utorok, 5. júla 2016

My Beauty Diary #4: Voňať ako Viktoriánka + GIVEAWAY

To som vám tak na svoje aprílové narodeniny dostala jednu skvelú knihu od Polly s názvom How to be a Victorian od Ruth Goodman. To je tá ryšavá Angličanka, ktorá nás na Spektre sprevádzala napr. seriálom Victorian Farm. No a práve do tejto knihy som momentálne zbláznená a úplne začítaná. O knihe sa rozpíšem v samostatnom článku, keď ju celú dočítam, teraz sa chcem sústrediť na fakt, že v knihe nájdete popis viacerých produktov, ktoré sa používali vo viktoriánskej ére. A to úžasné je na tom práve to, že tieto produkty sa predávajú dodnes a nie je vôbec ťažké ich zohnať. Zložením sú často buď rovnaké alebo je tam nahradená jedna či viacero zložiek - konkrétne tie, u ktorých sa zistilo, že sú jedovaté alebo inak nebezpečné pre naše zdravie.=D V mnohých prípadoch sa ale dnešný výrobcovia snažia o čo najväčšiu autenticitu - najmä čo sa týka vône výrobkov. 

Z tých pár výrobkov som zatiaľ vybrala jeden, ktorý je najdostupnejší - aj čo sa týka produktu samotného, aj cenovo. Môžte ho totižto kúpiť cez e-shop Parfums.sk (inak, nie, toto nie je sponzorovaný článok ;)), čo ma úplne ohromilo, a teraz chvíľka napätia.... 100 ml flakón kúpite za 9,90 eur. 50 ml flakón dokonca za 7,20. Objednala som si ho v nedeľu večer a v pondelok na druhý deň mi pípla sms o 16:20, že balíček mám pripravený na odbernom mieste na vyzdvihnutie. Takže ak tvrdím, že je to dostupný produkt, tak je naozaj dostupný.=D

Kým sa ale dostanem k opisu samotného produktu, povenujem sa niekoľkými riadkami ešte histórii vône a jej spojitosti s viktoriánskou érou. Práve vôňa eau de cologne - po našom kolínska voda - bola vôňou prvej polovice 19. storočia. Jedným z dôvodov bola najmä cenová dostupnosť tejto vody. Zatiaľ čo parfém musel obsahovať esenciálne oleje, kolínska voda bola riedená a miešaná - preto sa označuje aj ako toaletná voda - riedi sa totižto destilovanou vodou a bola určená k osobnej hygiene (preto toaletná). Tým pádom sa dalo vyrobiť veľké množstvo voňavej vody za málo peňazí, čo sa odrazilo na celkovej cene aj popularite, a teda mohli si ju dovoliť aj tí s menším príjmom. 
Zatiaľ čo výrobou parfémov bolo známe Francúzsko, prípadne Taliansko, kolínska voda bola vyrábaná v Nemeckom Kolíne... aké prekvapivé, všakže.=D Spočiatku bola voda určená pre gentlemanov, ale od 30. rokoch 19. storočia ju začali používať obe pohlavia a prívlastok "unisex" si táto voňavá voda drží dodnes. 

Zdroj:internet
Kolínska voda, ktorú som si objednala ja sa volá no.4711 a má prívlastok original eau de cologne. Podľa toho ale, čo som čítala... nie je to úplne prvá prvá kolínska voda a "original" môžme spojiť len s tým, že bola tiež vyrábaná v Kolíne. Prvotina sa pripisuje Giovannimu Maria Farina, ktorý v Kolíne v r. 1709 založil svetovo najstaršiu továreň na parfém. Tu vytvoril aj spomínanú Eau de Cologne, ktorej základom je svieža citrusová vôňa. Túto vodu dokonca používal aj Napoleon! Vôňa no.4711 pochádza potom "až" z roku 1792 a začali ju vyrábať otec a syn Peter a Wilhelm Mülhen. Spočiatku ju pomenovali ako "Farina", čo sa logicky nepáčilo rodine Farina. Aby som to skrátila, názov museli zmeniť, pričom si vybrali číslo domu, v ktorom tento parfém vznikol.
Ešte teda čo sa týka histórie - flakón, v ktorom sa dnes voda predáva, navrhol v r. 1820 Peter Heinrich Molanus, a podľa neho sa aj zvykne označovať ako tzv. Molanov flakón.

