nedeľa, 3. januára 2016

Čo radí Claire Mccardell, časť 2. a.k.a zreorganizuj si šatník

Neviem ako vy, ale kedykoľvek niekam idem opakuje sa u mňa jeden a ten istý scénar. Postavím sa pred svoju vecami napchatú skriňu, otvorím ju, zúfalo sa ňou prehrabujem, chodím, skúšam, vyhadzujem veci na posteľ až mi v samotnej skrini nič neostane ... celá spotená a frustrovaná zo seba dostanem vetu, za ktorú kebyže dostanem euro vždy, keď ju poviem, mám presne.... nie, jedno euro to nie je, bol by to asi milión eur. Proste JA SI NEMÁM ČO OBLIECŤ...
Nakoniec rezignujem na svoju snahu pekne sa obliecť a vyberiem si niečo z toho, čo nosím najčastejšie. Samotný problém nie je ten, že sa mi nepáči to, čo mám v skrini alebo že by mi to bolo malé (hoci boli aj také doby) ... fakt je ten, že nakupujem ťažko kombinovateľné veci a chýba mi tzv. basic, teda jednoduché, "čisté", ľahko kombinovateľné veci. Tie nekombinovateľné sú síce pekné a na niektoré príležitosti priam geniálne, ale na bežné príležitosti typu potrebujem rýchlo vybehnúť von na kávu a chcem "zapadnúť do šedého priemeru" alebo idem do jazykovky, po celom dni som unavená, takže chcem mať na sebe niečo pohodlné, nenápadné a "chcem zapadnúť do šedého priemeru" ... na takéto bežné príležitosti sú buď nepoužiteľné, inými slovami na ne treba mať vhodnú náladu. Nebudem rozoberať prečo nakupujem veci, o ktorých viem, že sú ťažko kombinovateľné, venovať sa budem radšej tomu, ako vyriešiť už vzniknutý problém, pretože to môže pomôcť nielen vám, ale v konečnom dôsledku aj mne. Na pomoc som si opäť povolala knihu od Claire Mccardell. Úvod k nej spolu s radami ohľadom vášho štýlu si môžte prečítať v predchádzajúcom článku - TU.

Jedno riešenie "problému nemám čo na seba" podáva vo svojej knihe Lekcie madame Chic aj Jennifer L. Scott, ktorá odporúča držať v skrini len 10 kusov oblečenia na každú sezónu  (medzi 10 ks sa nepočíta "basic", spodné prádlo, spodničky, zimný kabát, zopár doplnkov či "malé čierne" do divadla). Vychádza z toho, že človek zvykne mať tak 10 obľúbených kusov odevu, ktoré stále "točí" dokola. V zásade súhlasím, aj ja väčšinou obmieňam len pár kusov. Avšak na druhej strane mi toto riešenie príde až príliš nudné a strohé, maximálne dobré pre minimalistov alebo pre tzv. basic bitch. Mám rada všetky tie možnosti, ktoré mi môj šatník otvára a milujem aj to, že sa vždy môžem obliecť podľa svojej nálady. Viem, teraz to znie kontraproduktívne... tak má rada svoj šatník alebo je z neho zúfalá? Jednoducho tým chcem povedať, že 10 kusový šatník podľa Scottovej mi ponúka primálo fantázie, hoci pre niekoho je to to pravé orechové. Aj preto to uvádzam ako jednu z možností ako si zorganizovať svoj šatník. Takže ak ste minimalista, pozrite si knihu od Scottovej.
Ja som skôr hedonista a môj šatník je zároveň aj textilnou zbierkou... áno je to trošku (dosť) nadnesené, ale tak chápem to, čo do svojho šatníka kupujem - ako zbierku, takže vždy toho bude... trochu viacej ako len 10 kusov. Lenže nakupujem pocitovo a potom sa stáva to, čo som popísala v prvom odstavci. No a práve Claire ponúka spôsob ako si takýto hedonista môže svoj šatník zorganizovať resp. vyskladať nanovo.

