štvrtok, 17. septembra 2015

O čom sa písavalo v našich ženských časopisoch v 30. rokoch 20. storočia

Vďaka knihe L. Kybalovej, o ktorej som písala v jednom zo starších článkov, som sa dostala k historickým módnym časopisom. Aby som bola presnejšia ani nie tak k módnym ako skôr všeobecne ženským a ani nie tak všeobecne historickým ako z konkrétnejšieho obdobia, teda cca zo záveru obdobia Prvej republiky. A to bolo obdobie, kedy žena mala byť vzorná manželka a matka. To bol zmysel jej života... udržiavať rodinu tip-top a riadne reprezentovať svojho manžela. 
Dokladom je napr. sprievodný komentár k jednej z obálok časopisu, na ktorej sú vyobrazené dve vysmiate mladé dámy, ktoré nasadajú do člna a kde sa píše, že Je po šťastné maturitě, nejkrásnější prázdniny jsou před nimi a na druhém břehu už čekají hoši. Co šťastnejšího může potkat mladé dívky? (Hvězda, 24/1936) Záleží síce z akého uhla sa na otázku pozeráme, no ja nech sa na ňu pozerám akokoľvek, viem vymenovať ďalších 100 vecí, ktoré by ma tiež urobili šťastnou. =DDD Iným dokladom, o ktorom som sa v časopise dočítala je desatoro rad, ktoré uverejnil "SVAZ PANEN" v New Yorku. Desatoro je určené všetkým mladým dievčatám, ktoré sa chceli vydať, pričom autor článku ich hodnotí ako ku podivu praktické. (Hvězda, 24/1936) Bolo by mi ľúto ochudobniť vás o tieto nadmieru rozkošné rady a tak som vám ich rovno odfotila (vid nižššie).=)
Lenže uloviť chlapa nie je len tak. Na to treba aj príjemný a pestovaný zovňajšok, veď napokon starostlivosť o domácnosť sa dá vždy naučiť, ale dobrý vkus a príjemnú povahu si človek len tak neosvojí. =) O tom, čo sa práve nosilo a aké boli (ne)cnosti dobrej ženy informovali práve ženské časopisy. Mne sa podarilo zohnať dva a to Hvězda československých paní a dívek a List paní a dívek, prakticky dva konkurenčné časopisy. Že vraj o niečo kvalitnejší, po formálnej aj obsahovej stránke, bol časopis Eva, no ten sa mi zatiaľ nepodarilo získať a popravde ani som ho zatiaľ veľmi nehľadala, keď mám teraz kôpku týchto časopisov, ktoré ešte nemám celé preštudované.=)
Formát oboch časopisov je o niečo menší ako veľkosť A3 (cca mínus 2 cm) a v jednom čísle je približne 20 strán - niekedy viacej a niekedy menej. 
List paní a dívek sa začal vydávať ako prvý, v roku 1924. S týmto časopisom sa spája aj meno, ktoré stojí zato si zapamätať a to Věra Němotová (tiež známa aj ako Fan Vavřincová). Okrem toho, že prispievala do tohto časopisu, je autorkou poviedok, románov a scénarov. Časopis zanikol krátko pred koncom druhej svetovej vojny, keď bol vydavateľ Anton Vaňous zatknutý gestapom.
Hvězda vyšla po prvý raz v r. 1925 a svoj názov menila spoločne so zmenami štátoprávneho usporiadania. Ani tento časopis neprežil druhú svetovú vojnu - zanikol v r. 1945. Potom ho nahradil ženský časopis, známy aj dnes, s názvom Vlasta.
Po obsahovej stránke sú časopisy prakticky totožné. Obe obsahujú všetko čo potrebovala praktická žena vedieť, plus niečo na pobavenie ako napr. romány na pokračovanie a potom poradňu, rôzne praktické tipy do domácnosti a ohľadom starostlivosti o deti, reklamy, recepty, inzerciu a samozrejme najnovšiu módu. 
V časopisoch nájdeme ako módne ilustrácie, tak módne fotografie (čiernobiele ale aj kolorované), pričom osobne mám pocit, že prevládajú práve ilustrácie. Keďže konfekcia v tom období fungovala len do určitej miery resp. štandardizácia odevov ešte nebola na takej úrovni ako ju poznáme dnes, ženy sa ešte stále spoliehali na šitie. Preto ilustrácie a fotografie dokladajú konečnú podobu odevu, ktorého strih ste si zakúpili vždy na uvedenej adrese. Strihy už na týchto adresách nekúpime, no obrázky sú nepochybne vynikajúcim inšpiračným zdrojom. 

