sobota, 14. mája 2016

Nigella Lawson: kávovo-orechový koláč

Milujem pečenie... a milujem kuchárske relácie. Začalo to Jamiem Oliverom ešte kdesi dávno na základnej škole a vlastne ... pokračuje to do dnes. Keď mám to povestné: "potrebujem vypnúť", zapnem TV Papriku alebo Domáce paničky alebo nejakú kuchársku reláciu na inom programe. Teraz som sa zapozerala do Kamu ve Vietnamu, ktorá chodí na ČT cez víkend. Popravde, mám veľa vecí, čo by som tejto relácií vytkla (naozaj naozaj veľa), ale tak nejak pri tom vždy zostanem sedieť a popri tom pijem kafe alebo papám raňajky ... alebo obed. Brat si zo mňa zvykne robiť srandu, že som jediný človek, ktorého pozná, ktorý pri pozeraní kuchárskej relácie je nielen očami ale aj je, akože požíva nejaké jedlo. =D

V každom prípade, na tento víkend som si konečne naplánovala pečenie a výber padol na orechovo-kávový koláč od Nigelly Lawson. Vždy som chcela mať rubriku, v ktorej by som piekla podľa známych kuchárov ... a tak som sa rozhodla konečne si ju aj založiť, lebo veď kto nie je zvedavý na reálny výsledok? V televízii to vyzerá všetko ľahko, kúsok relácie sa prestrihá, tam sa niečo pridá, upečie a natočí znova.... a ja si na to všetko chcem "posvietiť" a výsledok uvidíte práve v tejto rubrike.
Čo sa týka výberu, na kávovo-orechový koláč sa chystám už stráááášne dlho. Na túto dobu by to chcelo asi niečo ľahšie, ovocnejšie a orechy odložiť na jeseň či zimu, ale ja mám naň proste chuť, a tak to bude káva s orechami. =)
Link na pôvodný recept nájdete TU, ja som trošku upravila krém (a tiež aj množstvo cukru), lebo čiste maslové krémy mi prídu veľmi ťažké, a naopak, maslovo-pudingové krémy sa mi veľmi osvedčili už pri pečení cupcakes.

Recept:
Ingrediencie na koláč (podľa originálneho receptu množstvo na 20 cm fomu):
50 g vlašských orechov v celku
150 g krupicového cukru (ja som použila jemný hnedý)
225 g zmäknutého masla
200 g múky (dala som polovicu hladkej a polovicu polohrubej múky)
4 ČL instatnej kávy 
2 1/2 ČL prášku do pečiva
1/2 ČL sódy bikarbóny
4 veľké vajcia
4 PL mlieka

Krém:
300 ml mlieka
Puding Caffe Latté od Dr. Oetkera
2 PL kryštáľového cukru
1 vanilkový cukor
100 g zmäknutého masla
cca 4 PL práškový cukor (alebo podľa chuti)
2 1/2 ČL instantnej kávy rozpustenej v 1 PL vriacej vody

Na dozdobenie: 1/2 ČL mletej zrnkovej kávy; celé alebo mleté vlašské orechy

Postup:
1. Rúru predhrejeme na 180 stupňov. Pripravíme si guľatú tortovú formu na pečenie (ak máme dve pripravíme dve), ktorej dno vystelieme papierom na pečenie. Steny potrieme maslom a vysypeme hrubou múkou.
2.Cukor a vlašské orechy dáme do mixéra a rozmixujeme na jemný prášok. (Kto nemá mixér, môže orechy postrúhať na jemnom strúhadle, ale bacha na prsty. Je to pracnejšie, ale nie tak veľmi ako to na prvý pohľad vyzerá - orechy sa strúhajú veľmi ľahko.)
3. Do mixéra pridáme zmäknuté maslo, múku, instantnú kávu, prášok na pečenie, sódu bikarbónu, vajcia a mixujeme, kým nevznikne hladké cesto. Počas mixovania postupne pridáme mlieko. Cesto by malo byť jemné a tekuté (nie riedke!), takže ak potrebujete, pridajte trošku viacej mlieka.


4. Polovicu cesta vylejeme do pripravenej formy a pečieme 25 minút. Druhú polovicu dáme do druhej formy, ak máme dve... ak máme len jednu, počkáme kým sa prvý korpus upečie, a potom do tej istej formy dáme piecť aj druhú polovicu cesta. Cesto je hotové, keď je na povrchu pružné. (Odporúčam použiť špáradlový test - špáradlo zapichneme do cesta, necháme ho tam pár sekúnd (ja počítam do 9 zvyčajne ;)) a vytiahneme. Ak je čisté, formu vyberieme z trúby, ak je na ňom prichytené cesto, necháme ho ešte dopiecť, pričom cesto sledujeme)


5. Upečený koláč necháme odpočívať vo forme cca 10 minút. Keď trošku vychladne, môžme ho vybrať z formy a odstrániť pečiaci papier. Necháme ho bokom úplne vychladnúť.

6. Kým nám koláč chladne, pripravíme si krém. Do hrnca (já zvyknem používať s dvojitým dnom) nalejeme 200 ml studeného mlieka, pridáme kryštálový cukor a vanilkový cukor a za občasného miešania ohrievame na miernom ohni. Do zbytku studeného mlieka (100 ml) vysypeme práškový puding a dobre ho rozmiešame. Keď nám mlieko v hrnci začne pomaly vrieť, vlejeme doň zbytok mlieka s pudingom. Neustále miešame, až kým puding nezhustne. Hotový puding prelejeme do misky a necháme úplne vychladnúť.
7. Do vychladnutého pudingu vmixujeme ručným mixérom zmäknuté maslo, cukor, zarobenú kávu. Mixujeme na miernych otáčkach, kým nám nevznikne hladký krém. (Ja som pridala do hotového krému pre efekt ešte mletú zrnkovú kávu. Vyzerá to potom krajšie =))
8. Krémom natrieme vrch spodného korpusu, naň potom položíme druhý korpus a aj ten natrieme krémom Napokon dozdobíme koláč vlašskými orechmi. Hotovo.


