streda, 3. februára 2016

Ako som predávala na bazáre Čačky-mačky, šatičky

Zdroj
Každý mesiac (ale popravde neviem odkedy) sa koná v priestoroch Starej tržnice v Bratislave bazár pod názvom Čačky-mačky, šatičky. Prvý raz som sa bola na bazáre pozrieť v októbri a odniesla som si odtiaľ pár zaujímavých kúskov na oblečenie. Okrem oblečenia tu môžte ale nájsť aj knihy, platne, rôzne bytové dekorácie, hračky, šperky, hand-made výrobky a rôzne iné veci. Je to proste taký blšák, na ktorom môžte ponachádzať množstvo zaujímavých vecí za pár eur, no zároveň sa veľmi jednoducho môžte stať predajcom. A keďže ja mám doma skriňu narvatú vecami, rozhodla som sa vyskúšať si tento bazár aj z toho druhého pohľadu, teda ako predajca. Lenže ako sa tým predajcom stať?

Popravde, veľmi jednoducho. Buď napíšete správu na oficiálnu FB stránku, že by ste chceli byť predajcom. Obratom vám pošlú emailovú adresu, do ktorej ešte raz napíšete, že máte záujem byť predajcom. Alebo napíšete priamo email na adresu bazar.staratrznicazavináčgmail.com.  V oboch prípadoch vám ako odpoveď prídu inštrukcie, nie len ako zaplatiť za prenajaté miesto, ale aj všetky ostatné detaily typu: kedy sa akcia začína, čo môžte predávať, od koľkej - do koľkej atď. 
Vráťme sa ale ešte k cenám. Ako predajca si prenajmete miesto. Každé jedno miesto má rozmery 2x2 metre. Toto miesto si môžte objednať buď so stolom alebo bez stola. Prvé stojí 20 eur, druhé 15 eur. Miesto môžte zdieľať vo dvojici, prípadne trojici alebo aj sám so sebou. No a v spomínaných inštrukciách vám príde číslo účtu, na ktoré pošlete zálohu. Do poznámky pri platbe nezabudnite uviesť vaše celé meno, prípadne mená a hlavne dátum, kedy chcete na akciu prísť. Ja som im po platbe posielala aj email v znení, že teda prebehol prevod a nech očakávajú zálohu za tieto osoby. A to je všetko. Obratom vám vašu platbu potvrdia. Potom môžte začať triediť oblečenie a tešiť sa na deň D.

Na deň D v inštrukciách odporúčajú obliecť sa pekne a nápadito. Skvelá príležitosť vytiahnuť vaše totálne uletené kusy oblečenia. Ja som si zvolila svoju krásnu, šušťavú, objemnú sukňu a k tomu bielu košeľu. Musím povedať, že som dostala nejeden kompliment, ktorý mi pekne pohladil ego.=D
Ale späť k téme. Ak ste si natriedili hromadu oblečenia a iného serepetia, odporúčam vám zaobstarať si odvoz autom. Mňa s kamarátkou viezol priateľ, ktorý nás vyhodil pekne pred tržnicou, poskladal nám stojan na vešiaky a potom si to pekne odšoféroval na zbytok dňa pred svoj dom. Dobré je teda to, že ráno sú vyhradené hodiny, kedy môžte prísť autom až priamo pred tržnicu. To isté platí aj poobede, keď odchádzate. Dôležité však je dodržať presné časové rozpätie. Mimo neho môžte dostať akurát pokutu. Na svojom stole v tržnici potom budete mať aj parkovaciu kartu, ktorá vám umožňuje parkovať pred Ministerstvom sociálnych vecí a rodiny, kúsok od tržnice. Kartu však musíte vyplniť, nezabudnite si preto so sebou zobrať pero a dať si ju vyplnenú okamžite za okno auta. Toľko k parkovaniu. 

Do tržnice môžte nabehnúť hneď ako si z auta vybalíte veci. Nemusíte sa registrovať, nič platiť, nikoho sa pýtať, takže žiadne dlhočizné rady nervóznych ľudí, žiadne vybavovačky, čo sa mi naozaj rátalo. Jednoducho si to s plnými rukami vyšliapete hore schodmi a nájdete si svoje miesto. To spoznáte tak, že na vašom mieste bude papier s vaším menom a k nemu priložená, už spomínaná, parkovacia karta. No a v tomto momente môžte začať vybaľovať.
My sme si s kamarátkou Polly prenajali na polovicu jeden stôl. Stôl je veľký, drevený. Osobne odporúčam a odporúčajú to aj v inštrukciách, položiť na stôl nejaký obrus či plachtu. My sme použili biely obrus. Biela je podľa mňa najlepšia voľba, lebo pôsobí čisto a elegantne a hlavne, veci na nej vyniknú. Rôzne materiály, farby a vzory by sa so vzorovaným obrusom vždy len bili a zbytočne by zanikli. Na stôl môžte ďalej umiestniť rôzne dekorácie, stojany... jednoducho čokoľvek, čo vám stôl zútulní, spraví výber prehľadnejším a jednoducho.... čokoľvek, čo priláka zákazníka. Z vlastnej skúsenosti odporúčam dať na stôl radšej menej vecí, nech je výber prehľadnejší, ako menej. Dbajte však nato, aby nepôsobil priveľmi prázdno. 
Inak odporúčam dve veci. Doniesť si so sebou viacej vecí. Totižto ak jednu vec zo stola predáte, ostane vám tam voľné miesto, ktoré potom môžte opätovne dopĺňať a dopĺňať. Mne sa takto jedno miesto uvoľnilo dva razy a vždy som ho doplnila iným kusom, ktoré mi ležalo v taške za chrbtom, lebo predtým naň nebolo miesto.=)
Druhú vec, ktorú odporúčam - spony! dobrým výstavným priestorom je aj obvod stola, najmä však predná časť. My sme mali hromadu krásnych sukničiek, ktoré nevynikli lebo boli naskladané na sebe. Potom ma napadlo, že keby že ich pripneme sponami ku stolu, tak by krásne viseli a vynikla by aj ich neutíchajúca rozkošnosť. =D 