Čo ma najviac na tomto období fascinuje je neuveriteľná vynaliezavosť žien. Jeden kostým dokázali nosiť niekoľko rokov, čo je v dnešnej dobe prakticky nepredstaviteľné. A ako to dokázali? Tak napr. na šaty našívali švy, ktoré sa v prípade, že žena napr. pribrala, jednoducho rozpárali. A ak sa nedal z nejakého dôvodu odev už nosiť či prešiť, stále tu bola šanca zužitkovať aspoň materiál a ušiť z neho celkom nový odev, napr. pre deti. Tak o tom píšu vo Hvězde z r. 1936: pro děti můžeme dobře přešívat z odložených věcí po nás nebo manželích. Dobrá látka se dá vždy zužitkovat (...) Přešívat znamená nejdříve rozpárat, vyprat, vyčistit, krásně vyžehlit. Zkrátka vypravit tak, aby sa pak dalo šít.
Samostatnú kapitolu tvorí inzercia na módne aj nemódne veci, hlavne nech sľubujú dokonalú krásu, postavu, účes, úsmev, zuby, zdravie, pokrok, inováciu, zjednodušenie, zrýchlenie a iné dobre počúvateľné sľuby, ktoré by mali uľahčiť život na tejto planéte.=D 
Tak napr. táto reklama je určená všetkým trpiacim ženám, ktoré vyzýva aby sa obrátili s důverou při poruše a přerušení měsíčků na můj odborný podnik, jenž Vám dodá neškodný preparát, jenž Vám vrátí novou radost žití, jako tisíce jiným
Celostranová inzercia vás mala naopak presvedčiť o tom, že potrebujete trvalú onduláciu, pretože si ju vaša krása nielenže vyžaduje ale pozor!.... si ju aj zaslúži. Keby ste stále váhali, tak pán Vacek, ktorý onduláciu vo svojom salóne skromne nazval po sebe, teda ako Vackov Systém, vám oznámi, že jeho úspechy sú obrovské a že trvalá ondulácia je nutnosťou elegantnej ženy. S poslednou časťou vety sa nedá nesúhlasiť - nemohli ste byť módna ak ste nemali adekvátny účes. Reklama je skutočne impozantná, no zároveň aj infomatívna. Fotografie na pravej strane ilustrujú rôzny typ ondulácie - podľa toho aké vlny či vlnky ste chceli na hlavičke mať - a text zároveň odpovedá na otázky ako napr. koľko vydrží ondulácia či nepoškodzuje vlas alebo či vlhké počasie nemá vplyv na onduláciu. Mám síce podozrenie, že autor inzerátu trošku prikrášľuje realitu ale to je "choroba" každej reklamy, no nie? =) 
Inzercia ponúkala záchranu aj pre korpulentných, teda pre tých, ktori mali problém s tělesnou tloušťkou a túžili po mladistvej, štíhlej, elegantnej postave a pôvabných tvaroch - pre nich tu boli redukčné pilule. Ak ste si teda doteraz mysleli, že štíhla, pevná postava je fenoménom len od čias 60. rokov a Twiggy, nie je to celkom tak. Už od 20. rokov 20. storočia, keď bola v móde chlapecká, štíhla silueta, objavili ženy aj muži cielené cvičenie ako spôsob udržania si telesnej hmotnosti a spôsob formovania postavy.=) K ideálnym tvarom samozrejme dopomohlo aj spodné prádlo. Hvězda 5/1936 píše, že ani nejkrásnejší bokovka a podprsenka nemůže odstranit přebytečný tuk, jejich úlohou je pouze upevnění a zformování jistých částí těla, kde se tuk s oblibou usazuje

A to by bolo zatiaľ asi všetko... Len o týchto siedmych kusoch, ktoré mám doma by som mohla písať ešte ďalší deň... možno aj dva či tri.=D Môžem povedať, že je to neskutočne krásny inšpiračný zdroj, nehovoriac o pomerne vtipnom ale stále pútavom, naivnom a moralistickom tóne v akom je časopis písaný. 
Na záver len dodám, že ak vás zaujíma niečo bližšie z týchto časopisov, tak pokojne napíšte do komentárov alebo sa spýtajte a ak toho bude viac, môžem pripraviť ďalší článok. 
BB

6 komentárov:

  1. Ani nevies ako sa uz tesim na kávičkové poobedie nad vintage casopismi :D
    v kazdom pripade - fascinuje ma ako je aj neprijemna vec podana neuveritelne jemnym spôsobom :D. Paci sa mi to.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Verim. Ja som v nich bola zahrabana cely den...skoro som sa zabudla aj navecerat a to je uz u mna co povedat 😄.
    A ano styl pisania je vskutku podareny 😄

    OdpovedaťOdstrániť
  3. he he :D baby baby vintage vas pomaly pohlcuje :D a to je dobre len ma informujte :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je to veľmi príjemná záľuba, čo ti poviem. =D

      Odstrániť
  4. wow, ďalší skvelý článok :) môžem sa spýtať, kde sa dá k takýmto kúskom dostať? Ak to nie je tajomstvo :)
    Ja preto 20-30te roky moc nemusím, lebo sú robené na rovné chlapčenské postavy, preto som sa ako hruška našla skôr v 40-50tych :)
    Drew's Beauty

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem. =)
      No ja som čítala knihu o dejinách odievania - konkrétne túto: http://bbsfashioninspiration.blogspot.sk/2015/07/kybalova-ludmila-od-zlatych-dvacatych.html
      A autorka tam viackrát spomínala tieto časopisy, tak som začala gúgliť a predstav si - našla som ich v BA - v antikvariáte... ale budem sa musieť pozrieť ako sa ten antikvariát volá =D nepamätám si.
      Poznám - ja mám tiež na takúto módu priveľmi ženské krivky.=D JA nemôžem nosiť ani oversize veci, lebo ma strašne rozširujú a vyzerám v nich ako veľryba =D ... ale čo - inšpirovať sa dá aj detailami, nie len celkom =)

      Odstrániť