nedeľa 12. júna 2016

Estetika odievania rokov 40-tych vo videách

Minulý víkend som ležala doma v posteli s notebookom na nohách a pripravovala som sa na skúšku. V posteli som ostala ležať aj vrámci prokrastinácie, lebo keď už ste taký rozležaný, každý pohyb navyše je pomaly heroický výkon. A jediné, čo som mala po ruke, bol opäť len notebook, a tak som si pozerala videá na youtube. Asi to poznáte aj vy - pozriete si jedno video, hneď kliknete na ďalšie a ani neviete, skončíte pri lolite so zvláštnym prízvukom, u ktorej nikto vlastne nevie odkiaľ je... a prečo robí to, čo robí (hovorím napr. o tomto!). No proste, pozerala som rôzne videá rôznej kvality. 

Najviac ma však pobavili, v tom dobrom samozrejme, inštruktážne videá zo 40. rokov 20. storočia. Videá sa venujú tomu, ako by sa mala žena správne obliecť... a vlastne nie len to! Pekná pleť, dobrá postava udržiavaná primeraným pohybom, pekné držanie tela, dobre padnúci strih šiat, správna dĺžka sukne a mnohé ďalšie ... to sú aspekty, ktoré z vás spravia naozaj krásnu ženu. Je celkom vtipné, že dnes sme všetky tieto detaily, ktoré tvoria dokonalý celok, vo väčšine prípadov zúžili na "toto sa mi páči, to budem nosiť". Koho trápi, že mi hentam niečo odstáva, že tuto sa mi to nepekne zarezáva do brucha, že tu sa mi to roztvára, že v tom vyzerám ako natlačená jaternica????.... podstatné je, že veď "to sa nosí" či "to sa mi páči". 

Dnes, keď vidíme veľmi zle oblečenú ženu či dievča, radšej si len tíško pomyslíme ako veľmi je to zlé a nesedí jej to... lebo nie je zlá tá príšerne oblečená žena, ale my!, lebo si dovoľujeme posudzovať ľudí podľa oblečenia... a to je proste spoločensky odsúdeniahodný človek, keď má takéto myšlienky. V týchto videách sa naopak neboja kritizovať a vždy vypichnú pravý dôvod- pozrite, vyzerá zle, lebo sako jej je priveľké, topánky sa nehodia k tak ľahkým šatám, kabelka je vhodná skôr k zimnému kabátu, je priveľmi namaľovaná atď. (vid napr. v tomto videu - Right and wrong in 1940). 

Z vlastnej skúsenosti s prácou s ľuďmi však môžem povedať, že oblečenie naozaj robí človeka. Prečo? Lebo je to to prvé, čo na vás ostatní uvidia. Je to skrátka neverbálna komunikácia, ktorou ale chtiac-nechtiac komunikujete celý deň s každým jedným človekom, ktorého stretneme. Vedela by som vymenovať desiatky obchodov, ktoré som neuzavrela len z toho dôvodu, že záujemca vyzeral ako chudák, ktorý nemá kde bývať alebo záujemkyňa zasa ako slečna živiaca sa najstarším remeslom. To je skrátka fakt... a nie je to názor len môj, ale aj ľudí, ktorým obchody sprostredkuvávam - proste ak záujemca vyzerá zle, rovná sa to slovám ako neseriózny, nesolventný, podozrivý a do obchodu skrátka nejdú... Pretože, keď nemôžete získať dôkazy o tom, čo človek robí, kde žije, s kým sa stretáva, čo ho zaujíma atď.... lebo to sú všetko veci, ktoré sa dozvedáte postupne ako toho človeka spoznávate.... je oblečenie či výzor naozaj tým jediným vodítkom, ktoré vie rozhodnúť vo váš prospech. 


Aby som to zhrnula - ja zvyknem hovoriť, podľa mňa naozaj pravdivú vetu, že neexistuje zlá postava, len zle oblečená žena. Tiež tu nehovorím o tom, že treba sa obliekať ako človek, čo zarobí mesačne 10 000 eur a tváriť sa, že to som ja. Skôr som v skratke chcela poukázať na to, že oblečenie má korešpondovať s vaším "ja", no zároveň aj s dobrým vkusom a správnym výberom šiat. A hlavne, nebolo mojim zámerom staviať sa do pozície "slečny neomylnej", ktorá má štýl tak povediac v malíčku. Proste toto ma tak napadlo pri sledovaní rôznych videí na túto tému a možno by nebolo úplne od veci sa nad tým zamyslieť - že oblečenie je stále dôležitá súčasť života a nemali by sme to odfláknuť, lebo "ráno sa mi nechcelo". 