Claire píše, že ak si pravidelne nemáte čo obliecť, váš šatník nekorešponduje s vašim životom. Hmmm, nad tým sa budem musieť asi vážnejšie zamyslieť, v každom prípade ponúka celkom jednoduché riešenie. Napíšte si zoznam udalostí, ktoré absolvujete najčastejšie. U mňa je to práca, voľnočasové aktivity ako posedenie na káve s priateľom či kamarátkou, rodinné stretnutia, kultúrne vyžitie ako divadelné predstavenia a podobne. Keď si napíšete zoznam, dopíšte k nemu aká chcete byť resp. ako chcete pôsobiť na ľudí. Elegantná? Sebaistá? Hravá? K tomu si potom dopíšte, ktoré oblečenie podľa vás spĺňa tieto kritériá. 
Tak napr. predstavme si, že pracujem v kancelárii a máme istý dress code. Musím byť reprezentatívna. Chcem pôsobiť elegantne, avšak hravo a uvoľnene... samozrejme mladistvo. Oblečenie by malo byť zároveň pohodlné, keďže väčšinu dňa presedím. Tieto kritéria podľa mňa spĺňa Ačková sukňa v neutrálnej farbe, k tomu rôzne blúzky a košele, ktoré môžu mať decentnú, ale zato vtipnú potlač. Prípadné nudné kancelárske outfity oživíte detailami ako viazačka v tvare mašle, dámske kravaty, spomínaná potlač na blúzke či sukni, rôzne doplnky ako brošne, náhrdelníky a podobne. A takto budete pokračovať až kým si nerozpíšete každú jednu udalosť. K jednotlivým udalostiam potom priradíte veci, ktoré máte v šatníku. Tým ich vlastne roztriedite a zistíte, čo reálne využívate resp. využijete a naopak. Odporúčam si potom to, čo vám zostalo ako "nositeľné" spísať a spočítať, prípadne si zapisovať veci, ktoré si kupujete. Tak napr. zistíte, že doma máte najviac riflí, že ich aj najčastejšie nosíte a kupujete. A čo tým ešte zistíte? Napr. sa takto môžte ľahko dopracovať ku svojmu štýlu. Zistíte, že najlepšie sa cítite v rifliach a že sa vám neoplatí kupovať napr. sukňa, lebo sukne prakticky nenosíte... viem, viem tá kvetovaná sukňa vo výpredaji, ktorú ste nakoniec kúpili bola naozaj pekná, ako stvorená na dovolenku... ale reálne! Zobrali ste si ju na tú dovolenku alebo ste ju celú strávili v riflových šortkách, lebo v sukni sa necítite veľmi pohodlne???? Na druhú stranu, elegantná sukňa sa vždy zíde (pohovor, kultúrna akcia, rodinná udalosť...) a hoci nie ste sukňový tip, zainvestujte aspoň do jednej nadčasovej a kvalitnej, ktorá vám presne sedí a v ktorej sa cítite dobre.;)

Na začiatok takéto triedenie a dopĺňanie šatníka môže zaťažiť rozpočet, avšak ako sa ďalej píše v knihe, z dlhodobého hľadiska sa to viac ako oplatí. Pretože budete vedieť kam chodíte a aké veci na aké udalosti preferujete a potrebujete, nebudete kupovať zbytočnosti, o ktoré ste "náhodou zavadili" počas toho ako ste zháňali avokádo do pomazánky. Jednoducho nebudete kupovať hlúposti na "možné akcie", pretože každú jednu vec, ktorú odteraz chytíte do rúk budete vedieť isto iste zaradiť do niektorej z vašich koloniek.

Pri triedení šatníka a jeho dopĺňaní ďalej zvážte aj nasledujúce faktory a to predovšetkým to, ako vám veci sedia, ale aj to, ako sa vlastne chcete obliekať. V tom prvom prípade sa zbavte všetkého, čo vám je príliš veľké, malé, všetko, čo nesedí, odstáva, vydúva sa a podobne. Claire píše, že nemáte podceňovať to ako na vás veci vyzerajú a je jedno či sa bavíme o vašom "predku" či "zadku", pretože ľudia vás vidia nie len prichádzať, ale aj odchádzať. Preto predtým, než odídete z domu, pozrite sa do zrkadla a zhodnoťte svoju postavu a vaše oblečenie, pretože fit can make a look - or ruin it (s.31). Ako som už písala v predchádzajúcom článku, pri svojej postave buďte úprimná a nesnažte sa byť za každú cenu módna, pretože nie každý výstrelok sedí každej postave. Buďte pripravená hľadať alternatívy - strih, dĺžka, farba, textúra, materiál.....
V druhom prípade ide o otázku ako sa vlastne chcete obliekať. Takže? Chcete sa obliekať podľa toho koľko máte rokov, na koľko vyzeráte alebo na koľko chcete vyzerať? Aj v tomto prípade platí úprimnosť nadovšetko .... ale tiež aj to, že šatník vašej 16-ročnej dcéry nemusí byť vždy ten najideálnejší nápad.;)