No a teraz sa už prehupnime k samotnej vôni, ktorej hlavu tvorí petitgrain (esenciálny olej z lístkov a vetvičiek horkého pomarančovníka - doslovný preklad, ospravedlňujem sa, ak je to v botanike nejak inak =)), bergamot (druh citrusového ovocia), pomaranč a citrón. Toto je to prvé čo vám udrie do nosa - je to pomerne ostrá, nie však ťažká vôňa, svieža... a veľmi čistá - na prvý nádych pôsobí ako čistiaci prostriedok. Chvíľu čakáte, kedy vám do nosa udrie alkohol alebo vám cesty prečistí sila mentolu, ale nič také sa neudeje. Miesto toho sa vôňa rozvinie do zmesy (hlava) rozmarínu, neroli (olej z kvetov už spomínaného horkého pomarančovníka) a ruže. Základ potom pozostáva z pižma, ktoré je podľa mňa jedinou "ťažkou" vôňou v tejto zmesi, avšak nie je to niečo čo celý dojem kazí... naopak, dodáva hĺbku... 

Zdroj: internet
Celok teda pôsobí naozaj sviežim a čistým dojmom, presne tak ako túto vodu opisujú aj iné portály. A čistým v zmysle - ako keď sa okúpete a ľahnete do opratých návlečiek ... proste taká tá čistá až sterilná, no príjemná vôňa. Úplne chápem, prečo bola tak obľúbená vo viktoriánskej ére - je to skoro ako keby ste na seba špliechali mydlo, a to v dobe, keď vaša hygiena pozostávala z omývania sa postojačky mokrou špongiou a častým striedaním spodného prádla, musel byť naozaj osviežujúci pocit. 
V zásade sa mi ale vôňa páči - je netradičná a úplne iná ako tie dnešné. A tým myslím naozaj úplne iná. Nie je sladká, ani korenistá, kvetová, ani ovocná, nie je silná (bolehlav), ale napriek tomu dostatočne výrazná. Miestami mi trošku pripomína vôňu antibakteriálnych gélov - najmä na začiatku, kým sa na povrch dostanú tie sýtejšie a sladšie tóny. A hoci je označená ako "unisex" na dnešné pomery by som povedala, že je až priveľmi maskulínna. Takže ak vášmu chlapovi dôjde vôňa, nehanbite sa mu ponúknuť túto kolínsku. =D

Čo sa týka použitia - treba si jej trošku "našpliechať" resp. naliať do dlane, a potom rozotrieť na pokožku. Ja používam klasické miesta, na ktoré inak bežne aplikujem parfém - zápästie, ohyb lakťa, krk, prípadne za uši či trošku do výstrihu. Treba si však dávať pozor - koľko vám z fľašky vytečie si regulujete samy, tak nech sa vám nestane, že si na jeden šup miniete polku flakónu.=D

Zdroj:internet
Napokon by som ešte zhodnotila balenie. Krabička aj samotný flakón má naozaj oldschoolový, viktoriánsky výzor. Mne osobne sa teda veľmi páči.... na druhý pohľad však balenie nie je tak luxusné ako sa tvári, čo ma trošku mrzí... ale ako vizuál do poličky je to celkom fajn.=)

No a teraz prichádzame k tomu, načo asi čakala väčšina z vás - narodeninové giveaway. Keďže 5. júla (to je dnes!) oslavujem svoje prvé blogové narodeniny, rozhodla som sa, že vás odmením. Musím sa priznať, že súťaž som chcela vyhlásiť už mesiac dozadu, ale stále nie a nie nájsť ten správny a originálny darček. Ale teraz som ho konečne našla, a to nie len pre seba, ale prihodila som do košíka ešte jedno balenie, ktoré darujem šťastnej výherkyni - jednej z vás (na fotke je potom moja, otvorená fľaštička. Výherkyňa dostane úplne nové, neotvorené balenie). Stačí, ak mi do komentára napíšete aká je vaša obľúbená vôňa a prečo - a nemusí to byť len značka parfému, ale aj vôňa raňajšej kávy či jasmínového čaju, a prečo - spája sa vám vôňa s nejakou spomienkou? Ja mám napr. vône spojené s množstvom vecí - pripomínajú mi ako miesta, na ktorých som bola, tak rovnako aj ľudí, ktorých som poznala/poznám. A ak sa vám tento príspevok či blog páči, pridajte si ho medzi svoje sledované blogy (alias sledujte ma).... zvýšite tak svoje šance na výhru ;). Súťaž potrvá mesiac - čiže svoje príspevky píšte do 5. augusta. 
Držím palce. 
BB
*GIVEAWAY UKOČENÁ*

!!!Giveaway!!!



