piatok, 10. júla 2015

KYBALOVÁ, Ludmila: Od "zlatých dvacátých" po Diora

Historickou módou som posadnutá od mala... Napokon doteraz si pamätám minisériu Scarlett (pokračovanie Odviate vetrom), ktorú som pozerala asi ako 5-ročná (muselo to byť niekedy v tej dobe, lebo som nechodila ešte do školy), kvôli "princeznovským šatočkám" - hoci nie práve tie mi utkveli najviac v pamäti =DDD .... proste ako "malý človek", ktorým som v tej dobe bola, som nečakala, že hlavná hrdinka bude rodiť doma a cisársky rez jej bude robiť babica na stole v kuchyni... a Scarlett kričala a kričala....  takže historická móda. Potom nasledovalo obdobie Anny zo Zeleného domu (niečo viacej pre deti =D), Angelika, rakúske spracovanie Sissi a Odviate vetrom... inak všetko milujem doteraz. Odviate vetrom dokonca musel spolu so mnou "pretrpieť" aj môj priateľ, lebo veď musí vedieť čo mám rada. =D Nehovoriac o tom, že Scarlett O´Hara je veľmi silný ženský charakter... Rett je tak neodolateľný.

Všetko je to ale móda konca 16. storočia až 19. storočie. K móde prvej polovice 20. storočia som dlhú dobu nemala nejaký bližší vzťah, s výnimkou 40-tych a 50-tych rokov. Postupne ale objavujem lásku aj k ďaľším štýlom tohto obdobia.... No a na dovzdelávanie sa, mi momentálne slúži kniha od L. Kybalovej: Od "zlatých dvacátých" po Diora.

Kniha je súčasťou cyklu Dějiny odívaní, takže okrem tejto knihy, vyšli aj ďalšie, venujúce sa móde staroveku, baroka a rokoka, secesii atď. Ide teda o komplexný prehľad a spracovanie dejín módy a dovolím si tvrdiť, že veľmi kvalitne a pútavo spracovaný. Knihu som si priniesla deň dozadu a ešte som ju nepustila z rúk. =D Jednoducho ma baví a to z viacerých dôvodov:

  • móde sa autorka venuje podrobne. Nie je to len "obrázkový katalóg" doplnený stručným textom so základnými faktami, že "toto sa nosilo a bodka" ale naopak, text zohráva významnú úlohu. Je informatívny a dobre čitateľný.
  • autorka sa venuje nielen jednotlivým odevným súčastiam vymedzenej doby ale aj úlohe módy v dejinách, resp. móde v historickom kontexte.
  • text doprevádzajú obrázky, fotografie, ilustrácie.... z dobových prameňov. Našla som tu ilustrácie z množstva českých i zahraničných starých módnych časopisov, ktoré sú dostupné v antikvariátoch na internete, a ktoré mám v pláne si kúpiť a vo voľných chvíľach si v nich listovať =D
  • veľmi ma bavili citáty po obvode strán, tiež  z dobových prameňov. Napr. Milena Jesenská, ktorá písala pre český módny časopis sa vyjadrila: "připadá mi, že je kulturním barbarstvím míti více šatu, než se nezbytně potřebuje, právě tak jako mi připadá, že je kulturním barbarstvím, je-li těch několik potřebných šatu ve skříni ošklivých." 
Autorka knihy ale aj celého cyklu, Ludmila Kybalová bola inak textilná výtvarníčka, návrhárka tapisérií a bytového textilu, takže na slovo vzatá odborníčka. Jej vzdelanie a prehľad v dejinách umenia a módy sa pretavil aj do textu, čo môže byť pre čitateľa výhoda a pre niekoho dosť veľká nevýhoda. Totižto v texte pracuje s menami mnohých umelcov, ktorí pôsobili v tej dobe. Ak človek nemá prehľad resp. nevie čomu sa venovali a čím mohli vlastne prispieť, čitateľ nemusí pochopiť celý dôsledok spolupráce umelcov, vplyv na módu.... pre niekoho to tak môže byť ťažké možno až nezrozumiteľné čítanie.


Tak je to ale prakticky s celou knihou. Autorka predpokladá, že čitateľ už nejaký prehľad vo vývoji módy má, resp. si prečítal predchádzajúce knihy z tohto cyklu. Niektoré pojmy napr. nevysvetľuje, lebo sa objavili v predchádzajúcich knihách....  Osobne si myslím, že kniha je zameraná na rozšírenie vašich základných poznatkov, než na výučbu od piky, aj keď tieto knihy slúžia ako učebnice pre rôzne výtvarné odbory. 
Existuje však jednoduchá pomôcka, ktorú som využívala aj ja (lebo proste niekedy si neviete predstaviť ako môže vyzerať "žerzej" alebo "krepžoržet" =D) - čítajte pri otvorenom Googli. =D Jednoducho keď niečo neviete, tak si to vyhľadajte. A že toho bude v tejto knihe dosť. =)

V zásade ale knihu hodnotím veľmi pozitívne a musím povedať, že ma veľmi milo prekvapila. Vrelo odporúčam všetkým, ktorí sa zaujímajú o históriu módy resp. hľadajú nejaké ďalšie zdroje (nielen) o móde (v rešerši mám uložených asi 5 kníh, ktoré si chcem prečítať.... medzi inými V. Marqueritte: Garsonka, ktorej vydanie z r. 1928 je už na ceste ku mne domov =)).
A čo vy? Čítali ste niektorú knihu z tohto cyklu? Páčila sa vám? Prípadne viete odporučiť niečo ďalšie? =)

BB

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára