sobota 23. januára 2016

Teddy Boys /and Girls

Prednedávnom som si pozerala staré fotografie na Pintereste a natrafila som na Teddy Girls. Netušila som o čo ide, no keďže ma to vyslovene očarilo, rozhodla som sa čo-to pozisťovať a tak vznikol tento článok o Teddies. Podľa mňa fascinujúca módna kombinácia, ktorá je dôkazom ako perfektne sa dá historický štýl začleniť do súčasnosti resp. ako ho adaptovať. Jasné, Viviene Westwood adaptuje viktoriánsku módu už nejaký ten piatok, momentálne tu máme veľký návrat 70-tych rokov atď... ale Teddies má pre mňa proste úplne iný punc. No veď napokon posúďte sami..... =)

Asi každý z nás si už uvedomil alebo si stihol všimnúť, že každá zhruba dekáda má svojich hipsterov... alebo povedzme to lepšejšie - subkultúru. Jednou z prvých subkultúr boli aj Teddy Boys /and Girls. V jednom článku som našla, že to bola prvá subkultúra, no s týmto názorom si dovolím nesúhlasiť. Vždy existovala skupina (najmä) mladých ľudí, ktorá sa chcela vyčleniť, chcela byť iná, ktorá chcela oslavovať svoju mladosť, slobodu, nezávislosť... či už posledné dve mali alebo ich ešte len chceli dosiahnuť. Odlišovali sa nielen svojim egomaniackým postojom, ale hlavne oblečením. 

Teddy Boys vznikli na začiatku 50. rokov v Británii a ich oblečenie bolo inšpirované edwardiánskou dobou a Dandies. Edwardiánska doba sa datuje medzi roky 1901 (od smrti kráľovny Viktórie) až po rok 1910. Predstavu vtedajšej krásy najlepšie vystihuje Gibsonovo dievča a muž. Dandy bol zasa muž 19. storočia. Dandy dbal na svoj výzor, oblečenie, na svoje vyjadrovanie a jazykové schopnosti a na to, akým spôsobom trávil svoj voľný čas, Zjednodušene napísané, bol to nonšalantný, nenútený, zábavný elegán a výborný spoločník, ktorý budoval kult svojej osobnosti. Vo výsledku sa tieto vplyvy miešali v oblečení – mladí muži nosili nápadité napr. brokátové vesty, saká so zamatovými klopami, viazanky, nohavice, často vyhrnuté aby vynikli vzorované ponožky, napomádované vlasy, oxfordky či semišové topánky. 
Gibsonovo dievča a muž
Významný bol začiatok 50. rokov, kedy sa povojnová strohosť o obmedzenosť, prakticky vo všetkom, blížili ku koncu. O revival edwardiánskeho štýlu sa zaslúžila konkrétne jedna ulica – Sevile Row v central London. Táto ulica je posiata krajčírstvami, ktoré boli známe šitím na mieru. Od cca polovice 50. rokov boli potom tieto na mieru šité obleky a iné kusy odevov v ponuke ako second-handové oblečenie. Dôvod? Mladí muži z robotníckej triedy si mohli dovoliť lepšie oblečenie a napodobňovať odievanie vyšších vrstiev, ktorá znovu oživila spomínaný edwardiánsky dandy štýl. „Neo-edwardiánska“ móda sa začala spájať s Teddies  a tak bola pre vyššiu triedu nenositeľná (“Absolutely the whole of one's wardrobe immediately becomes unwearable,” complained one) a tak sa ocitla v sekáčoch. Dodám, že o Teddies a ich štýle sa písalo v novinách od r. 1953, kde boli spájaní o.i. iného aj s násilnosťami a vandalizmom. Veď napokon, napriek ich gentlemanskému výzoru, to bola mládež, ktorá chcela pohoršiť a šokovať generáciu svojich rodičov. Situácia potom vyústila do zákazov typu „vstup zakázaný osobám v edwardiánskom oblečení“.


Zatiaľ čo Teddy Boys sa priklonili k tomuto štýlu obliekania skôr z estetických dôvodov a ich náplňou dňa bolo maximálne sa bezcieľne potulovať po uliciach, Teddy Girls, tiež známe aj ako Judies, boli prevažne mladé ženy, ktoré zvykli opúšťať školy v 14-15 rokoch a nastúpili do práce v továrňach, v tom lepšom prípade ako sekretárky. Aj tu teda išlo o robotnícku triedu. Na druhej strane, o Teddy Girls nebol tak veľký záujem ako o Teddy Boys. Aj Ken Russell, vtedy nezávislý fotograf, ktorý nafotil sériu fotografií o Teddies, o nich povedal: No one paid much attention to the teddy girls before I did them, though there was plenty on teddy boys. They were tough, these kids, they’d been born in the war years and food rationing only ended in about 1954 – a year before I took these pictures. They were proud. They knew their worth. They just wore what they wore. ...
Okrem práce, chodili dievčatá spoločne v skupinkách napr. na koncerty, chodili tancovať (tu sa stretávali s chlapcami), zbierali rock´n´rollové magazíny a platne.
Ženy zvykli nosiť ceruzkové sukne, ďalej tzv. hobble skirts, ale aj pánske dlhé saká, tiež so zamatovým golierom, nohavice, často vyhrnuté, nízke topánky a slamené klobúčiky. Účesy boli bohaté, načechrané na štýl Gibsonovho dievčaťa, prípadne nakučeravené. Čo sa týka doplnkov, nosili rôzne brošne a kameje, ktoré dodávali tomuto drsnému pánskemu štýlu punc ženskosti a jemnosti. Na druhej strane, niektoré mladé ženy v oblekoch pôsobia (podľa mňa) až priveľmi maskulíne a ich „proto-číro“ im dodáva jemne androgínny vzhľad.



