utorok, 19. júla 2016

Mary Berry: Victoria sandwich ...

... alebo tiež známy aj ako victoria sponge cake, je hádam jeden z najznámejších britských koláčov, a tak ako vždy, už pekelne dlho sa chystám, že ho upečiem. Pred tým však, ako som sa pustila do samotného pečenia, popozerala som hádam desiatky receptov - od tých domácich, zdedených, až po tie, čo piekli známy kuchári či kuchárky. Vo všeobecnosti môžem povedať, že ten základný recept je všade rovnaký, a tak som ostala pri recepte od Mary Berry. Mary Berry je už stará dáma, tak som si vravela, že od koho iného bude tento koláč lepší, ak nie od nej.... 
Pred začatím pečenia tohto receptu odporúčam prečítať celú "recenziu"!!!!


Pôvodný recept nájdete TU - ja som ho samozrejme upravila podľa seba už len z toho dôvodu, že u nás na Slovensku nemáme "self-raising flour". Minule som síce držala v ruke tento typ múky (v kórejských potravinách)... ale tak nejak mi ta myšlienka ide proti srsti, a tak som múku vrátila späť do police.

Na pečenie som použila malú, 18 cm formu s odnímateľným dnom, ktorú mi požičala Polly. Kebyže pečiem s mojou 28 cm formou, tak tento koláč jem ešte ďalší utorok.=D Formu klasicky vytrieme maslom a vysypeme strúhankou... ja som na to tentokrát zabudla, vystlala som si len spodok papierom na pečenie, ale vy to určite takto nerobte a nevynechávajte.;) Rúru som si predhriala na predpísaných 180 stupňov.

Ingrediencie na cesto:
225 g zmäknutého masla
225 g pieskového cukru (ja som použila 100g hnedého a bohate stačilo!)
4 vajcia (izbovej teploty = vyberte ich z chladničky spoločne s maslom)
225 g "self-raising" flour (u mňa tradične pol na pol - hladká:polohrubá)
2 čajové lyžičky prášku do pečiva

Náplň:
jahodový džem (domáci je úple naj voľba)
cca 170 g jahôd (použila som domáce, mrazené, pričom množstvo je s ohľadom na veľkosť formy)
1 PL práškového cukru
pár kvapiek citrónu
malinká štipka soli

Postup:
... je veľmi jednoduchý - všetky ingrediencie dajte do mixéra. Zapnite mixér. .... keď bude cesto hladké, čo bude reálne tak do pár minút, ak máte mäkké maslo, mixér vypnite.


Mne z týchto surovín vzišlo, pre mňa trošku prekvapivo, dosť husté cesto. To som potom preliala do vymazanej formy, zarovnala som povrch a šupla do trúby. Predpísaných 25 minút mi stačilo - cesto bolo navrchu zlatisté a po bokoch už tmavohnedé... tak som ho vytiahla von, položila na drevenú dosku, nechala postáť 10 minút. Potom som prešla po boku formy nožom, aby som od steny uvoľnila cesto, a nakoniec som odňala celú kruhovú stenu. Potom som nechala korpus úplne vychladnúť.


Koláč môže chladnúť pokojne aj dve hodiny, takže medzitým si pripravíme náplň. Jahody dáme do misky, pocukrujeme, pokvapkáme šťavou z citróna a posypeme len malinkou štipkou soli. Takto necháme jahody "marinovať", kým nám nevychladne koláč (najmenej odporúčam 30 min.). Miestami premiešame. Mne na takéto množstvo jahôd stačila 1 polievková lyžica cukru... ak máte ale kyslejšie jahody, môžte použiť viacej cukru a naopak, jednoducho podľa chuti ... rovnako aj citrón.
Po nejakom čase pustia jahody šťavu, a spolu s cukrom vytvoria lahodný sirup.


Dokončenie:
Keď korpus vychladne, prekrojíme ho dlhým nožom na polovicu. Spodnú polovicu polejeme jahodovým sirupom, ale nie veľmi, aby sa korpus nerozmočil. Tento korpus potom natrieme vrstvou džemu. Na džem poukladáme jahody. Nakoniec prikryjeme hornou polovicou korpusu.
Vrch koláča môžte pocukrovať práškovým cukrom, ale ja to mám radšej takto " na holo".=) 


P.s.:Koláč sa môžeš ešte naplniť vsrtvou osladenej, doma vyšľahanej smotany na šľahanie... vtedy je treba koláč skladovať v chladničke a skonzumovať čo najskôr. Ja som šľahačku pôvodne aj plánovala, ale keďže dnes pečiem len pre seba a koláč tak rýchlo neskonzumujem, nechala som ho bez šľahačky.
Inou možnosťou je pripraviť šľahačku do extra misky, pričom si ju naberie len ten, kto chce... napokon nie všetci majú radi šľahačku.