Na záver sa stotožním s názorom Claire Mccardell a teda len toľko, že váš šatník nebude módny, kým tvar, farba, textúra a veľkosť nebudú hrať absolútne vo váš prospech. Inými slovami: nezáleží na značke, aktuálnom módnom trende, cene za ktorú ste danú vec kúpili.... ak s vecou nie ste stotožnená a nesedí vám, potom je každá snaha o "módnosť" absolútne márna. Takže ako som už písala v prvej časti, dajte si načas, hľadajte, skúšajte, kombinujte, pretože móda je hlavne zábavná a z tohto pohľadu môžem povedať aj pre mňa nenávidené heslo, že móda je hra. ;) Hrajte sa! A keď nájdete veci, ktoré vám sedia nielen na telo, ale aj na každú jednu udalosť v živote, tak máte ten správny šatník... a vetu "ja si nemám čo obliecť" použijete najskôr na nejakom low-cost leteckom zájazde, kde si so sebou môžte zbaliť maximálne jeden malý ruksak.=D
Tak? Ako vyzerajú vaše šatníky teraz? =)
BB


7 komentárov:

  1. Veru oblečenie to býva dosť častý problém, ale už som sa svoju šatníku začala trochu venovať, pravidelne ho triedim, čo sa mi nepáči a nenosím, to ide von a ostávajú len veci, ktoré nosím rada a cítim sa v nich dobre a sexy. Nedávno som menila prácu, priamo síce dress-code nemáme, ale no zase ani nič príliš extravagantné nosiť nemôžem, v predošlej práci to bolo o dosť voľnejšie takže sa s tým musím popasovať a odpozorovať, čo sa hodí a čo nie. Ja som dosť sukňový typ, najradšej nosievam šaty, okrem extrémnych mrazov takmer vždy, v lete snáď nohavice ani nevyťahujem, zbytočne. Sezónne a práve moderné veci si už tiež veľmi nekupujem, lebo mi príde, že ich proste nestihnem vynosiť a nedajú sa tak kombinovať.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne. Tomuto problému možno predchádzať len pravidelným triedením. Jednoducho, nie len samotné veci treba udržiavať v akej-takej forme, ale vlastne aj šatník vo všeobecosti. U mňa je bohužiaľ najväčší problém práve to spomínané triedenie. Ťažko sa mi veci vyhadzujú, pretože som "škrečkovací typ"... ale snažím sa, najmä teraz, keď zisťujem, čo od vecí presne očakávam. Postupne, aspoň pár vecí vždy vytriediť.....nech je tam nejaká rovnováha...medzi nakupovaním, nosením a vyhadzovaním.

      Odstrániť
  2. Ja to mam asi lahsie v tom... ze som si zvolila taky trochu extremnejsi styl, ze este delit to na kavu, pracu, navstevu,divadlo ani nema zmysel xD vsetko nosim stale xD .... ale urcite som tiez mavala problem, ze som sa nevyznala vo vlastnom satniku a tak som nakoniec vzdy siahla po tych istych satach... problem mi vyriesila vlastna taktika: vzdy si len tak postojim v satniku a popremyslam nad vecami, co som uz dlhsie nemala na sebe... potom si do notesu zapisem 4 outfity do buducna, aj s doplnkami...ako ide cas a chodim von, skrtam ich a dopisujem zasa ine saty, co som uz dlho neprevetrala xD ... takto som sa na dlhsi cas vyhla sklamaniu z toho, ze mi v preplnenom satniku doslova padne na hlavu nieco, pri com ma az zamrzi, ze som to tak dlho nevytiahla von xD ...trebars letne saty, ktore som cez leto vôbec nevyuzila a podobne xD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Len mne sa nie vždy chce "pekne obliecť". Kebyže niekedy môžem vyjsť z domu len v pyžame a v papučiach, tak tak aj vyjdem. Ja proste potrebujem mať aj takéto oničom ležérne oblečenie.... a potom nastane problém, že jedno sa nehodí k druhému, hento zas nie je opraté/ožehlené/suché, toto je príliš tenké na túto zimu, hento zas nepohodlné...a hups, niet čo na seba.=D ALE! Veľmi sa mi páči tvoja taktika. Geniálny nápad, ktorý sprosto opajcnem. V zásade to praktizujem, len s tým rozdielom, že to nosím v hlave...a samozrejme, že po pár dňoch mi to kompletne vyfučí z hlavy a keď dojde na "lámanie chleba" nastane situácia, že proste nie..... nemám čo na seba. =DDDDD