V r. 1955, po premietaní filmu Blackboard Jungle, sa začali Teddies, ale aj zbytok mládeže orientovať na americký štýl obliekania a hudbu 50. rokov (Elvis Presley, Bill Haley atď.). Film je pamätný o.i. najmä pre, ako píše wiki, „innovative use of rock and roll“, vďaka čomu si získal (film ale aj hudba) veľkú popularitu. Mladé ženy si potom obľúbili bohaté A-čkové sukne, toreádorské nohavice a vlasy sčesané do chvosta, teda to, čo poznáme pod názvom rockabilly. Samozrejme, týmto smerom sa uberala aj drsnejšia polovica subkultúry.

V ´55. inak vznikla aj séria fotografií zameraná na Teddy´s Girl, ktorú nafotil už spomínaný Ken Russell pod názvom The Last of the Teddy Girl´s. Fotografie zachytávajú rebelskú stránku mladých Britiek – častokrát sú vyfotené napr. s cigaretou v ruke a drsným výrazom... na mnohých fotkách však nechýba mladistvý, povedala by som až naivný, zato však široký a srdečný úsmev. Jednoducho taký ten úsmev, ktorý dokáže spraviť len naozaj mladý bezstarostný človek (ktorý si nie je vedomý nejakých väčších následkov).=D

Mladé ženy na fotografiách pôsobia na jednej strane mužne a drsne, na druhej strane... stále tak žensky. Ja som konkrétne unesená z fotografie (nižšie) tejto mladej ženy – páči sa mi od hlavy po päty. A úplne najviac oceňujem kombináciu edwardiánskeho účesu a vyhrnutých úzkych riflí. Veľmi moderné aj pre dnešnú dobu, čo ma núti uvažovať či je táto fotografia naozaj z roku 1955. Avšak na všetkých stránkach som ju našla označenú ako súčasť série fotogafií Kena Russella, tak sa budem riadiť podľa toho.... V každom prípade by som si ešte dovolila podotknúť, že najmä ženy na mňa pôsobia punkovo, ale bez všetkého "bordelu" naokolo, ktorý s punkom prichádza. Mimochodom v 70. rokoch vznikol revival Teddy-ov a s punkáčmi sa nemali vôbec v láske. Naopak, vznikli medzi nimi potýčky.
Prvá vlna Teddies skončila s príchodom 60. rokov, kedy nastúpila popová kultúra, ktorá priniesla novú hudbu a  nový štýl pre mladých ľudí.
BB

Zdroj:
https://en.wikipedia.org/wiki/Teddy_Boy
http://www.messynessychic.com/2013/02/10/the-forgotten-1950s-girl-gang/
http://www.anothermag.com/fashion-beauty/8064/teddy-girls-the-style-subculture-that-time-forgot

Obrázky:
Pinterest

4 komentáre:

  1. wow wow wow!!!! tak toto je pre mna clanok, ktory mi naozaj priniesol nieco o com som v zivote nepocula!!! pacia sa mi!!! aj baby, aj chalani, ma to nieco do seba!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Podobne! Ani som netušila, že bol nejaký edwardiánsky revival. Pre mňa boli 50te roky vždy o pin-upkách, Áčkových sukniach... Proste štýl Pomády. =D
      Inak to som do článku tuším nepísala, ale tieto fotografie Teddy Girls od Kena Russellla boli publikované v nejakom magazíne v r. 1955 a potom až do r. 2005 boli uložené v jeho archíve. Do širších médii sa znova dostali v podstate až po polstoročí.=D

      Odstrániť
  2. tak toto je teda top článok :) zaujímam sa módnu históriu najmä 40-50te roky, pretože sú strihmi idálne k môjmu typu postavy. Avšak nemám toho toľko naštudované a o tomto smere som vôbec nepočula :) Rovnako ako ty nesúhlasím s tým, že toto bola prvá vlna rebélie v rámci módnych vplyvov - ak sa nemýlim, tak swing bol štýlom najmä pre mladých ľudí, kde dievčatá rebelovali kratšími sukňami ako boli vtedy bežné.
    Teším sa ďalšie skvelé články :)
    Drew's Beauty

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Júúúj, tak to ma teší, že sa páčil. Ja milujem dejiny odievania a napriek tomu aj pre mňa bola toto úplná novinka. =D

      Odstrániť