Ak by ste aj vy chceli nasať nejaké zaujímavé pohľady na obliekanie sa alebo sa inšpirovať, prikladám ešte pár linkov na videá.
How to be a classy girl: https://www.youtube.com/watch?v=pjIlLhMqs2c
Good grooming for girls: https://www.youtube.com/watch?v=LgP53hUo7BM

Čo sa týka môjho outfitového príspevku, snažila som sa inšpirovať 40-tymi rokmi 20. storočia. No áno, je to teraz moja nová závislosť.=D 
Tak som zvolila bavlnenú blúzku s nafufňanými rukávmi. Blúzka bola kupovaná v obchode, kde predávajú dirndl a toto je blúzka, ktorá vlastne ide do tohto "bavorského kroja".=D Má už asi 5 rokov, ale veľmi často ju nenosím, lebo vyzerá... trošku vidiecky v niektorých kombináciách.=D K tomu som zvolila dlhú, elastickú sukňu. Tú som kupovala minulý rok v F&F. Najkrajším detailom sú však podľa mňa rukavičky. Klobúčik a rukavičky sa kedysi úplne bežne nosili cez bežný deň a boli neoddeliteľnou súčasťou celého outfitu. Konkrétne tieto patria mojej mame, ktorá ich mala v ´84-tom na svojej svadbe. Sú už trošku zožltnuté a majú drobné dierky... ale to sú veci, ktoré sa dajú veľmi ľahko opraviť. 
Čo sa týka účesu, skúšala som tzv. "victorian rolls".... ale musím povedať, že som vlasový analfabet - nevedela som to proste "zmotať".... takže fén, žehlička a kulma stále ostávajú mojimi najlepšími a jedinými kamošmi.;)


Toľko teda na záver.... do komentárov mi potom pokojne napíšte ako to s oblečením vidíte vy. Je to dôležitá súčasť života alebo na tom vlastne vôbec nezáleží? Hodia sa tieto inštruktážne videá maximálne do 40-tych rokov alebo by ich zhliadnutie niektorým neuškodilo ani dnes? =)
BB


12 komentárov:

  1. Vlastne mam rovnaky nazor ako ty. A pri citani starej Hviezdy som nadobudla dojem, ze kedysi sa to hovorilo sice slusne, ale aspon narovinu - toto ti sedi, toto nesedi...a preco nie? V sucasnosti ta nas moze niekto odsudit, ze mame nespravne priority, ked riesime take banalne veci ako oblecenie, nedajboze niekomu narovinu povedat, ze toto nenos, lebo ti to robi takyto a takýto švár na postave.... ale preco nie? Podla mna so ta vnimat z rôznych aspektov - niekto to vidi ako obycajne handry, v ktorych sa pohybujeme, ja v tom vidim cit pre estetiku a snahu postarat sa o seba ... viem sa postarat o to, aby som vyzerala upravene, pravdepodobne mam cit k uprave, doma asi nebudem mat topanky porozhadzovane po izbe a podobne xD... ako si vravela, za oblecenim tak ci tak podvedome hladame aj povahove vlastnosti cloveka xD... Oplati sa dat tomu trosku viac.
    S vetou saty robia cloveka sa stotoznujem, dobre padnuce saty a cerveny ruz mi vedia neskutocne zvysit sebavedomie, viem ze sa vtedy inak pohybujem, mam pokoj v dusi xD..som so sebou skratka stotoznena a vsetko ide lahsie xD..na margo aj toho, preco sa môj manzel stale cuduje, ze si niekedy urobim lahky make-up aj na doma xD a k poslednej debate, ze preco si akoze vôbec davam tu nepohodlnu podprsenku pod domace tricko...? no preco asi xD... pre pocit, ze mi nie je vsetko jedno xD
    ...
    inak som tvojimi fotkami totalne ocarena... oplatilo by sa ist takto aj von, pokojne aj s rukavickami. Je to vysoko elegantne!