Poznámky:
V pôvodnom texte sa píše, že cesto sa má rozdeliť do dvoch rovnakých foriem. Mne sa ale toho cesta zdalo málo na to, aby som ho delila. Preto som ho dala piecť do jednej formy s tým, že ho neskôr len rozrežem vertikálne na polovicu. To bol ale asi zle zvolený postup, lebo stred cesta bol po rozkrojení surový.=( ... nie veľká časť - lyžičkou sa dalo surové cesto odstrániť a doplniť džemom... ale aj tak.=/ Nemyslím si ale, že to bolo spôsobené tým, že korpus bol málo v trúbe. Ak by som to tam nechala dlhšie, už by sa mi korpus pripiekol.... čiže ...asi predsa len je treba to cesto rozdeliť do dvoch foriem.

Toto ale nie je jediný "nedostatok" cesta. Cesto sa mi zdá príliš mastné. Aj preto odporúčam dávať pod formu plech, lebo počas pečenia vám bude maslo kvapkať z formy. A po 10 minutách budete mať v trúbe, a neskôr v kuchyni dym, že si neuvidíte na špičku nosa! 
Po vychladnutí nie je tá mastnota až tak badateľná, ale cesto vôbec nemá takú konzistenciu akú som si predstavovala. Naopak je veľmi ťažké a hutné. Možno je to tým, že nepožívam zmienenú špeciálnu múku, ale podľa mňa je to skrátka len tým, že je tam veľa masla. Akože pomer múka-maslo je 1:1... a takýto recept u mňa vždy dopadol "mastne". 

Avšak zatiaľ, čo cesto je dosť na prd, naopak náplň je doslova famózna. Určite veľa spravia kvalitné suroviny - použila som domáce jahody (síce z mrazáku, ale tá sladkosť a vôňa tam je stále =)) aj džem, ktorý robila moja mama... preto odporúčam: buď si počkať na jahodovú sezónu alebo zainvestovať do kvalitných produktov. Napokon farmárskych obchodov, ktoré deklarujú, že predávajú domáce veci, je habadej.=)... alebo! Brnknite babke, nech vám nejaký pošle.;) Napokon nemusia to byť len jahody, ale akékoľvek iné drobné ovocie.;)

Aby som tento recept zhrnula - chuťovo to bolo super - sladký korpus a svieža chuť jahôd. No cesto nemalo správnu konzistenciu a celý koláč bol na žalúdok dosť ťažký na môj vkus. 
Určite si ale viem predstaviť takýto zákusok ako bodku za vynikajúcim obedom alebo ako pozornosť pre návštevu ku káve či čaju. Čiže za recept ako taký dávam palec hore, za tento konkrétny recept dávam oba palce dole!!!!
Preto ak máte nejaké rady, tipy, skúsenosti s týmto koláčom alebo návrh na nejaký vhodný korpus, budem rada ak sa so mnou podelíte.;)
BB


7 komentárov:

  1. No kedze ja uz somaj na torty pouzivala nase zakladne cc cesto...tak by som aj tu asi pouzila to:D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som rozmýšľala klasické "bublaninové", ale bojím sa, že je priveľmi krehké na korpus... alebo veď klasické piškótové cesto by mohlo byť fajn, nie? To sa aj bežne používa na torty.

      Odstrániť
    2. urcite ano ...piskotovym cestom sa neda nic pokazit :)

      Odstrániť
  2. Ja sa popravde bojím zahraničných receptov, pretože mi príde, že dávajú prehnané množstvo cukru a že celkovo to je také zvláštne, aj skrz trochu iné ingrediencie. Ale zas keď to človek skúsi raz tak napodruhé už vychytá chyby.
    A takéto recenzie sú tiež dosť nápomocné :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ano, toho cukru je tam niekedy naozaj dosť - preto dávam vždy cca o polovicu menej a podľa mňa to úplne stačí.=)
      Ja sa zo zahraničných vyhýbam najmä "hrnčekovým receptom" ... jednoducho hrnček masla je pre mňa nepredstaviteľná mierka.=D
      A áno - presne o toto mi v tých recenziách ide. Lebo vždy som očarená výsledkami známych kuchárov, ktorí majú vlastné show, ale vždy ma tiež zaujímalo ako by to dopadlo v reálnej kuchyni.=)

      Odstrániť
  3. Hmm, tak budu čekat na další sezónu jahod :-D
    Ale též mi to přijde dost mastné a to já nerada. Asi si udělám jen ten samotný "sirup" na mlsání :-D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tým jahodovým sirupom, jahodami a jahodovým džemom môžeš naplniť akýkoľvek korpus. Tento sa mi naozaj nezdá dobrý - moja predstava cesta bola ľahká, nafufňaná... miesto toho to bolo hutné, ťažké... nehovoriac o tom, že som potom hodinu drhla to prípálené maslo, ktoré vykvapkalo z formy na dno trúby.=D A áno - najlepšiu službu ti spravia domáce jahody. Povedzme si úprimne, že tie z obchodu väčšinou nemajú vôbec žiadnu chuť.

      Odstrániť