utorok, 13. septembra 2016

Pánske manžetové gombíky od Wedgwood

Asi prvý raz za existenciu tohto blogu zabŕdnem do pánskej módy, z čoho sa veľmi teším, lebo pánska móda je skrátka... super.=D Príležitosť mi k tomu dal môj priateľ, ktorý bol veľmi šikovný a tvrdo pracoval, čo ocenili aj jeho nadriadení, a to povýšením na tretieho dôstojníka. Povýšenie na dôstojníka v obchodnom námorníctve je ako získať magisterský titul na výške a k tomu pozvánku na skvelú pracovnú pozíciu za skvelý plat vo skvelej firme. Inými slovami, je to na riadnu oslavu a nejaký hodnotný darček. Ja som si s darčekom lámala hlavu asi dva roky, lebo som vedela, že raz to úspešne dotiahne k prvému povýšeniu a to bude chcieť niečo pekné a hlavne som chcela niečo, čo bude mať na pamiatku... no a povedzme si úprimne, chlapovi sa až tak ľahko darček nevyberá. Žena sa odbaví šperkom v lepšom prípade, fotorámikom v tom horšom a ničím, keď je chlap chrapúň nedotrhnutý.
Aby som ale tento dvojročný príbeh skrátila - keď som natrafila na manžetové gombíky od Wedgwoodu, okamžite som vedela, že TOTO je ten darček. Tak som si ich pripla na nástenku na Pintereste, kde čakali na svoju chvíľu, teda kým našetrím ten veľký peniaz. Napokon sa stalo, že peniaze sa našetrili, ale už neboli gombíky... holt, čakať sa nevypláca, ale o tom bude reč ešte v článku, poďme si radšej povedať niečo viacej ku gombíkom.

Nebudem klamať, na rovinu priznám, že je to trošku aj darček pre mňa. Mať kúsok Wedgwoodu je pre mňa to isté ako keď si niekto kúpi vysnívané auto alebo strašne drahé topánky. S Wedgwoodom som sa stretla ešte na vysokej škole, tuším sa ten predmet volal "umelecké remeslá" a bol to jeden z predmetov, ktorý ma na škole dosť bavil. Celý názov značky znie Josiah Wedgwood and Sons a je to spoločnosť, ktorá vznikla ešte v r. 1759. Teraz už chápete moje vytrženie... proste je to ako mať kúsok histórie u seba doma.=D Spoločnosť je známa, a tak som ju do nedávna poznala aj ja, výrobou porcelánu resp. tzv jasper ware (nenašla som slovenský ekvivalent...) - ide o porcelán bez glazúry. Typický je matný povrch v rôznych farbách, na ktorom sú reliéfy. Reliéfy vyobrazujú antické motívy - najmä z gréckej či rímskej mytológie (antika bola v umení a najmä architektúre neustále prítomná, ale v 18. storočí potom vypukol hotový boom ohľadom čohokoľvek antického, a to aj vďaka prieskumu a vykopávkam, ktoré pred pol. 18. storočia prebiehali v Herkulaneu a Pompejách). Hádam najcharakteristickejšie je prevedenie porcelánu v bledomodrej farbe s bielymi reliéfmi. Napodobeniny porcelánu v takomto farebnom prevedení som videla potom aj v bežných obchodoch, dokonca sa mi zdá, že aj v obchode so suvenírmi.


Viacej o histórii spoločnosti vás trápiť nebudem, chcela som tým len zdôrazniť, že ako taká má už dlhú históriu a dnes sa radí medzi drahé a luxusné. Síce netuším ako ani prečo som na stránku Wedgwoodu zablúdila, ale zablúdila a na moje prekvapenie - Wedgwood nevyrába len porcelán, ale aj šperky. No, a samozrejme nebol by to Wedgwood, keby že nepoužije porcelán aj pri výrobe šperkov. V prípade manžetových gombíkov, ako to môžme vidieť na obrázkoch, vsadil porcelán do zlatého rámu. Ešte dávnejšie mali v ponuke aj gombíky lemované strieborným rámom, ale aj gombíky oválneho tvaru, s čiernym podkladom a rôznili sa aj motívy. Mne však do témy zapadal akurát motív lode. Pôvodne som mala vybraté guľaté gombíky lemované striebrom, lebo môj chlap nemá rád zlaté doplnky, lenže tie sa medzičasom vypredali a teda dostávam sa tam, kde som v úvode článku prestala.


