nedeľa 7. februára 2016

My Iconic Dress #3: C. McCardell's pink and white striped dress

Po dlhšom premýšľaní som sa ako ďalšie rozhodla "odprezentovať" tieto prúžkované, bielo-ružové šaty od Claire McCardell. Claire som spomínala už niekoľkokrát v iných mojich článkoch (napr. TU). Preto len v skratke pripomeniem, že to bola americká módna dizajnérka, ktorá tvorila okolo polovice 20. storočia a ktorú často označujú za matku "amerického štýlu". 
Prvý krát sa tieto šaty objavili v americkom Vogue, v apríli v r. 1952. Dnes na túto krásnu fotografiu môžte naraziť pri čítaní posledného vydania knihy Claire McCardell: What shall I wear?, pretože fotografia sa ocitla na prebale knihy. Knihu mám doma a na ten prebal sa neviem vynadívať vždy, keď idem okolo svojej knižnice.


Povedzme si ale čo-to k samotnej fotografii. Autorom je fotograf Richard Rutledge, jeden z najčastejšie uverejňovaných fotografov v časopisoch Vogue, Glamour a House&Garden. Odporúčam pozrieť si aj jeho ďalšie práce resp. portréty (napr. TU). Jeho práce sú veľmi minimalistické, hravé a prosto kúzelné, pričom svojou kompozíciou a "optikou" uplatniteľné aj v dnešnej dobe. 
Na samotnej fotografii môžme potom vidieť mladú ženu, modelku švédskeho pôvodu Lisu Fonssagrives, ktorá sa zvykne označovať za prvú supermodelku. Lisu vidíme pri oddychu, vo veľmi uvoľnenej atmosfére, ktorá navodzujem dojem "dnes sa mi nič nechce" alebo "dnes nič nemusím". Svoju voľnú chvíľu vypĺňa listovaním v časopise a popíjaním kávy či čaju. Aj preto pri fotografii často nájdete označenie "lady of leisure", inými slovami "A lady who is of independent means and so does not need employment; one who is free from duties and responsibilities". Neviem či toto označenie bolo popisom k fotografii vo Vogue, ale nemožno mu odoprieť jeho výstižnosť. =D
Lisa je navyše dokonale "nastajlovaná" - účes, make-up (červený rúž nemôže chýbať!), výrazné náušnice akoby naznačovali, že aj doma, pri oddychu môžte (?a musíte?) vyzerať ako dokonalá bohyňa. Prostredie je ladené do bielej a ružovej farby, podobne ako šaty. Kontrast tvoria len dva, čierno-biele vankúše s geometrickými vzormi.

Čo sa týka šiat, na internete som na ne nenašla iný pohľad, takže budem dedukovať. A hneď si dovolím vydedukovať, že nejde o šaty ale o komplet bohato riasenej sukne, pokojne dlhej aj do polovice lýtok a topu so špagetovými ramienkami a holým chrbtom. Vedie ma k tomu detail fotografie, ktorý môžte vidieť nižšie, Pôvodne som myslela, že má v páse opasok, ale pri bližšom pozretí mám dojem, že práve okraj topu jej tento opasok prekrýva a dokonca sa mi zdá, že vidím aj malý kúsok odhaleného pásu. =) 
Pôvodne som nechcela pre tieto šaty robiť nejaký "návrh" resp. ich "reinterpretovať". Napokon... ako reinterpretovať dokonalosť? =D Ale nakoniec som si dovolila aj to, pretože som chcela mať svoju vizuálnu predstavu "ako by asi tieto šaty vyzerali spredu" aj na papieri. Tú nájdete o kúsok nižšie, v závere článku. Ja sa chcem ešte v krátkosti pristaviť pri vzore látky. Ten mi pripomína hneď niekoľko šiat s prúžkovaným vzorom zo zbierky Ústavu odievania v Kyótu, najmä však tieto dvoje - vid obrázok. Mimochodom, zo vzoru a farebnej kombinácie akú použila Claire McCardell na svojich šatách by som si vedela predstaviť krásne rokokové šaty. 
Na záver spomínaná reinterpretácia alebo ako si predstavujem šaty spredu. V mojej predstave ide o dvojdielný komplet - sukňa a top. Sukňa je bohatá, husto riasená, dlhá približne do polovice lýtok. Bohatý objem jej dodáva spodnička. Top má jednoduchý strih, špagetové ramienka a obopína telo. Ako doplnky som zvolila tzv. klobúk bergère, sandáliky s aplikáciou umelých kvetín a jemný zlatý náramok. Klobúk bergère bol veľmi oblúbený v 18. storočí a možno ho vidieť na mnohých dámskych portrétoch z tohto obdobia. Ako ilustračný príklad som vybrala detail z môjho obľúbeného obrazu od Fragonarda, Hojdačka. Klobúk je plochý, slamenný a môže byť rôzne dozdobený napr. stuhami, mašľami, kvetinami a podobne. Takýto outfit si viem predstaviť do letného, slnečného dňa, napr. na záhradnú svadbu či piknik.
Tak? Čo hovoríte na šaty od Claire McCardell?
BB

2 komentáre:

  1. Tak toto je zatial asi jedine, co ma z ikonickych siat tu uvadzanych moc neberie:D...ja a ten problem s pruhmi. Neviem, co ma na nich tak irituje, ale napriklad ruzova ma odtien, ktory sa mi paci:D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Veru naozaj neviem čo máš proti pruhom. =D Ale zasa rozumiem. To je asi podobné ako u mňa bodky. Bodky zbožňujem ale musia mať tú "správnu" veľkosť. Ako náhle sú príliš veľké alebo majú nepravidelný tvar...daná vec ma už nezaujíma. Nech ma akýkoľvek dokonalý strih.=D

      Odstrániť