27 komentárov:

  1. Flakon je nahodou absolutne nadhery, neskumala by som ako velmi kvalitny je xD..takto mi to staci!
    a co sa tyka oblubneych voni - clovek mi je hned sympatickejsi, ked z neho citim aloe vera (tiez pouzivam) xD a potom samozrejme vona kavy, uz len to ma rano preberie...a popravde, kedykolvek je uprsany den, doslova zboznujem vonu cerstvo napecenej babovky, to je skratka vona domova!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aloe vera? Ani neviem ako vlastne vonia... ale vždy som ho chcela vyskúšať pre jeho, nazvime to tak sofistikovane, blahodáárne účinky.=D A používaš nejaké kúpené z obchodu alebo máš doma rastlinku? Lebo čo viem, tak normálne sa používa ten gél čo je vo vnútri, nie? Keď prerežeš tú rastlinu...
      Aaachhh áno - vôňa kávy =balzam na dušu =D

      Odstrániť
    2. hehe... mam adidas vonu, ktora voni ako aloe vera xd

      Odstrániť
    3. Jaj tak =DDD Lebo ja by som práveže chcela vyskúšať ten gél z rastliny.

      Odstrániť
  2. Mám ráda Eden a Death and Decay, protože jsou cítit jako rozkládající se květiny. Žádný hlubší smysl v tom najít nemohu.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. TAk to názov potom krásne korešponduje s vôňou.=D A to som zrovna minule čítala jednu recenziu na ružovú vodu, v ktorej sa slečna sťažovala, že smrdí ako hnijúce ruže, a že si na tú vôňu nevedela zvyknúť.=D

      Odstrániť
  3. ahoj BB,
    já naprosto miluju právě kávu, o které píšeš jako o příkladu :) zatím jsem nenarazila na parfém, který by takto voněl (pokud ho najdu, nikdy už nepoužiju žádný jiný!!!), ale měla jsem doma od saloos kokosové máslo, které bylo s vůní café latté, a to jsem zbožňovala - doporučuji ho všem :) Mazala jsem se s ním za uši, na loktech, masírovala nohy...a voněla jako luxusní kavárnička.
    hezký den!
    Bára
    sleduji na instagramu jao cervenkaobecna

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Inak nad kávovým parfémom som prednedávnom uvažovala aj ja - existuje vôbec taký? Určite by veľa ľudí chcelo voňať ako káva.=D
      Kokosové maslo s vôňou caffé latté? Odvážna kombinácia, ale vôbec nie zlá - skúsim sa popozerať =).
      Ďakujem za komentár - všimla som si aj Insta už.=)

      Odstrániť
    2. kdyby kávový parfém existoval, jiný už nechci :) ten kokos caffé latté opravdu doporučuji, je to dobrá mňamka :) voní opravdu nádherně.