No a keď ste sa rozložili, vašou úlohou je odteraz len sedieť, kecať, piť kávu, usmievať sa a predávať. Okolo 12:00 za vami príde ešte chlapík, ktorý vyberie zbytok sumy - ako som písala na začiatku, na účet posielate len zálohu a zbytok doplatíte potom. Tento spôsob sa mi veľmi páčil, pretože nikto nás nenaháňal a nestresoval pri nosení a vykladaní vecí. Naopak, peniaze sa zbierali až keď sa všetko upokojilo. Takže toto bol posledný administratívny krok, môžme prejsť k zážitkom a postrehom.
V prvom rade musím povedať, že predávajúci boli neskutočne milí. Veľmi sa mi páčila dievčina, ktorá predávala šaty po svojej mamine. Musím povedať, že boli neuveriteľne krásne, najmä jedny modré, nuž ale som zaváhala a tak si ich odniesla iná slečna. Aj ďalší predávajúci, šperkári, ktorí mali stánok hneď vedľa, boli veľmi milí ľudia. Vlastne to bol párik a zabezpečil nám pár milých príhod. Totižto pani pokukovala po mojej vystavenej kabelke, ale okomentovala to v štýle, že minulý týždeň si už jednu kúpila a že "manžel bude frflať", keď donesie ďalšiu. A tak sa teda "smutne" vrátila k svojim šperkom a k manželovi. Avšak! Za nejaký čas došiel manžel s potmehúdskym úsmevom a s návrhom vykšeftovať moju kabelku za niektorý ich šperk. Nemusel mi dva razy hovoriť, mali krásne veci a preto som nadšene súhlasila! A tak som zamenila peknú kabelku, za krásny šperk. Ďakujem.=)
Čo ma však celý deň zarážalo, boli očakávania ľudí. Mám dojem, že ľudia čakali, že kúpia veci od nula nula nič do max. 50 centov. A pritom rozpätie cien, ktoré sme mali my dve nepresiahlo 5 eur, s výnimkou jedenkrát použitého"cakepopsovača". Akože rozumiem, že je to bazár ... ale niektoré moje veci mali ešte vysačky, boli nenosené.... takže osobne si myslím, že pýtať napr. za 15 - 30 eurovú nenosenú vec 3-5 eur, nie je až tak veľa, či áno? Čo ma vedie k ďalšej rade! Ľudia! Ak máte o niečo záujem, nebojte sa kšeftovať. Samozrejme, nie štýlom stojí to 5 eur, ja ponúknem jedno. Nie, ale skúste postupne liezť o takých 50 centov dole a verím, že s väčšinou ľudí sa dohodnete. A nie štýlom, na druhej strane to majú za 50 centov, prečo to nemáte aj vy? No možno preto, že moja vec je klavitnejšia, menej opotrebovaná, vintage alebo čo ja viem prečo je moja drahšia a tam to majú len za 50 centov? Neporovnávajte. Mňa ceny iných nezaujímajú. Buď to kúpte za danú cenu alebo to vykšeftujte. Ale porovnávať niečo čo nevidím? To nie je argument na to, aby som "vylepšila" svoju cenu.

Keby som mala túto skúsnosť celú zhrnúť, tak musím povedať, že sa mi to nesmierne páčilo. Dokonca mám v pláne zúčastniť sa aj ďaľšieho bazáru, ale najprv si počkám na krajšie počasie. Viacerí sme sa zhodli, že tohto mesačný bazár mal nízku návštevnosť, ktorá sa samozrejme podpísala aj na tom, koľko človek predá, a ako príčinu sme vybrali zlé počasie. Takže ja si ešte nejaký ten mesiac počkám a zatiaľ vyladím svoju ponuku.

Na záver ešte podotknem, že nie, na bazáre nezarobíte. Ako som spomínala v predchádzajúcom článku, zarobila som 17 eur. Keď odpočítam 10 eur za prenájom, čistý zisk je 7 eur. Ale nesťažujem sa. Náhodou som mala veľmi pekný deň a bola to zábava. Okrem náhrdelníka som si neodniesla nič iné... ale je fakt, že som vyslovene nechcela nakupovať a som rada, že som svoj záväzok splnila. Tým však nechcem povedať, že nebolo čo nakupovať. Pár stánkov som predsa len prebehla a niekoľko zaujímavých kúskov na mňa kričalo "kúp maaaaa". Takže či už ako predajca alebo ako návštevník, určite odporúčam zastaviť sa niektorý ďalší mesiac. Navyše dole prebiehajú farmárske trhy, takže môžte spojiť príjemné s užitočným. A ak si napokon niečo na bazári kúpite, myslite nato, že podporíte recykláciu oblečenia a to je podľa mňa vynikajúca myšlienka. 

Na úplny úúúplný záver by ma ešte zaujímalo, či ste už tento bazár navštívili, prípadne či viete odporučiť aj iný v rámci Bratislavy či Slovenska.... a prípadne, aký bol váš najlepší úlovok?
BB

2 komentáre:

  1. urcite som za, aby sme sli znova ... x) minimalne to bol velmi neobvykly den xD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. =) teším sa.... možno by sme mohli prísť aj s niečím hand-made =)

      Odstrániť