nedeľa 13. decembra 2015

My Iconic Dress #1: volánové šaty Scarlett O´Hara

Od mala zbožňujem historickú módu - dlhé objemné sukne, bohato zdobené šaty, korzety, krinolíny, vejáre a mnohé iné veci spojené s dobovým odievaním. Na pár rokov som od tejto záľuby upustila, vystriedala ju iná resp. iné, no mám taký pocit, že sa k nej chcem opäť vrátiť a "dovzdelávať" sa. Iným dôvodom je aj fakt, že sa pohrávam s myšlienkou dať si veci šiť. Minimálne sukne a košele, ktoré sa predávajú, nespĺňajú moje kritéria, a tak hľadám inšpiráciu podľa ktorej by sa dalo šiť. Aj preto ma napadlo založiť novú rubriku s názvom My Iconic Dress.
V každom článku si vytipujem jedny šaty, ktoré sú pre mňa ikonické. Následne sa posnažím zistiť o nich čo najviac a nejakým spôsobom ich rozanalizujem. Napokon určite ste sa aj vy mnohokrát stretli so šatami, ktoré vás zaujali natoľko, že ste o nich chceli vedieť všetko a snívali ste o tom, že jedny také vám visia v skrini. Ja vám ich do skrine nezavesím, ale minimálne vám môžem poslúžiť ako inšpiračný zdroj.;) Rubrika bude ako o filmových kostýmoch, dobových odevoch, tak aj o dizajnérskych kúskoch a podobne. 

Na otvorenie rubriky som si vybrala biele volánové šaty, ktoré mala v úvode filmu oblečené hrdinka filmu Odviate vetrom, Scarlett O´Hara. Už samotný film je ikonický a ja ho milujem... už od mala. Nie len kvôli príbehu a hlavnej hrdinke (o Rhettovi ani nehovorím ♥), ktorá ani z ďaleka nie je typická naivná hrdinka a jej morálka je miestami veľmi diskutabilná, ale aj vďaka prekrásnym kostýmom, ktorých je vo filme neúrekom. Mňa pri poslednom zhliadnutí oslovili práve tieto volánové. Pravdou však je, že vybrať tie naj z celého filmu je ťažké, pretože hlavná herečka Viviene Leigh mala prekrásnu postavu a vynikli na nej všetky šaty, ktoré sú už samy o sebe umeleckým dielom. Mne však ulahodila práve nežná biela farba šiat, bohatá sukňa s volánmi a nafufňané rukávy. Pás je akcentovaný bordovým opaskom a ja túto farebnú kombináciu maximálne zbožňujem. Mimochodom neviem ako vám, ale Viviene my v týchto šatách evokuje labuť - najmä TU.=D


Šaty pre film navrhol Walter Plunkett, známy svojim historickým prehľadom a výnimočnými detailami. Navrhol aj ďalšie šaty, ktoré mala vo filme na sebe Viviene oblečené - napr. tieto zo závesov alebo tieto bordové s perím. Walter inak tvoril kostýmy pre cca 150 filmov, pričom nominovaný na Oscara bol 10 ráz. Osobne by som mu dala Oskara aj za Odviate vetrom, avšak cena za najlepšie kostýmy sa udeľuje až od r. 1949, čo je 10 rokov potom ako vznikol tento film.=)

Takmer ku všetkým šatám z filmu existujú Walterove skice - môžme tak nájsť aj šaty, ktoré napr. vo filme neboli použité, avšak konkrétne k týmto bielym sa mi skicu nepodarilo nájsť. Jeho inšpiráciu k týmto šatám však môžme čítať z dobových (módnych) tlačí ako napr. Les Modes Parisiennes Réunies, Godey´s Lady´s Book či Le Follet. Poďme si ich teda bližšie rozobrať.
Šaty majú klasickú siluetu šiat z cca polovice 19. storočia (príbeh sa odohráva krátko pred vypuknutím občianskej vojny v Amerike - 1861-65 - a roky neskôr po vojne). Typická je zvonová široká sukňa, ktorej tvar sa dosahoval prostredníctvom krinolíny. Kúsok vykúkajúcej krinolíny si môžme všimnúť, keď sa Scarlett vedie za ruku so svojím otcom a pritom si pridržiava sukňu.