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Zajtra tak idem do práce =D Až na tie rukavičky - tie naozaj potrebujú vymeniť alebo aspoň opraviť. Na fotenie super, ale na bežné nosenie... už treba niečo iné...
    Hej hej, akože človek si povie, booože, nemá nič iné na starosti, len aké handry dá na seba a kde na ne oplieska peniaze. Ale ako som napísala - práve oblečenie je to prvé, čo o sebe "povieš" druhému človeku.
    K tvojmu druhému odstavčeku - napadá ma ten chlapík na burleske - ten z teba nevedel odtrhnúť oči. A prečo? Lebo si sa upravila a mala si so seba skvelý pocit, čo z teba sršalo na kilometre!!! Človek naozaj neovplyvňuje týmto len seba a svoj pocit zo seba ale aj najbližšie okolie.... a tá baba vtedy na Čačkách? Tá sa niesla ako páv (v pozitívnom zmysle)...a aká neskutočná bola - človek sa nemohol neotočiť.
    Jednoducho.... načo vytvárať škaredé veci, zle pocity a podobne, keď spraviť svet pekným je tak jednoduché.=D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Boze, toto by malo byt nase motto do nasej buducej spolocnej kariery.. xD ved my nerobime len tak nieco... my robime svet pekny a to je velmi zasluzne XD

      Odstrániť
    2. Myslím ale, že toto už niekto má v logu: robíme svet krajší... v nejakej reklame to používajú, ktorá u nás beží. Ale ako interná motivácia alebo motto vrámci našej budúcej firmy - ideálne! =D

      Odstrániť
  3. Líbí se mi sebevědomí, s jakým se umíš krásně obléknout. Působí to na mě opravdu dobře.
    Dokážu oblečení dělat jen na staré svetry a kalhoty na tábory a zahradu, denní "obyčejné" sukně a potom hezčí šaty na zkoušky.
    Stejně tomu nerozumím, jediné, co si jsem schopná hlídat, abych neměla sukni moc krátkou, halenku průsvitnou nebo uplou, protože se v tom necítím. Zbytek rozlišit ale neumím :-( Párkrát jsem se zkoušela dívat na nějaké rady, ale. To nesedí k tomu, co nosívám, nebo to má hluboko do peněženky. Po rychlém proklikání tvých videí mám pocit, že jen proto, že dnes opravdu nic neexistuje. Však etiketa od Špačka - všichni ji snad viděli a má ji tak širokou, že dává rady na běžné věci, i na ty, se kterými se úplně nesetkáme.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No ale vidíš to - ani si to neuvedomuješ a robíš to. Presne o týchto detailoch hovorím - či to nie je nevhodne priesvitné, príliš krátke, moc tesné atď. Také to kritické zhodnotenie samej seba. =)
      Inak mne sa naozaj zdá, že dnes si naozaj človek nemá z čoho vyberať, hoci paradoxne je výber širší ako nikdy predtým. Alebo som iba ja tak náročná??? =D
      A etiketa - myslíš toho dokonale upraveného chlapíka, čo chodil/chodí na ČT??? Taká krátka, tuším len pol hodinová relácia o etikete??? Ten sa mi vždy páčil - ako vie všetky tie pravidlá elegantne podať! Inak ja som pozerala aj nejakú príručku etikety na internete, ale nenašla som... tak neviem, že či som zle hladala alebo čo... ale určite by bolo zaujímavé si to prečítať a niečo pochytiť. =D

      Odstrániť
  4. Absolútne súhlasím! So všetkým, do bodky!
    Presne ako hovoríš, dnes sa "nepatrí" hovoriť o peknom obliekaní, lebo si to každý spája s plytkými fiflenami a keď človek chce skritizovať niečí nevkus, tak je to zle, pretože dnes má každý právo obliekať sa ako chce a nikto nesmie proti tomu nič namietnuť.
    A z toho mi je smutno, lebo veď nikto netvrdí, aby každá žena nosila denne šaty a lodičky, ale čo je moc, to je príliš (napríklad turistické topánky k sukni, denný chlieb brnenských ulíc...)
    Za toto ale mám rada Módní peklo, pretože sa to nebojí povedať nahlas.
    Ja sama som síce nikdy nemala to módenie sa v láske, ale aspoň som mala mamu, ktorá ma vždy vedela spucovať, že niektoré farby k sebe neladia, či ten a ten strih že mi nesedí. A dnes sa o to snažím starať sama. I keď ani zďaleka to ešte nemám tak vychytané ako ty.
    A tvoj dnešný outfit je úplne super! Podobnú sukňu (inak tiež z F&F) mám už dlhšie, ale v tomto štýle som sa ju poprvé odvážila použiť až teraz nedávno. Škoda len, že ja s tými vlasmi neviem urobiť už vôbec nič :D
    Videá si musím ešte pustiť, idem na to!

