sobota, 9. júla 2016

My Iconic Dress #4: Nanin korzet

Keďže môj blog žije v poslednej dobe trocha viacej korzetovo, rozhodla som sa, že vám predstavím jeden z mojich najobľúbenejších obrazov, a v ňom jeden kúsok oblečenia, ktorý obdivujem už dlhé roky. Ide o obraz od Édoarda Maneta s názvom Nana z r. 1877. Je to veľmi známy obraz asi pre každého, takže len stručne uvediem, že obraz predstavuje prostitútku alebo povedané dobovejšie - kurtizánu v jej budoári. Dôkazom že ide o kurtizánu je nie len to, že slečna je odetá naozaj sporo - slušná žena dbajúca na svoju povesť by sa v spodnom prádle vyobraziť nedala, ale aj samotný názov Nana. Nana bolo v druhej polovici 19. storočia veľmi obľúbené meno pre prostitútky. Nedočkavo sa tváriaci muž v pozadí je pravdepodobne jeden z jej bohatých zákazníkov. Obraz sa dá vidieť v Kunsthalle v Hamburgu a ja pevne dúfam, že si ho v najbližšej dobe pôjdem pozrieť aj na živo.

No a čo má teda na tomto obraze tak púta? Nie, nie je to drzí pohľad prostitútky Nany, ani odvážny námet Édoarda Maneta ... ale jej korzet - krásny, saténový, bledunko modrý a pevne utiahnutý. Vždy som si myslela, že jej korzet je ukážkovým príkladom korzetu s lyžicovými hákmi, ale ako tak teraz čítam a porovnávam, háky tohto typu boli vynájdené až v r. 1879  , čiže dva roky po tom ako Manet namaľoval svoj obraz. Viedlo ma k tomu práve Nanine vypuklé bruško, ktoré je tak typické práve pre "lyžicovitý" typ korzetov. . 


Jedným takým korzetom je aj modrý korzet - nižšie na obrázku - ktorý sa často spája práve s obrazom Nany. Okrem toho ale, že nápadne pripomína korzet z obrazu som inú spojitosť nenašla.
Ide teda o korzet s lyžicovými hákmi umiestnenými vpredu uprostred korzetu, vzadu so šnurovaním. Je vyrobený z bledomodrého hodvábneho saténu. Vrchná časť je lemovaná "krémovým" pásom, na ktorom bola pravdepodobne aplikovaná čipka. Dekolt je lemovaný taktiež "krémovou" čipkou. Hoci digitálny archív Kyótskeho inštitútu umožňuje veľmi detailný pohľad na korzet, netrúfam si s úplnou istotou tvrdiť z čoho bol lem robený a krémovú farbu tiež len tuším... mohla tak byť rovnako biela a časom jednoducho len zožltla. 


Krásnym detailom sú stehy na spodnom aj hornom okraji korzetu. Vždy ma zaujímalo či majú aj nejaké funkčné opodstatnenie alebo sú len čisto dekoračným prvkom. Ak niekto vie, prosím nech sa podelí o túto vedomosť.=D Naopak, veľmi rozkošným detailom je mašlička. Za povšimnutie tiež stojí krásne tvarovaná oblasť pŕs - súčasné korzety z e-shopu, o ktorých som písala TU a TU, takúto "vymoženosť" resp. "prepracovanosť" nemajú.

Čo sa týka ostatných detailov, tak napr. miery sú, a teraz sa podržte, obliekla by ho naozaj máloktorá z nás: 76 cm cez prsia a 49 cm v páse!!! Vyrobený bol vo Francúzku niekedy v r. 1880, pričom dnes je súčasťou zbierky Kyótskeho inštitútu (The Kyoto Costume Institute). Podľa toho ale, čo píše oficiálna stránka Inštitútu, zbierka nie je otvorená pre verejnosť a vystavené sú len niektoré odevy na ploche 86 m2, ale opäť nie pre širokú verejnosť. Vidieť tento korzet na živo by tak asi bola pre niekoho (napr. pre mňa) jedna z celoživotných udalostí.=D

S Nanou a s modrým korzetom sa potom spája ešte jeden Manetov obraz, ktorý visí v Guggenheimovom múzeu. Konkrétne ide o obraz s  názvom "Pred zrkadlom", ktorý vznikol rok pred Nanou, teda v r. 1876. Tu sa pozeráme na chrbát ženy v modrom korzete a na rám zrkadla, v ktorom tušíme jej odraz. V tomto prípade je spojitostí s Nanou viacero - opäť ide o veľmi intímny pohľad na ženu v spodnom prádle, modrý korzet a zlatavé vlasy. 


Hoci obraz nie je veľmi bohatý na príbeh alebo vyobrazené predmety, páči sa mi svojou atmosférou, ktorú len naznačuje prostredníctvom rozväzujúceho sa korzetu (o-ho-hó, čo sa bude diať?! =D). O to viacej do celého konceptu a výrazu obrazu zapadajú energické, impresionistické ťahy štetcom, ktoré opäť - nič nezobrazujú jasne, ale skôr len všetko akoby naznačujú - lesk saténu, hebkosť Naninej pokožky, jej odraz v zrkadle ...