      Odstrániť
  4. Juj, ako sa dá niekde nastaviť že ťa sledujem? Lebo mne stačí že mám túto stránku v záložkách:D teraz som síce mesiac bola mimo internet takže musím doháňať. A na svojom blogu rubriku odporúčaných blogov nevediem (a aj tak môj blog číta len Polly :D)
    Takže neviem či spĺňam podmienky pre giveaway - mimochodom to by bola prvá ktorej by som sa vôbec zúčastnila :D
    Inak veľmi zaujímavý článok!
    Čo sa vôní týka, nedávno som na internete natrafila na parfum s vôňou starých kníh, čo mi prišlo dosť zaujímavé (a existovalo to aj vo forme vonnej sviečky) ale nie som si istá, či by som tak chcela voňať - akokoľvek rada mám knihy hocijakého veku, nechcela by som voňať ako zatuchlina :D
    Inak teda z parfumov som zatiaľ "ten svoj" nenašla (ale podľa Coco Chanel mám na to ešte 5 rokov čas - a potom by som sa ho ďalších 30 rokov mala držať). A obľúbené vône? Tých by bolo celkom dosť, ale mimo vône pokosenej trávy, kokosu a čokolády mám najradšej asi vôňu koní, takú tu zmes kože, čerstvého sena a zamatovej srsti. Tej vône nemám nikdy dosť a NIKDY som nebola schopná označiť to ako "smrad", akokoľvek si potom ľudia v autobuse odsadajú ďalej... :) ťažko sa mi popisuje, prečo. Ale tá vôňa vo mne prebudí vždy spomienky a sny, ktoré mi ihneď zlepšia náladu.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Juj, ako sa dá niekde nastaviť že ťa sledujem? Lebo mne stačí že mám túto stránku v záložkách:D teraz som síce mesiac bola mimo internet takže musím doháňať. A na svojom blogu rubriku odporúčaných blogov nevediem (a aj tak môj blog číta len Polly :D)
    Takže neviem či spĺňam podmienky pre giveaway - mimochodom to by bola prvá ktorej by som sa vôbec zúčastnila :D
    Inak veľmi zaujímavý článok!
    Čo sa vôní týka, nedávno som na internete natrafila na parfum s vôňou starých kníh, čo mi prišlo dosť zaujímavé (a existovalo to aj vo forme vonnej sviečky) ale nie som si istá, či by som tak chcela voňať - akokoľvek rada mám knihy hocijakého veku, nechcela by som voňať ako zatuchlina :D
    Inak teda z parfumov som zatiaľ "ten svoj" nenašla (ale podľa Coco Chanel mám na to ešte 5 rokov čas - a potom by som sa ho ďalších 30 rokov mala držať). A obľúbené vône? Tých by bolo celkom dosť, ale mimo vône pokosenej trávy, kokosu a čokolády mám najradšej asi vôňu koní, takú tu zmes kože, čerstvého sena a zamatovej srsti. Tej vône nemám nikdy dosť a NIKDY som nebola schopná označiť to ako "smrad", akokoľvek si potom ľudia v autobuse odsadajú ďalej... :) ťažko sa mi popisuje, prečo. Ale tá vôňa vo mne prebudí vždy spomienky a sny, ktoré mi ihneď zlepšia náladu.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jedinou podmienkou na zapojenie sa do giveaway je napísať koment s tvojou obľúbenou vôňou.=) A to si spravila. Sledovanie je už len také plus, ktoré zdvojnásobí tvoje šance.
      Inak ja viem, že si nejaký blog mala, ale teraz sa mi už žiaden nezobrazuje ... pochopila som to tak, že momentálne nepíšeš... ale keď používaš prítomný čas - "číta"... tak predsa len nejaký je? Prihoď link.=)
      Ufff no, vôňa starých kníh má atmosféru len v kníhkupectve. Doma ma to až tak veľmi neohuruje a teda, že niektoré knihy vytrvalo "smrdia" zatuchlinou.=D
      Acchh vôňa koní.=D Kamarátka robí v stajniach a hipoterapiu. Keď som mala čas počas výšky, tak som jej niekedy došla pomôcť, takže ten "smrad" celkom dobre poznám ... a aj tú nemiznúcu intenzitu, aj keď sa človek prezlečie do úplne čistého oblečenia. Ale čo už - to patrí k tomu, nie? =D Ako vôňa kávy ku kaviarni či vôňa starých kníh v antikvariátoch.=D

      Odstrániť
    2. Ahaa teraz som si všimla že som sa tu na komentáre prihlasovala bez linku... takže after-tea-party.blog.cz :)
      Teraz naň snáď bude po prestávke opäť niečo pribúdať :)
      A áno, k vôni koní si človek nemusí želať umelo vyrobený parfum - stačí sa dostatočne dlho zdržať v ich prítomnosti a tá vôňa sa nalepí sama :D

      Odstrániť
  6. Ja ešte obľúbenú vôňu nemám ,a ani resp. neviem čo mi tak najviac vonia ak sa mám priznať :D Ale medzi moju veľmi obľúbenú patrí vôňa od Lady Gaga -FAME , je úžasná , má krásny flakón a je čierna :) úplne top. A áno mám pár vôni ktoré mi pripomínajú nejakú spomienku.
    theresahoran1d@gmail.com

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Neviem síce ako vonia FAME, ale viem, že sa mi páčila reklama na tento parfém, keď chodila v TV.=)

      Odstrániť
  7. moje oblíbená vůně je šeříková od Yves rocher. protože šeřík je jedna z mých oblíbených květin :) škoda že tak rychle vadne.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Musím sa priznať, že slovo "šeřík" síce poznám, ale neviem jeho slovenský ekvivalent... proste som si ho musela preložiť.=D U nás je to teda orgován a áno, úplne rozumiem, prečo je jedna z obľúbených - naozaj krásne vonia a celkove je to krásny kvet. My sme mali na základnej škole celú takú "orgovánovú stenu" a to keď zakvitlo, to bola krásna!=D