      Odstrániť
    2. V pohode :-) ono je to ozaj fajn...vzdy mam napisane 4 outfity dopredu...a ked uz idem von, este mam na vyber z tych 4roch podla aktuálnej nalady a pohodlia :-)

      Odstrániť
  3. Výborný článok, myslím, že pri najbližšom triedení sa o to pokúsim týmto spôsobom! Je mi stále o hlavu búchané, že mám tých vecí dosť, no myslím, že veľa z toho je ťažšie kombinovateľných a že mi chýbajú dosť aj práve také tie basic veci. Teraz sa navyše snažím tak postupne obmeniť svoj šatník, keďže som doteraz bola skôr ten "rifle a tričko" štýl a teraz som už asi dospela a viac sa mi páči nosiť šaty alebo nohavice a blúzky. No je to náročné (aj finančne) pretože to už si potom nevystačím s jednými teniskami a taškou cez rameno, však... No, mám čo robiť.
    Pollyna metóda zapisovania znie tiež celkom dobre, no ja mám akýsi odpor k zapisovaniu....mám milión notesov a zápisníčkov, no nakoniec sa mi zdá ako priveľa práce ich aj naozaj vytiahnuť a niečo si zapísať.
    A ďalší môj zásadný problém je aj skutočnosť, že pendlujem medzi domovom na Slovensku a Brnom, a akosi nemôžem mať všetky veci so sebou všade. A tak sa stane, že "naozaj by som si dnes do divadla chcela dať tie šaty, lenže ich mám v Brne pretože som ich potrebovala na skúšku"...
    My ženy to máme proste ťažké!
    P.S. tamtie komixy zbožňujem!

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ďakujem.=) Som rada, že aspoň niekomu prišiel užitočný. Už som si začínala myslieť, že len ja "chaosím" s oblečením.=D V každom prípade si myslím, že na všetko je najlepšie ísť postupne - potom to nebolí ani finačne, ani "emocionálne", keď sa musíme lúčiť s milovanými vecami.=DDD
    A s tými basicmi mám problém aj ja. Mňa osobne to vždy ťahá práve k tým zaujímavejším kúskom. Navyše viem, že väčšina mi ostane v šatníku asi navždy a potom áno, začne sa to hromadiť a potom na mňa pozerajú, že ale ved máš kopec vecí, začni ich konečne nosiť.=DDD...ale keď ja niektoré ani nechcem nosiť aby som ich nezničila.... ACHHHH!!! Ten môj ženský rozum...tak jednoduchá vec a zároveň tak komplikovaná =D
    Ja zapisujem práveže rada, ale ako píšeš, problém je to potom vytiahnuť na svetlo sveta, hlavne keď aj zabudnem, že som si niečo zapisovala.=D
    Inak toto mi minule vyčítal priateľ, že prečo si k nemu nenasťahujem nejaké veci. A ja naňho pozerám, že či to myslí vážne?! Nemôžem si ich nechať uňho lebo veď čo keď si ich budem chcieť niekedy obliecť? Alebo čo ak bude na ne príliš zima alebo príliš teplo? I tak si ich neoblečiem .... jednoducho mi to príde veľmi nepraktické a tak si radšej nosím v taške vždy nové oblečenie na prezlečenie.=D Avšak verím, že na väčšie vzdialenosti ako Brno a podobne je to nepraktické .... to ich tam proste treba nechať a potom doma pohľadať nejakú alternatívu.=D
    P.s.: Ja tiež =DD Strašne ma baví, ako sa takmer v každom jednom nájdem.=D Niekedy ich pozerám s priateľom a hovorím mu, že aha, aha, že to je to, čo robím aj ja a neviem ti to vysvetliť! =DDDD

    OdpovedaťOdstrániť