Vždy som si vravievala, že ak si raz dám ušiť korzet na mieru, tak určite bude vyzerať presne ako tento Nanin - bledulinko modrý s krémovou čipkoua  rozkošnou mašľou uprostred. Takže asi toľko k tejto malej výprave do dejín umenia a odievania. Čo hovoríte na obraz vy? Páči sa vám? A korzet? 
BB

Zdroj:
http://www.kci.or.jp/archives/digital_archives/detail_81_e.html
https://en.wikipedia.org/wiki/Nana_(painting)
https://en.wikipedia.org/wiki/Spoon_busk
https://www.guggenheim.org/artwork/2609

8 komentárov:

  1. Korzety a podobné srandičky vôbec nie sú moja šálka kávy. Ale napriek tomu si rada prečítam či vypočujem niečo o tomto kúsku odevu. Asi je to tým, že ma fascinuje, že ich ženy dokázali nosiť neustále. Mne Polly skúšala jeden stiahnuť - dostali sme sa do polky a už som nevládala dýchať :) Vzdala som to :D . Že 49 cm.. Je mi mdlo len keď to čítam :D. Ale musím povedať, že tento korzet je neskutočne krásny. Hoci môj štýl obliekania je úplne odlišný, keby ho ´zvládam´, obliekla by som si okamžite.
    Obraz sa mi páči..hoci som sa dočítala, že slečna bola kurtizána :), čiže by mala vystupovať drzo ako píšeš..ale aj tak ma fascinuje to jej sebavedomie z pocitu ženskosti..

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veru, je to naozaj fascinujúca časť oblečenia. Ja napr. ten pocit stiahnutia mám rada, ale zrovna teraz čítam knihu o živote vo viktoriánskej ére, kde autorka (historička a "empirista") písala, že u niekoho toto stiahnutie a tým spôsobený nedostatok vzduchu môže spôsobiť paniku. Pamätám si, že naposledy, keď mi korzet sťahoval priateľ (bežne sa o to starám ja, ale je to práca pri ktorej sa človek zapotí a to som zrovna nechcela =D), proste stiahol ma na prvý raz príliš, a kým som si zvykla a naučila sa dýchať tak plytko, tak som chvíľu mala pocit, že omdliem alebo začnem hystericky kričať nech ma rozviaže.=DDD To je aj dôvod prečo sa odporúča sťahovať postupne a prečo je lepšie šnurovať sa sám - človek sám vie lepšie pokiaľ môže ísť. Naopak ten čo sťahuje nemá absolútne žiaden prehľad a cit pokiaľ je to okej a láka ho to stiahnuť čo najviac - samej sa mi to pár ráz už stalo. =/ Proste treba na to dávať pozor a naozaj na to ísť citlivo či už pri sebe samej alebo pri druhom človeku =D. Aby som to zhrnula - človek je primerane a dobre stiahnutý, keď sa cíti v korzete pohodlne... môže sa hýbať, a pritom bez problémov dýchať.
      Som rada, že hoci toto nie je v rámci štýlu úplne tvoja šálka kávy, vieš to oceniť i tak.=) Napokon stále tvrdím, že tieto zachované dobové odevy sú v zásade takými umeleckými dielami - človek k nim nemusí mať úplne hlboký vzťah alebo o nich vedieť všetko, no stále môže/vie doceniť ich kvality/krásu/detaily/remeselnú zručnosť/... =)

      Odstrániť
  2. Ja radsej moneta, ale toto je krasny obraz. A divne, ze mi dlhy cas trvalo, kym som si vsimla muza, taka fascinujuca je ona. A korzet je dokonaly!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. =DDD Sme na tom rovnako...obraz poznám už dlhé roky, ale pána v pozadí evidujem tak posledné ?tri? roky =DDD A aj to som si najprv musela prečítať ikonografiu k obrazu... proste koho trápi nadržaný chlap v pozadí, keď je v popredí omnoho viacej vecí, čo obdivovať? Napr. taká labutienka! =D Ktorá žena by takú nechcela??? =D JA pot takej túžim od malička - ešte z čias, keď som sa ani nemalovala.

      Odstrániť
  3. jedine vyskúšať to by mi stačilo :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Myslíš korzet vo všeobecnosti alebo tento konkrétny?=D Inak mňa vždy zaujímalo, že či ľudia, ktorí zbierajú dobové odevy - a tým myslím naozaj staré veci ... tak od 1920 nižšie, že či ich len kolektujú alebo aj niekedy reálne mali na sebe. Teda niektoré kusy asi na to nie sú v takom dobrom stave, aby mohli byť nosené alebo čo i len skúšané... ale niektoré mi prídu, že aj áno... a raz som sa na to pýtala jednej baby, ktorá zbierala korzety a ešte jednej, ktorá zasa topánky, ale tá od korzetov neodpovedala a tá od topánok odpovedala, ale všetky, ktoré má jej sú malé... takže tá ich naozaj iba kolektuje. =DDD

      Odstrániť
  4. Mňa zaujali aj jej pančušky. To je na nich naozaj kvetinkový vzor alebo sa mi to len zdá? A pána som si tiež hneď nevšimla, ale má naozaj nedočkavý výraz!
    No ale ten druhý obraz ma fascinuje ešte viac tým, ako naozaj podnecuje fantáziu...
    No a ten bledomodrý korzet je fantastický. Lyžicové háky sa mi teda úplne nepáčia, ale inak farba, vypracovanie, detaily...to je naozaj krásne. Bohužial by som ho asi nenavliekla ani na stehno, nieto na pás :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ano,ano sú tam, nezdá sa ti to. Vyšívané pančušky boli vtedy veľmi módne.
      A áno - ten korzet je strašne maličký... žena, ktorej patril musela byť naozaj útla.=D

      Odstrániť