sobota, 30. apríla 2016

Ručne kolorované rytiny

So svojimi ručne kolorovanými rytinami sa chcem pochváliť už nejaký ten čas ... vlastne od kedy som ich dostala pod stromček, čo je už takmer 5 mesiacov dozadu. Krásne na tomto darčeku bolo, že hoci ja som už pomaly aj zabudla, že som si rytiny chcela kúpiť, priateľ nezabudol a daroval mi ich pod vianočný strom. Na tento darček si spomenul (alebo myslel?) dlhé mesiace, pretože prvý raz som rytiny objavila, keď som sa prehrabkávala ešte niekedy v septembri minulého roka v antikvariáte Steiner. Milujem tento antikvariát sídliaci v historickom centre mesta, pretože okrem toho, že je starý a pôsobí veľmi útulne, je zázračne otvorený vždy, keď si spomeniem, že mám chuť ísť do antikvariátu a majú v ňom vždy niečo zaujímavé.

No a tak som sa raz nezáväzne a bez konkrétneho cieľa prehrabkávala vo všetkom, čo tam mali, až som narazila na tieto dobové rytiny vyobrazujúce dámy v krásnych odevoch. Okamžite ma napadlo, že tieto obrázky by sa krásne vynímali v mojej budúcej spálni - zarámované, zavesené na stene nad mojim budúcim toaletným stolíkom... a tak som si predsavzala, že si postupne nakúpim aspoň štyri tieto obrázky. Ako som ale písala vyššie, nakúpil ich môj priateľ a síce len tri, pretože od septembra do decembra sa výber zúžil a tak vybral z toho, čo mali v ponuke pod vianočný strom len tri najkrajšie. Nuž a ten jeden ešte stále čaká na dokúpenie.=)


Kolorované rytiny bývali súčasťou dobovej módnej tlače. Zatiaľ čo väčšina obsahu tlače (text, reklama, strihy atď.) bývala vyhovotovená v čierno-bielom prevedení, niekoľko obrázkov bolo vždy vyhotovených vo farbe. Práve tie sú dnes predmetom kolektovania. A keďže ja starú tlač milujem a považujem ju za prekrásny zdroj inšpirácie, zapátrala som aj na internete a hneď na stránke fler.cz som našla viacero dobových časopisov s farebnými rytinami vhodnými na zarámovanie. Kúpiť sa teda dajú buď samostatne alebo ako súčasť nejakej tlače (napr. TU). 
Úloha rytín bola inak v 19. storočí úplne rovnaká ako úloha dnešných módnych fotografií v časopisoch - mala inšpirovať a šíriť aktuálnu módu... hádam len s tým rozdielom, že dnes si danú vec skočíte kúpiť do obchodu, zatiaľ čo v minulosti ste si odev dali šiť alebo ste si ho rovno ušili vy samé.=)

Konkrétne moje rytiny pochádzajú z rokov 1831 a 1844. Skoršie datované - z r. 1831 - vyobrazujú romantickú siluetu obľúbenú v 30-tych rokoch 19. storočia. Typické boli objemné, balónové rukávy (tiež sa im nadávalo "šunkovité" rukávy podľa objemného tvaru pripomínajúce bravčové stehno), "padnuté ramená", ktoré odhaľovali biele a útle plecia a samozrejme štíhly pás, ktorý umocňovala bohatá zvonová sukňa. Celá silueta vytvárala dojem krehkej dámy, čo jednoznačne vyžaruje aj zo samotnej rytiny. Za povšimnutie stoja aj doplnky ako opasok, ktorý akcentuje útly pás, nápadný čepiec či turban  zdobený mašľami a perím a topánočky na plochej podrážke, ktoré sa tešili veľkej obľube od začiatku 19. storočia, ďalej volány, ktoré koketne lemovali výstrih a samozrejme šperky: náhrdelníky, náušnice či brošne. 
V oboch prípadoch vidíme dve dámy vyobrazené spredu a zozadu. Oblečené majú ten istý model šiat, len farba či vzor sa varíruje. Rytina tak poskytuje komplexný pohľad na odev. 
Mimochodom tieto dve rytiny pochádzajú z viedenských novín Theaterzeitung, ktoré prinášali novinky z oblasti umenia, literatúry, hudby, spoločenského života a módy. Noviny vychádzali vo Viedni od r. 1806 do r. 1860. 



Tretia kolorovaná rytina pochádza z roku 1944. Hoci spôsob zobrazenia odevu je takmer rovnaký, už z prvého pohľadu je zrejme, že móda sa v priebehu jednej dekády podstatne zmenila. Sukňa je dlhšia, zahaľujúca nohy, rukávy stratili objem, miesto toho sú úzke a dlhé a absentuje široký výstrih. Pás je ešte užší a kvôli zoštihľujúcemu efektu v strede pretiahnutý do cípu. Celok pôsobí striedmejšie a cudnejšie. Za pozornosť potom stoja aj rozkošné detaily: opäť čepiec - síce zdobený, ale omnoho menší, dáždnik a drobná kabelka pripnutá k pásu sediacej dámy. 
Táto rytina pochádza z milánskej tlače Corrierre delle Dame, čo v preklade znamená Dámsky kuriér... alebo také niečo. Bohužiaľ po taliansky neviem a informácie k tomuto sú len v taliančine, takže názvom tlače začíname a očividne aj končíme =).


V každom prípade, obe tlače - či už nemecká alebo talianska - obsahuje slová "Aus Paris" a "Moda di Parigi", čo je jasný odkaz na to, že Paríž udával smerovanie módy už v 19. storočí. =)

Toľko teda k stručnému oboznámeniu sa s kolorovanými rytinami. Musím povedať, že zbierať staré tlače či fotografie (s čím som začala ešte len minulý rok v lete) ma neskutočne baví a inšpiruje, pretože mám dojem ako keby som mala u seba doma muzeálny exponát.=D Zatiaľ je moja zbierka veľmi prťavá, lebo sa snažím vyberať len kúsky pre mňa jedinečné... no časom sa zbierka určite rozrastie a ja som naozaj zvedavá, kde to budem všetko skladovať. =D Mimochodom... ako ste na tom s dobovou tlačou vy? Už sa vám niečo dostalo pod ruky? =)

BB

4 komentáre:

  1. uslachtily konicek! :) viem si redstavit, ze stena posiata tymito skvostami by vyšperkovala každu izbu :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Veru. K tomu ešte nejaké zarámované siluety alebo profily zamiešať, ktoré boli obľúbené v 19. storočí... a dámsky budoárik ako vyšitý.=)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Odpovede
    1. Hej hej, je to ozaj krásne a na stene to raz bude ešte krajšie =)

      Odstrániť