    OdpovedaťOdstrániť
  5. No a ja zasa plne súhlasím s tebou =D... takže vlastne obe máme rovnaký názor na danú vec. Tiež si nemyslím, že ideálom pre každú ženu sú lodičky a šatôčky a že len takto oblečená žena, môže byť krásna. Ja tiež koľkokrát vybehnem von len v rifliach. Naopak srdečne každému doprajem presne také oblečenie, v ktorom sa cíti skvelo... ale veď to som tu už písala, už by som sa len opakovala =).
    Inak k tomu módeniu - poznám veľa báb, ktoré to vyslovene nezaujíma, napriek tomu vyzerajú ako z módneho žurnálu (ako zvyknem hovoriť). Tajomstvo? Vedia čo im sedí - strih, farba,...vedia v čom vyzerajú dobre. Neexperimentujú ... majú svoj štýl. Potom ti stačí v skrini naozaj len pár kúskov a vieš sa vždy dobre obliecť a nestepuješ pred narvatou skriňou ako sa to stáva mne.=D A áno, mne sa to stáva tiež....naozaj nie všetko mám vychytané a niekedy sa viem pekne "dogabať".=DDD Napokon každý máme tie lepšie a horšie dni, nie? =D
    Ochhh a o vlasoch ani nehovor - tieto som robila podľa tutorialu, ktorý sa volal, neviem už presne, ale tušim "Easy victorian rolls"... proste mal to byť jednoduchý návod s efektným výsledkom. Hodinu som točila tie vlasy do všetkých strán a môj výsledok mal ďaleko od toho vo videu.=D Teraz neviem či to mám brať ako výzvu a snažiť sa nejak zlepšiť v úprave vlasov alebo to vzdať s tým, že v tomto nebudem nikdy dobrá... ale podľa toho čo píšem v článku, aby som dostála svojich slov, mala by som sa snažiť zlepšiť.=D

    OdpovedaťOdstrániť
  6. krásny článok :) ja som preto urobila dva články venujúce sa tématike postavy hruška a ako s touto postavou naložiť - veľa žien mi potom písalo, že kvôli tomu vyhodili pol skrine ale cítia sa teraz v oblečení lepšie a to ma teší :) pretože presne ako píšeš - neexistuje zlá postava, ale zle oblečená žena (muž).
    Drew's Beauty

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem - pôvodne ani nemal byť o tejto téme... len o tých videách, že je to pekný zdroj inšpirácie a že vlastne veľa vecí sa odporúča aj dnes - pohyb, vyvážená strava atď... čo mňa teda úplne fascinovalo... no a ako som postupne písala, tak to viac a viac skĺzavalo mimo. =DDD
      Ja sa na takéto prevetranie šatníka tiež chystám, ale neviem sa k nemu odhodlať... čo s toľkým množstvom šiat? Je mi to strašne ľúto vyhodiť. Ale keď to spravím, viem, že mi to uľahčí každodenný výber oblečenia.=D
      Tvar postavy by mal človek riešiť asi ako prvé. A táto téma, čo sa hodí pre ktorú postavu sa omiela dokola.... napriek tomu, neviem ako ty, ale ja mám pocit, že väčšina tých článkov o type postáv je úplne mimo. Akože krásne tam opíšu čo by mali a nemali pri takej a takej postave ženy nosiť....a potom tam hodia príklady k tomu a človek si úplne ťuká na čelo - akokeby sa vôbec neriadili tým, čo napísali.

      Odstrániť
  7. Tento elegantní 1940s outfit Ti velmi sluší! A myslím si, že jsi i victory rolls zvládla skvěle :) Já bych ještě tedy použila punčochy se švem, na ně jsem až úchylná, a pro 1940s je to jeden z nejtypičtějších znaků. Ale to už je samozřejmě spíš o autentičnosti, chápu že Tvůj outfit je pouze inspirovaný.
    Jinak jsem nějak nezaregistrovala zmínku o kabelce. Vypadá moc dobře, skoro jako originál té doby...nebo se mýlím? :)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Ochhh, pančuchy so švom - priznám sa, že ma to vôbec v tom teple nenapadlo...a hlavne - tie čo som mala, tak som všetky potrhala. Boli to totiž pančuchové nohavice, očividne nie veľmi kvalitné, lebo keď som ich potiahle smerom hore, spravila som si tam doslova diery... takže nemám momentálne ani jedny.=D
    A čo sa týka kabelky - je to dosť starý kúsok, ale popravde netuším presne z ktorého obdobia. Slečna, ktorá mi ju predávala na Veľtrhu starožitností v Prahe odhadovala, že pochádza zo 60-tych, možno 70-tych rokov... ale musím povedať, že je to naozaj krásny kúsok a veľmi rada ju nosím.=)

    OdpovedaťOdstrániť