20 metrov od domu, že vlastne všetko je kúsok, že more je prekrásne čisté, len trošku kamenisté a na september stále teplé.


Potom sme krochkali spokojnosťou, keď sme jedli čerstvé figy, rajčiny, polníček či slaný koláč, ktorý sme si kúpili na miestnom trhu. ... vždy som snívala o tom, že budem chodiť na miestny trh, nakupovať čerstvé ovocie a zeleninu a popri tom budem počuť šum mora a cítiť vzduch presýtený soľou.

Kávu si potom vychutnáte s pohľadom na trblietajúce sa more, večeru vám zasa spríjemní ohňostroj, pohár vína (alebo domácej marhuľky =D) a pohľad na rozžiarené mesto. Chápete, taká tá filmová romantika z talianskych či francúzskych filmov. Pre niekoho je to asi gýč, pre mňa ideál - slnko, more, dobré jedlo, káva, žiadne starosti. Popravde, ani mi to nepríde, že to všetko sme stihli len za dva dni. Skôr mám dojem, že sme strávili v Piran aspoň týždeň. =D ... ale aj tak mi je smutno pri pomyslení, čo všetko sme mali naplánované a nestihli sme.=/


Aby som vás ale úplne neumorila romantikou, možno vás bude zaujímať pár praktických informácií. Slovinsko sa mi zdá cenovo približne rovnaké ako Slovensko, avšak ako každé "prímorské mesto", aj tu si za výhľad na more priplatíte. Samozrejme ako pričom, ale orientačne platí: k jednej položke za slovenskú cenu si pripočítajte tak cca 1-3 eurá.
Inak v celom Piran predávajú asi len jeden typ kávy a to Julius Meinl.=D Nech sme sadli kamkoľvek na kávu, vždy sme dostali Julius Meinl.=D Čo sa týka piva, našli sme Staropramen aj Kozla.


Za vstup do mesta sa platí 3 eurá na hodinu. Že vraj je to jediné  z miest na pobreží Slovinska, kde sa za vstup do mesta platí. Auto ale v meste nechať nemôžete, teda pred ubytovaním parkovať nebudete. Miesto toho sú pred mestom (cca 10 min. chôdze) postavené parkovacie domy, kde jeden deň stojí 17 eur. My sme tam s autom stáli 3 dni, takže sme zaplatili 51 eur, s ktorými sme ozaj nepočítali... ale inde auto neodparkujete, takže na výber nemáte.=D Ale teší ma aspoň to, že naše "brumítko" (tak volám naše nové auto) malo krásny výhľad na more a za susedov malo ďalších dvoch "Slovákov".=D
Vrámci mesta a blízkeho okolia potom jazdí kyvadlová doprava. Všetko dôležité je ale dostupné peši - potraviny, pošta, banka, reštaurácie, pláže, parkovací dom ....
Mesto je "pet friendly" - toľko domácich miláčikov na dovolenke som ešte nezažila - malí psíci, veľkí, bez zadnej labky, bez oboch zadných labiek, ale zato na kolieskach.... bolo toho dosť.
Bankomat majú len jeden - je to pobočka VUB banky ... volá sa Banka Koper.

Slovinsko má okolo 40 km pláží - nie je to veľmi plážová destinácia, napriek tomu, more je tu krásne a skutočne čisté. Dno je kamenisté - odporúčam zobrať si alebo kúpiť si obuv do vody a byť opatrný, miestami sa ozaj šmýka. Pláže sú buď vybetónované so vstupom ako do bazéna alebo potom sú tam krátke štrkové úseky s celkom miernym vstupom do mora. Ako som písala, more je krááásne čisté a úplne bez problémov dovidíte na dno.
Piran je inak skvelý východiskový bod - ak sa tu zdržíte dlhšie, môžte si spraviť výlet do Benátok, ktoré sú vzdialené cca 70 km, ďalšie zaujímavé talianske mesto Terst (Trieste), ktorý je ešte o niečo bližšie, no a samozrejme cestou máte Ľubľanu a mnohé ďalšie mestá.
.... a to je asi všetko čo ma napadá.=)
BB




6 komentárov:

  1. a ja by som tú gýčovú romantiku brala všetkými desiatimi :D
    na druhej strane, aspoň na toto môžeš v dobrom spomínať, už na počasie sa človek nemôže hnevať....ale chápem, že riadne zamrzí...x/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja viem, počasie nezmením, ale zamrzí =(... s dažďom sme počítali - prehánky hlásili... ale stále sme mysleli, že nejaké pamiatky či múzeá pochodíme aj v takom počasí. Ale takýto lejak teda nehlásili.=D Nevidela si nič pred sebou ani za sebou ako husto lialo ...a hoci sme mali dáždniky, tie by ti veľmi nepomohli, hlavne, keď sme mali obaja len obyčajné plátenky na nohách a žiadne poriadne teplé oblečenie. Čo už... treba sa s tým nejak vyrovnať a čo najskôr zarobiť na nejaký reparát.=D

      Odstrániť
  2. Super clanok, no a s pocasim je to v Slovinsku zaujime, lebo co sme pozerali s priatelom takmer stale malo prsat a uz sme aj rozmyslali, ze tam mozno ani nepojdeme. Nakoniec sme aj tak isli a pocasie bolo super, takmer stale slnecne, takze odvtedy uz neverim predpovediam o Slovinskom pocasi. Ale mrzi ma, ze vam to zasa naopak s pocasim nie celkom vyslo, no mozno nabuduce🙂

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No a presne toto som čakala aj ja, lebo mne sa to vlastne stáva dosť často - že hlásia príšerné počasie, ja sa samozrejme nabalím teplým oblečením a nakoniec je teplo. To som tak raz bola vo Švajčiarsku na konci augusta, všetko teplé oblečenie a nakoniec bolo počasie na plavky.=D Tak si hovorím, že toto bude ten istý prípad.... ale nebol.Ale ako píšeš: nabudúce. NApokon je to už druhý rok po sebe, čo sme išli do Slovinska - minulý rok sme dali MAribor a Ptuj. Tiež pekné.=D

      Odstrániť
  3. Teda, nádhera! Opravdu to zní a i dle fotek vypadá, že jste tam byli týden. A strašně se mi líbí tvůj praktický popis, co kde za kolik.
    Jen si nedokážu představit ten placený vstup do města, jak to funguje. Pomocí turniketů?

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No ono to mestecko je umiestnene na takom cipiku. Z jednej strany ma more, z druhej zasa kopce, takze realne sa clovek dostane do mesta len jednou cestou. No a na tejto ceste je taka mala vratnica s rampami. Pred nimi zastavis, kupis u panka, kt. Sedi na vratnici vstup a on ti zdvihne rampy. V zasade to funguje ako vstup na parkovisko v obchodnych domoch, len tu to obsluhuje clovek.😊 neviem ci som to tu uz pisala, ale ak sa stihnes otocit do mesta a z mesta za 15 minut, tak ta potom vypusti aj zadarmo. My sme takto rychlo pristavili auto, ked sme odchadzali a potrebovali sme nalozit veci do auta. Na tak kratkycas som ich mala podstatne viac ako bolo treba a nedalo sa to odniest na jeden raz.😄

      Odstrániť