      Odstrániť
  8. Moja obľúbená vôňa je od Katy Perry Killer Queen. Vonia ako les a pripomína mi lesné plody ktoré rozvoniavajú v lese. Ale mám jednu doma od Victoria Secret. Pripomína mi cukrovú vatu alebo sladkosti. 😀😀 Inak más super blog.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vône od VS si všeobecne ženy pochvaľujú - asi by bolo na čase nejakú vyskúšať.=D Napokon, kto by odolala vôni cukrovej vaty???
      A ďakujem za pochvalu - snažím sa, aby za niečo stál.=D

      Odstrániť
  9. Všechno nejlepší k 1. blogovým narozeninám! A zasoutěžím si v každém případě, už jen proto, jak nádherně vypadá ten flakonek! ;)
    Co se vůní týče, rozhodně pro mě musí mít význam. Oblíbený parfém jsem pro sebe ještě nenašla. Možná je to škoda, ale na druhou stranu mám stále co zkoušet. Velice dobře poznám Chanel no.5, protože ho používala moje babička - dostávala ho od příbuzných ze zahraničí a do teď to pro mě znamená vůni dětství. Ačkoliv bych ho asi sama nepoužívala, ale třeba jsem na to ještě stále příliš mladá ;)
    Obecně mám ráda kořeněné vůně, vůni kávy a tak vůbec vůni orientu. Kdysi jsem dostala sprchový olej s arganovým olejem, který 100 % vystihoval všechno, co mi krásně voní, bohužel už jsem ho pak už nikdy nikde neviděla :( Ani firmu už si nepamatuji... ;( Ale nevadí, protože si mohu alespoň ospravedlnit očichávání všech možných parfému v honbě za tím perfektním :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dakujem😊
      Babicka bola asi velmi elegantna zena 😊. U mna Chanel 5 pouziva moja mama - popravde moja vona to nie je -je privelmi intenzivna alebo ako pises:este som na to nedorastla!
      Mne pridu orientalne vone privelmi silne - skor oblubujem nieco svieze -ovocne ci kvetinove. Ale priatel mi jeden vonavy olej kupil mesiac dozadu v Egypte, tak som zvedava ake to bude. Lebo ono zasa... V zasade su ich vone krasne, ale mam pocit, ze ich zeny pouzivaju privela. Vela klientov ma nasa spolocbost napr. z Iranu a tie zeny vonaju.... No, vetrame ich parfemy este dva dni.😄

      Odstrániť
  10. Naprosto miluju vůni šeříku, a proto si neustále kupuji šeříkové svíčky v tescu(jedna stojí cca 25 Kč) a voní úžasně ♥
    Jinak co se parfémů týče, mezi moje nejoblíbenější patří Summer White z Avonu nebo Chloé Chloé, ale tu mám bohužel kvůli ceně jenom ve vzorečku...

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Acchhh áno, Chloé vyrazila dych aj mne... najprv vôňou a potom cenou.=D

      Odstrániť
  11. Wow, tak kolínská voda vypadá úplně božsky! Miluju viktoriánskou dobu, Angliii...byla bych neskutečně šťastná, mít možnost něco takového vlastnit! :) Jinak já mám ráda spoustu vůní - vanilku, levanduli, vůni růží, kávy...většinou se dostávají určité vůně dopopředí s určitým obdobím. Jinak takto konkrétní voňavka je pro mě top Bruno Banani, voní nádherně po malině :))
    (kdyby náhodou přikládám i mail: Anuska.33@seznam.cz, mám totiž stavy kdy několik dnů (týdnů) chodím na internet jen z "nutnosti" - mail, FB, školní stránky... :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to držím palce, onedlho losujem, tak hádam sa pošťastí =)

      Odstrániť
  12. ahoj sledujem ta u dost dlho :)
    oblubenu mam VS strawberries and champaigne lebo milujem jahody "!!! :D
    a asi oblubene mam od avril lavigne vsetky leboje moja oblubena spevacka od 6tich a milujem vsetko s nou ah

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Strawberries and champaigne! Tak to je už ozaj skvelá kombinácia. Musí to voňať super. Od AL som tuším tiež mala jednu vôňu, ešte kedysi na strednej, ale nespomeniem si ako sa volala. Ale viem, že som bola milo prekvapená a že sa mi páčila. Celkove tieto "celebritné vône" voňajú dosť dobre - dlho som milovala vôňu Kate Moss a jednu dobu som používala Christinu Aguilleru. ... až som sa dopracovala ku kolínskej vode, ktorá vonia ako mydlo.=DDDD Živote je skrátka progres.=D

      Odstrániť