Komentár: Koláč je veľmi jednoduchý a rýchly na prípravu - myslím, že by ho zvládol upiecť aj začiatočník, ak sa bude držať postupu.
Keďže som mala len jednu formu a omnoho väčšiu ako sa uvádza v receptu (moja má priemer až 29 cm), nakoniec som piekla až dva korpusy (čiže dve celé dávky) - jeden korpus bol kvôli veľkosti formy príliš tenký a nebolo by ho možné ani prekrojiť. Avšak keď som to na seba potom navrstvila, vzišiel z toho takýto cvaldo.=D Čo sa týka cesta, bolo síce hladké, ale skôr hustejšie ako tekuté a to som doňho pridala až 4 lyžice mlieka... Po upečení je však vlhké, pružné a pomerne hutné... ako taká špongia (sponge). Koláč vonia a chutí ako kávenka - kávový a jemne orechový, presno ako sľubuje recept =). Pôvodne som ho chcela ozdobiť len celými vlašskými orechami, tak ako je v Nigellinom recepte, ale keďže som použila pudingový krém, báala som sa aby neobschol a preto som celý povrch zasypala mletými orechami. Inak torta je výzorovo skutočne old-schoolová alebo ako píše v recepte Nigella - rustikálna, inak povedané, má ďaleko od dnešných tortičiek, ale je ozaj dobrá.
Tip na záver: podľa môjho názoru, cesto by sa dalo krásne upiecť v plechu na muffiny, a potom už len dozdobiť krémom a voilá .... dostaneme cupcakes.

Ps: Ak sa do tohto receptu náhodou pustíte, budem rada, ak mi pošlete nejaké fotky alebo ma tagnete na Instagrame @toile_de_jouy a prihodíte pár slov o tom, ako vám chutil. =)

BB

10 komentárov:

  1. boze...ked vidim tvoje clanky, tak mi je jasne, ze ja mam ku svojim clankom otrasny vizual xD...ale co uz .. nemozem byt aj pekna, aj mudra, aj fotit dobre... xD .... vyzera to naozaj chutne. Ja by som orechy davala do vsetkeho!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A zrovna za tieto fotky sa hanbím... =D ale ten koláč vyzerá tak komunisticky, že kamkoľvek som ho postavila, vždy vyzeral komunisticky.=D A hlavne - včera bolo strašne zatiahnuté a v kuchyni bola hotová tma, takže sa aj zle fotilo kvôli svetlu. Ale teda ďakujem. A náhodou máš množstvo skvelých fotiek, častokrát si pomyslím, že aha, to je pekné, že takto by som to ani ja neodfotila.=) Len sa neboj dávať väčšie tie fotky.

      Odstrániť
  2. ja pouzivam namiesto muky orechy takze ich mám všade :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To som ešte neskúšala, hoci aj to mám už dlhodobo v pláne =D. Nie sú ale potom "ťažké" tie koláče? Predsa len, orechy sú tučné a podľa mňa na žalúdok dosť ťažké (vo väčšom množstve samozrejme =D). Napokon aj z tohto koláča človeku stačí malinký kúsok - je strašne sýty. =)

      Odstrániť
    2. tak moja strava je zalozena na tuku :) a nie na sacharidoch cize nie nie je to pre mna tazke...je to vítané :).... na blogu som pisala o tom, že sa stravujem paleo :)
      viac tu http://standyb.blog.cz/1604/dakujem-ti-paleo

      Odstrániť
    3. Uhhhmmmmmmm!!!! Ja som si aj chcela pozrieť tvoj blog, ale stále mi to vyhadzovalo len nejaké menu s dvoma obrázkami a ukazovalo, že tri články a nevedela som čo ďalej.=D Inak známa je už dlhé roky na Paleo a tiež si to nevie vynachváliť... posledný rok?dva? dokonca žije v Británii a že tam sa jej po tejto stravovacej stránke žije omnoho ľahšie, lebo tam majú širší sortiment toho, čo vyhovuje tomuto štýlu stravovania.

      Odstrániť
  3. To vypadá fantasticky! Možná se na konci týdne po zápočtu odměním, návod je popsaný tak, že jak mě obrázek prvně vyděsil, že to bude těžké, vypadá to dobře :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Neboj, tento koláč je naozaj jednoduchý a rýchly. Napokon Nigella je známa tým, že jej recepty sú jednoduché a rýchle... a dobré. Čiže len nahádžeš suroviny do mixéra, ten to vymixuje za teba, dáš to upiecť a len navrstvíš krém a korpus.=) Inak podľa skúsenosti - čím je koláč odstátejší, je lepší. Mne najviac chutil po dvoch dňoch od napečenia.... dlhšie už nevydržal =D. Držím palec a pokojne daj vedieť ako chutil.=)

      Odstrániť
    2. Tak hlásím, dnes jsem zkoušela jako muffiny na narozeninovou víkendovou oslavu babičky, ale není to ono. Jak je to těsto křehké a rozpadavé, tak se to strašně drobí, jak jsem to mohla zaležet s krémem a přilepit drobky, bylo to lepší.

      Odstrániť
    3. Hmmm, je fakt, že to cesto je trochu drobivé... ale myslela som, že keď to bude v menšom, bude to kompaktnejšie. Ale dúfam, že aj napriek tomu sa na nich dalo pochutiť. =)
      No nič no, ďakujem za update.

      Odstrániť