Totižto toľko som odkladala kúpu gombíkov a šetrila na ne a špekulovala, až sa gombíky na anglickej stránke pre Wedgwood vypredali s tým, že to boli vlastne posledné kusy, keďže sa výroba šperkov rok dozadu zastavila (tak mi to bolo opísané v emaile). Z obchodu mi odporučili pozrieť sa na internet, tam určite nejaké "z druhej ruky" zoženiete. Nejaké vintage z 50-tych rokov som našla, aj nejaké zaručene "wedžwúd" som našla, ale netrúfla som si ich objednať ...Tak som hľadala ďalej, až som natrafila na českého predajcu Wedgwoodu a na moje neuveriteľné šťastie tam mali posledné dve sady týchto gombíkov! Takže nie len, že mám doma kúsok histórie, ale asi aj jednu z posledných sád na trhu vrámci Európy vôbec. =D Mali ale teda len túto verziu zasadenú do zlatého rámu. Tak si hovorím, že ja so zlatom problém nemám a priateľ aj tak bude mať na uniforme zlaté detaily, takže sa to hodí viacej ako gombíky so strieborným lemovaním.


K samotným gombíkom ešte uvediem zopár základných údajov ako napr. priemer gombíkov, ktorý je 18 mm. Šperk je potom vyrobený z poplatinovanej zliatiny kovu, do ktorej je vsadený "Jasper", teda ako sme si povedali vyššie, porcelán bez glazúry. Gombíky som kupovala cez český e-shop thomasspoon.cz. Nakoľko nemám dobré skúsenosti s poštou, poprosila som známeho žijúceho v Prahe či by po ne neskočil, že by mi ich pri najbližšej návšteve Slovenska doniesol. Tak som písala email do predajne, kamenný obchod majú na Vodičkovej ulici v Prahe, či by mi nemohli tieto konkrétne gombíky rezervovať, kým po ne známy nepríde. Odpovedali rýchlo a dokonca boli tak milí, že mi gombíky rezervovali bez nejakých záloh nie na týždeň ako som ich poprosila, ale na vyše dvoch týždňov. S takýmto servisom som veru ozaj spokojná.=)


A ako som s gombíkmi spokojná ja? Musím povedať, že prekonali prakticky všetky moje očakávania. Spracovanie je veľmi delikátne. Veľkosť je úplne super - nekričia po pozornosti, no zároveň, keď si ich človek všimne, sú krásnym detailom a čerešničkou celého odevu. Tak? Čo na ne hovoríte vy?

P.s,: Keď som písala tento článok, priateľ ich ešte nedostal, takže ak vás bude zaujímať jeho názor a prípadne ukážka na košeli, rada vám jedno či druhé dopoviem/ukážem dodatočne.=)
BB 

4 komentáre:

  1. Počkaj, a on ešte nie je doma? nemal prísť v nedeľu? už ich má? čo vravel?
    sú dokonalé a naozaj dýchajú luxusom, ale takým negýčovým štýlom!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nie nie uz je doma a uz som mu ich aj darovala. Su naozaj velmi pekne a aj jemu sa pacili 😄

      Odstrániť
  2. och tie sú krásne, môj drahý má obsesiu v manžetových gombíkoch a tiež mu ich rada kupujem :) inak tiež chystám nejaký článok o darčekoch pre chlapov :)
    Drew's Beauty

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Celkove sa stretavam u chlapov s tym, ze manzetove gombiky povazuju za super doplnok. Hadam len chlapi z mojej rodiny (otec a bratia) nic take nemaju.�� ... Ale asi uz viem cim ich obdarujem na Vianoce ��. A na clanok o darcekoch pre chlapov sa tesim, lebo to je moj vevny problem - AJ v tohtotyzdnovom horoskope mi radili, ze nemam nechavat nakupovanie darcekov na poslednu chvilu ����

    OdpovedaťOdstrániť