Tieto volánové sukne, obľúbené od 40-tych 19. storočia, nájdeme aj v spomínaných dobových tlačiach, ktoré kedysi slúžili ako vzorníky súdobej módy a umožňovali šíriť nové trendy ďalej. Na vyobrazeniach, ktoré som vybrala môžme vidieť rôzne typy volánových sukní - od veľkých volánov, ktoré boli v menšom počte, až po nespočetné rady drobných volánov.

Zdroj: www.vintagevictorian.com
Zdroj: www.wenner.net
Zdroj: http: www.baumanrarebooks.com
Pás je úzky, tvarovaný korzetom. Pre vrchný diel boli typické, nazvime to V-čkovité línie, ktorých stred sa zbieha smerom nadol do stredu pásu. Kombinácia V-čkovitá línia a široká sukňa spoločne opticky umocňovala dojem útleho pásu. Na Scarlettiných šatách je V-línia zdôraznená jedným volánom na každej strane. Stred tiež dekoruje volán, ktorého prostriedkom sa až ku krku tiahne rad malých gombíkov. Volánový límček je vstrede dozdobený jemnou sponou, ktorú si môžte všimnúť na úplne prvom obrázku v tomto článku. A aby tých volánov nebolo málo, nájdeme ich aj na nafufňaných rukávoch.
Biele šaty stvorené do slnkom zaliateho letného dňa, aspoň to vo mne evokujú, potom akcentuje bordový opasok, mašličky vo vlasoch a v rovnakej farbe má hlavná hrdinka aj topánočky. Veľmi sa mi páči tento kontrast, nie len kvôli farbám ako takým, ale aj preto, že biela ako keby evokovala nevinnosť mladej Scarlett a bordová, naopak veľmi jemne napovedá, že v sebe skrýva malú rebelku.


A akú inšpiráciu som si z týchto šiat odniesla pre dnešnú dobu/módu? Niečo na taký štýl ako je na obrázku: veľa romantiky, trošku lolitkovskej módy a hravej dievčenskosti. Na prvý dojem asi pôsobia prliš prečačkane a gýčovo, avšak ak si ich predstavíte prevedené v ľahkom bielom mušelíne, dostanete krásne biele letné šaty. Na obrázku výrazné "švy" zaniknú a celkový dojem bude kompaktnejší.=) Detaily ako napr. tenký opasok si predstavujem z bordovej brúsenej kože alebo zamatu. K tomu balerínky, malinkú kabelku v tvare košíka a môžme vyraziť do rozpáleného letného dňa. =D


Čo hovoríte na môj výber? Alebo máte iného favorita v rámci Odviate vetrom? =D Píšte, komentujte.
BB

2 komentáre:

  1. zaujimava rubrika... popravde, OV som nevidela, ale dobovu modu samozrejme mozem. A prave som zistila, ze bordova a biela je naozaj dokonala kombinacia!!!!! ... davat si kusky sit je naozaj dobry napad... ak raz budem mat tie povestne "zbytocne" peniaze idem do toho... sama uz som dostala odporucenu krajcirku, ked som sa kamaratke stazovala na problem s dlhymi suknami - je priam nerealne najst tie, ktore si predstavujem - s trosku historizujucimi prvkami, alebo aspon dojmom.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. OV dávajú každé Vianoce, tak keď budeš mať čas, skús pozrieť.=)len jeden film má tušim dve či tri hodiny...a sú dva...ale nikdy ich nedávajú naraz, tak to zasa nie je až tak zlé =D. Kvôli kostýmom tiež zbožňujem Sissi s Romy Schneider či Angeliku.
    Tak určite, že je....sama vieš, že to čo je v obchodoch je už ozaj čisté zúfalstvo. Hoci teraz som objavila Mohito a tam, keď sa dobre pohrabeš tak napr. nájdeš aj kusy oblečenia z 80 percent bavlny, čo je úplne super, kedže som teraz úplne "proti" polyesteru a podobným umelinám! A niektoré kusy sú vyslovene rozkošné - odtiaľ mám napr. tú novú košelu s viazačkou (ktorú si ešte nevidela). Ale aj tak...sukne napr. vo vhodnej dĺžke? Nula bodov.=/ Ved sama dobre vieš. Takže pomaly šetrím na suknu.=D Tú krajčírku by si mi náhodou tiež neodporučila? ;)

    OdpovedaťOdstrániť